Någon här som har ergarenhet av gysinges linoljefärg?
Vi håller på att måla ny panel. Allt står inomhus och panelen är hyvlad. Grundfärgen var jättetrevlig att måla med, enkel att stryks ut tunt. Nu är det dags för mellanstrykningen och färgen är spädd med ca 10% balsamterpentin. Vi använder oss av bra penslar avsedda för linoljefärg. Trots detta känns det ungefär som att stryka ut sirap över brädorna. Tar ungefär dubbla tiden att måla mellanstrykningen mot grundningen.
Är de någon mer som upplevt detta?
Jag vet om att det ska strykas tunt, men hur tunt? Det är första gången jag målar med linoljefärg
 
J.Carlson J.Carlson skrev:
Någon här som har ergarenhet av gysinges linoljefärg?
Vi håller på att måla ny panel. Allt står inomhus och panelen är hyvlad. Grundfärgen var jättetrevlig att måla med, enkel att stryks ut tunt. Nu är det dags för mellanstrykningen och färgen är spädd med ca 10% balsamterpentin. Vi använder oss av bra penslar avsedda för linoljefärg. Trots detta känns det ungefär som att stryka ut sirap över brädorna. Tar ungefär dubbla tiden att måla mellanstrykningen mot grundningen.
Är de någon mer som upplevt detta?
Jag vet om att det ska strykas tunt, men hur tunt? Det är första gången jag målar med linoljefärg
Är det inte som med linolja då att man behöver hålla lite värme på den med en kokplatta?

Vad har du för temp där du är och målar?
 
F flipflash skrev:
Är det inte som med linolja då att man behöver hålla lite värme på den med en kokplatta?

Vad har du för temp där du är och målar?
Inget sådant vad jag vad jag vet.
Svårt att säga exakt temperatur men omkring 20 grader
 
M
Linoljefärg är ganska trög, ta färg på penseln, dutta ut det på brädan och börja sedan stryka.
Att ta massa färg på penseln och försöka stryka ut allt är nästan lönlöst, blir för tjockt.
 
M Marcussjogren skrev:
Linoljefärg är ganska trög, ta färg på penseln, dutta ut det på brädan och börja sedan stryka.
Att ta massa färg på penseln och försöka stryka ut allt är nästan lönlöst, blir för tjockt.
Precis så vi gör, hur tunt ska det strykas?
 
M
J.Carlson J.Carlson skrev:
Precis så vi gör, hur tunt ska det strykas?
Så tunt du bara kan, linoljefärg räknar man med att behöva måla minst tre lager med.

Ottossons färg har en hel del filmer på sin hemsida om ämnet.
 
Har liknande upplevelse som du med vissa linoljefärger, t. e.x. Ottossons som jag för övrigt tycker är bäst av de jag prövat. Brukar späda färgen med kokt linolja tills jag får en "behaglig" konsistens. Inte upplevt några som helst nackdelar med att späda.
Har målat en hel del med linoljefärg, dock inte Gysinges.

Bild på köksskåp målat två ggr med Ottossons linoljefärg spädd med ca 10% kokt linolja. Ingen grundfärg, ingen balsamterpentin är använd. Ville ha tunt lager för att se strukturen i träytan.
Köksskåpsdörr målad med Ottossons linoljefärg, synlig trästruktur, keramiskt handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Men den är alltså inte som sirap i konsistensen? Jag har spätt min med 10% balsamterpentin. Blivit rekomenderad att inte späda mer, Gysinge kan inte lämna några garantier på hållbarhet och kulör isåfall.
 
Har målat ganska mycket med Ottossons inomhus i rumstemperatur. Sirap tycker jag inte alls att den är som, inte mycket tjockare är en vilken typisk snickerifärg som helst. Vill minnas att jag hade 5 % balsamterpentin i enligt Ottossons anvisning.
 
J.Carlson J.Carlson skrev:
Men den är alltså inte som sirap i konsistensen? Jag har spätt min med 10% balsamterpentin. Blivit rekomenderad att inte späda mer, Gysinge kan inte lämna några garantier på hållbarhet och kulör isåfall.
Jag manar inte att Ottossons färg är som sirap, snarare "tjock" på grund av högt pigmentinnehåll (vilket jag ser som en kvalitetsindikation). Ottossons rekommenderar spädning med balsamterpentin och/eller kokt linolja (betr kokt linolja med ända upp till två tredjedelar för grundmålning). Linoljefärg luktar betydligt trevligare under den relativt långa torkningen om man undviker terpentin.
https://ottossonfarg.com/om-linoljefarg/att-mala-inomhus/
Garantifrågan hos Gysinge kan jag inte uttala mig om men har svårt att förstå hur en mindre ökning av ingående komponent (kokt linolja) skulle kunna påverka.
Ser också vid koll på Gysinges hemsida att färgen kan förtunnas med terpentin och/eller kokt linolja vilket gör det än mer svårförståeligt med garantipåverkan. se fakta i följande länk.
https://www.gysinge.com/products/3487/linoljefärg-grön-umbra-7
 
Redigerat:
För att förtydliga. Jag har blandat i 10% terpentin i färgen. Vilket är rekommenderat, men inte mer. När man doppar eller blandar känns konsistensen ungefär som snickerifärg. Men så fort jag ska börja stryka ut färgen är det bra mycket trögare än så.
 
Om du målar för tjockt märker du när det torkar. Då bildas ett skinn på ytan som skrynklar sig, under skinnet torkar det typ aldrig...
 
  • Gilla
Radhus 1958
  • Laddar…
Det är ganska jobbigt att måla med linoljefärg, man måste liksom gno och arbeta in den. Jag får ofta mjölksyra efter en stund :)
Mycket tunnare än man tror är svaret på hur tunt ;)
 
Jobbig färg att måla med ja ;)
Det som alla säger, tunnare än man tror hjälper inte jättemycket tyvärr. Ska fixa en bild på hur vi målat hittills så kanske någon kan avgöra ifall det är bra eller inte :)
 
J.Carlson J.Carlson skrev:
Jobbig färg att måla med ja ;)
Det som alla säger, tunnare än man tror hjälper inte jättemycket tyvärr. Ska fixa en bild på hur vi målat hittills så kanske någon kan avgöra ifall det är bra eller inte :)
Om man säger såhär då - ta en liten dutt färg på toppen av penseln, typ ett kryddmått. Sedan stryker du det fram och tillbaka tills penseln inte släpper nån färg längre. För större ytor som fasader är det inga kryddmått utan kanske en tesked i taget men principen är samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.