Hur mycket vikt behövs på ett 40cm spärrskaft för att åstadkomma 300nm vridmoment?

Var för länge sedan man gick i skolan.. :rofl::rolleyes:
 
Blir det drygt 65kg?

Om man förlänger skaftet till 1 meter, blir det då ca 30kg?
 
300 delat på 0,4 är lika med 750 N . Dela på 10 för att få kg.. alltså ca 75 kg
 
  • Gilla
Jarlingar och 1 till
  • Laddar…
1 meter skaft blir 30 kg
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
1 meter x 30 kg x 10 = 300 Nm
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Och ska man vara riktigt petig så är det 9.82 och inte 10 eller?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ska man vara lite petig med enheterna så är ”nm” nanometer. Det ska vara ”Nm”
 
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
Skall du momentdra något är det absolut bästa, att förlänga till 1m skaft och sedan använda en digital bagage-våg att dra med, det är flera gånger noggrannare än den bästa moment-nyckel, men man måste vara ärlig och inte ta till lite extra!
Där är momentnyckel med ”klick” bättre.

Angivna momen kan variera mellan 1,1-0,68 gånger beroende av vad man smörjer med!

https://www.google.se/search?client...BQggKAA&biw=1024&bih=666#imgrc=PW7ucYW6A9dUcM:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har ett flertal momentnycklar upp till 250Nm. (y)

Men nu var det ett hjullager som ville ha 300Nm.:sweat:

Jarlingar består av 85kg ren muskel:strong:
Så märkte ut 36cm på skaftet och klev på.

Klarrt å betarrt :D
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Då kan du lägga av direkt. Även med momentnyckel är det jävligt svårt att få rätt moment. Jag har lärt mig på jobbet att det är operatörsberoende. Betyder att om alla drar ett moment på t ex 250 Nm med kalibrerad momentnyckel så är resultatet väldigt spretande.
Om du då vill räkna med hävarm och inte ens klara det så blir resultatet som lotto.
 
Du skulle få mer korrekt moment om du åkte ned till södra Frankrike eller så och upprepade proceduren. Här uppe i norr är tyngdaccelerationen lite för hög :)
 
L Leif i Skåne skrev:
Skall du momentdra något är det absolut bästa, att förlänga till 1m skaft och sedan använda en digital bagage-våg att dra med, det är flera gånger noggrannare än den bästa moment-nyckel, men man måste vara ärlig och inte ta till lite extra!
Där är momentnyckel med ”klick” bättre.

Angivna momen kan variera mellan 1,1-0,68 gånger beroende av vad man smörjer med!

[länk]:
Bara 1 decimals noggrannhet åt ena hållet.........
Var kom det där intervallet ifrån? Källa?
 
K Kane skrev:
Bara 1 decimals noggrannhet åt ena hållet.........
Var kom det där intervallet ifrån? Källa?
Bulten ABs stora katalog, i slutet finns det moment-tabeller för alla dimensioner.
Det står också att tabellen gäller för anoljat förband(maskinolja)
Om bult och glidytor är obehandlade och torra skall momentet ökas med faktor 1,10.
Om man smörjer med molybden skall momentet reduceras med en faktor 0,86.
Om man smörjer med vax typ karnauba så skall momenttabellen reduceras med faktor 0,68
Det står till och med i en äldre utgåva av boken från 80-talet att Bulten AB rekommenderade Johnsons golvvax !!
Moderna bultar i dag är belagda med några my vax från fabrik.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Då kan du lägga av direkt. Även med momentnyckel är det jävligt svårt att få rätt moment. Jag har lärt mig på jobbet att det är operatörsberoende. Betyder att om alla drar ett moment på t ex 250 Nm med kalibrerad momentnyckel så är resultatet väldigt spretande.
Om du då vill räkna med hävarm och inte ens klara det så blir resultatet som lotto.
Men jösses..

Nu var det ett hjullager och inte tio skruv på en flänstätning i Barsebäck.

0.36 * 85 * 9.82 = 300.492Nm.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det är väl ett linjärt lager du skall dra antar jag.
Isåfall är det inte så noga. Själv bytte jag ett till min vinterjagga. Jag drog åt med mutterdragaren tills det jag tyckte att det verkade lagom. Det var ett år sedan, och det håller än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.