Hej

Hur gör man?, jag har obetänkt redan satt salningen jäms med väggen och ska nu ha nåt kakel ovanför diskbänken.

Min tanke var att sätta foder runt fönstret och gå upp med kaklet emot det men det kommer ju inte se snyggt ut.

Så mina alternativ är att sadla på salningen i samma tjocklek som kaklet men hur gör jag med fodret där kaklet tar slut.Ska man sätta nån slags smyglist där under fodret, jag hittr inga bilder på det heller men ser lösningar..

Eller så köper jag ny salning och låter det gå hela vägen ut till kaklet, men frågan kvarstår, hur gör jag när jag sätter fodret, det kommer ju bli ett mellanrum på fodret där kaklet slutar.

Bifogar en bild, dock inte mitt kök men ser ju att dom nån slags lösning.
Hoppas ni hajar.
 
  • Kök med vita skåp, grå kakelbacksplash, träbänkskiva och kakel ovanför diskbänken vid fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Om det är ett foder med lite hyfsad tjocklek så kan du fräsa bort en kakeltjocklek på baksidan på den delen av fodret som går ut över kaklet. En ganska enkel operation med en överhandsfräs om du har tillgång till en sådan.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om det är ett foder med lite hyfsad tjocklek så kan du fräsa bort en kakeltjocklek på baksidan på den delen av fodret som går ut över kaklet. En ganska enkel operation med en överhandsfräs om du har tillgång till en sådan.
Nepp sån har jag inte. Bra ide dock.
 
Går även att åstadkomma med en bordssåg eller till och med en sänk- eller cirkelsåg + lite finlir med stämjärn.

Eller se det som ett prima tillfälle att skaffa en fräs! :)
 
Jo en fräs kan vara bra att ha men då kommer jag starta nya projekt, mer verktyg mer möligheter...=)

Biligare att sadla på. Men allså tittar jag på några bilder så ser det ut som att man slutar med kaklet mot fodret och möjligen att man lägger en latexfog.
 
Jo visst, det blir nog billigare att sala på. Men inte lika snärtigt.

Fräsen kommer du ändå behöva så småningom så det är lika bra att ge efter direkt.

Förstod inte riktigt lösningen du beskriver sist i inlägget.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jo visst, det blir nog billigare att sala på. Men inte lika snärtigt.

Fräsen kommer du ändå behöva så småningom så det är lika bra att ge efter direkt.

Förstod inte riktigt lösningen du beskriver sist i inlägget.
Jo det ser ut som att man har satt fast fodret först och kaklat sen, så nära man kan mot fodret. nästan som en efterhandskonstruktion...

Hittade en bild där kaklet går mot salningen, antar att dom har satt en fog där också mellan kaklet och salningen.
 
  • Köksinteriör med kakel som möter ett fönsterfoder, inredningsdetaljer på bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Aha, ja det är nog den enklaste lösningen. Jag fattade det först som att kaklet redan satt och att du hade en nivåskillnad, läste lite slarvigt. Gör du så!

Precis som i fräsalternativet blir det snyggast om fodret har lite tjocklek så att det inte ser ut att ligga typ i nivå med kaklet.
 
Kanske kommer se skumt ut med allmoge foder, det är ju en rundad kant som kaklet kommer ansluta mot...dessa val..
 
Jag får sadla på salningen och efter att kaklet är satt 50 cm upp så kommer jag få lägga en smyglist under fodret, det kommer se ok ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.