hej ! jag har ett enplanshus med källare byggt 63.
Källaren är inredd och vi har använt den i många år.
Jag flyttade vår tvättstuga in till pannrummet .
Helt plötsligt har jag en tom tvättstuga på 15 kvadrat
Tanken är då att göra ett gästrum där.

Nu till min fråga. Går de isolera direkt på beting golvet ? Jag kommer inte lägga värmeslingor .
Isåfall vad för isolering?
Kan jag slippa och bila upp golvet så är jag glad.

Fråga två. Är de mot alla regler att isolera inifrån ?

Tacksam för svar . Mvh Jimmy
 
tommib
Välkommen till forumet!

Vad finns under betongplattan? Hur bra fungerar dräneringen?

Man ska normalt inte isolera invändigt eftersom det sänker temperaturen i ytterväggen och ökar risken för fukt. I just golvet i en källare är nog risken för utifrån inträngande fukt lika stor så där blir det annorlunda.

Hur är klimatet nu i källaren? Är det torrt eller har du fukt någonstans? Luktar det "källare"?

Grundregeln i källare är att inte använda organiska material. Det finns alltid lite fukt som måste kunna komma ut.
 
  • Gilla
tomtend
  • Laddar…
Fråga 1: Är det några fuktproblem i golv och/eller väggar?
Fråga 2: Hur är dräneringen?

Kanske i bästa fall kan det räcka med platonmatta och luftade socklar. Annars typ Nivell ventilerat golv.

Är ju både billigare och enklare att lägga t ex klinker och inhandla några par tofflor om det ska vara ett gästrum huvudsakligen för övernattning?
Har man bara ordentlig värme på, och allra helst ngn fläkt som blåser värmen ner mot golvet så går det bra utan isolering. Den ev försumbara energibesparingen av isolerat golv får man aldrig tillbaka jämfört med investeringen av t ex uppbilat golv & isolering & gjutning & flytning.
 
  • Gilla
Staffan123456789
  • Laddar…
H
allting beror på fukt och vad för bygghöjd
 
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Vad finns under betongplattan? Hur bra fungerar dräneringen?

Man ska normalt inte isolera invändigt eftersom det sänker temperaturen i ytterväggen och ökar risken för fukt. I just golvet i en källare är nog risken för utifrån inträngande fukt lika stor så där blir det annorlunda.

Hur är klimatet nu i källaren? Är det torrt eller har du fukt någonstans? Luktar det "källare"?

Grundregeln i källare är att inte använda organiska material. Det finns alltid lite fukt som måste kunna komma ut.
Källaren är bra och luktfri . Plattan verkar torr. Jag klippte ut en sopsäck och tejpade . Jag lät den ligga på golvet i 24 Tim helt tätt ansluten. Ingen kondens under. Så känslan är att källaren är bra.
Men de vore ändå kanske dumt att riskera något .
Kanske lägger jag bara klinkers och ett extra element med blås i som kan få ner värmen mot golvet. Ev i framtiden jag gräver runt huset och då isolera från utsidan.
Tack för svaret:) så bra detta forumet !
 
Oldboy Oldboy skrev:
Fråga 1: Är det några fuktproblem i golv och/eller väggar?
Fråga 2: Hur är dräneringen?

Kanske i bästa fall kan det räcka med platonmatta och luftade socklar. Annars typ Nivell ventilerat golv.

Är ju både billigare och enklare att lägga t ex klinker och inhandla några par tofflor om det ska vara ett gästrum huvudsakligen för övernattning?
Har man bara ordentlig värme på, och allra helst ngn fläkt som blåser värmen ner mot golvet så går det bra utan isolering. Den ev försumbara energibesparingen av isolerat golv får man aldrig tillbaka jämfört med investeringen av t ex uppbilat golv & isolering & gjutning & flytning.
Ja förstår . Jag kanske bättre och bara lägga klinkers och ev sätta upp ett styrt el element med blås i . Då får man ner värmen på golven.
En rätt så riskfri och billig kostnad att göra så. .
Tack för svaret! Så tacksam å glad för detta forum:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.