Hej,

Nyligen köpt hus och nu är det dags att lägga golv i vårt sovrum.

Men jag blir inte klok på hur jag ska lägga golvet.

Rummet är 3700mmX4300mm

Golvet jag har köpt är Pergo Long Plank Laminat (2050mmx205mm)

Bör jag lägga det efter långsidan eller på kortsidan ? Det sitter fönster efter långsidan.

Hur bör jag lägga det för att få så lite spill som möjligt samtidigt som skarvförskjutningen är minst 300mm

Jag tror att det bästa sättet är enligt bilden nedan,
Planritning som visar föreslagen läggning av Pergo Long Plank laminatgolv i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det något sätt att lägga golvet flytande och samtidigt ha minst 300mm skarvförskjutning ?

Mvh Anton
 
Det normala är att man bara fortsätter nästa rad med det kap som blev från föregående rad. Är det inte 30 mellan skarvarna får man kapa den biten, annars kör man bara på. Med lite tur blir spillet 0.

Ofta lägger man så skarvarna ligger i ljusriktningen. Men golv i övriga rum kan man behöva ta med i beslutet. Kan bli konstigt om angränsande rum har golv i olika riktningar.

Slutligen kan man få ett smalt rum att kännas bredare om man lägger golvet på tvären.

Vad d menar med flytande vet jag inte, Pergo läggs väl alltid flytande. Motsatsen är spikat/skruvat/limmat mot undergolvet
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Precis, det enda man då behöver kolla av är att man inte får för korta bitar och att man får rätt förskjutning. Normalt får en planka inte understiga 300 mm. Jag brukar i de fallen kapa första på 1/3 längd.
 
Blanda raderna lite så du inte får skarvarna i trappstegsmönster som på din bild.

Jag brukar jobba med 3-4 rader på samma gång, då kan man mixa lite utan att det för den skull blir mer spill.
 
  • Gilla
tranastobbe och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Du har väl redan lagt golvet. Men eftersom du ändå hade ritat in en hel del spill så varför inte bara lägga golvet halvt i halv? Blir ett fint mönster på skarvarna, speciellt när man har lite större plankor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.