Tjejen och jag tog hem budgivningen på ett hus nyligen - dagen innan avtalsskrivning bad jag om att få göra en egen kontroll av huset i lugn o ro.
Huset är på två våningar och jag testar kranen till både badkar och dusch som finns i ett badrum på övre våningen - min bror som är med hjälper mig kolla undervåningen och han upptäcker att det droppar vatten från taket precis under badrummet.

Badrummet är renoverat 2015, enligt mäklaren av en ”väldigt duktig kille från Ungern med flera anställda” dock har han inte våtrumsintyg på renoveringen.

Vi har pausat avtalsskrivningen tills allt är utrett. För att göra en nogrannare koll av huset så ska mäklaren och jag träffas i huset imorgon med en besiktningsman som jag anlitat

Tar gärna tips på vad en riktig lösning på det här - huset är ett riktigt drömhus för oss men vill inte gå in i något med allt för många fel även om vi räknar med renovering (huset är annars från början 70 tal).
 
Utan intyg skulle och med läckage ska skulle jag sätta värdet på badrummet till 0kr
 
  • Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
Räkna med att badrumsrenoveringen inte motsvarar kraven från Säkert Vatten och att du måste göra om hela badrummet. Allt går att fixa. Men är det ett drömhus kan det vara värt och du bör budgetera motsvarande summa.
 
Hemmakatten
Haha, nästan likadan situation fast tvärtom hamnade vi i när vi skulle sälja vårt förra hus. Veckan innan utlägget på hemnet droppar det vatten från taket i toan under badrummet. Ett ingjutet rör från badkaret har rostat sönder.

Det var bara att dra tillbaka visningen, anlita hantverkare att bila upp golvet (betongbjälklag) och göra nytt badrum och toalett. Kostade en bra slant men tror vi hade igen det när huset äntligen såldes. (Det förra badrummet var från - 64 och allt porslin inkl badkar var miss Piggy-rosa.).
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
Utan intyg skulle och med läckage ska skulle jag sätta värdet på badrummet till 0kr
Inte jag, minus 200.000 kr skulle jag sätta.
 
  • Gilla
DannyMoto och 16 till
  • Laddar…
R
Det går ju på säljarens försäkring, hände mig vid mitt husköp.
Gick på säljarens försäkring så de fick betala allt.
Vi fick vara med och välja ytskikt. Så när vi flyttade in så var badrummet precis klart.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Har ni inte skrivit på så är det ju helt upp till er.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Räkna med att badrumsrenoveringen inte motsvarar kraven från Säkert Vatten och att du måste göra om hela badrummet. Allt går att fixa. Men är det ett drömhus kan det vara värt och du bör budgetera motsvarande summa.
Bkr eller gvk är lite viktigare säkert vatten är inget krav.
 
Se till att du får hela huset besiktigat ordentligt så du hittar eventuella andra brister också. Om samma firma varit i farten även på andra ställen så kolla även dem ordentligt. Ibland gör dessa firmor även eljobben utan att ha behörighet till det. Så finns det misstankar om konstigheter är det nog värt att ta dit en elektriker några timmar som kan kolla över det hela - det kan vara väl investerade pengar.

Sen är det prutläge på huset. Köpeskillingen ska sättas ner med vad åtgärderna kostar . Oavsett hur det går så acceptera inte att säljaren ska fixa felen. De vill ju bara komma så billigt undan som möjligt.
 
  • Gilla
Solari och 5 till
  • Laddar…
Som @Dr.L skriver ska ni nog räkna med att badrummet inte är värt något. Alternativen blir då att ni lägger ett lägre bud än ni tänkt er med nyrenoverat badrum eller att ni erbjuder er att köpa till avtalat pris mot att säljarna (själva eller via försäkringsbolag) bekostar renoveringen. Eller så drar ni er bara ur.

Tiden för att blåsa ur ett badrum och låta det inklusive bjälklag torka ut ordentligt och sen återställa det bör väl räknas in i om det är värt att satsa på huset eller ej, Är det er drömhus i övrigt borde väl lite extra omak i början kunna vara värt att vänta ut.

Tänk på allt som blir struligt för er och se till att få en rejäl prisnedsättning om ni väljer att fortsätta affären. Det är inte en bra marknad för säljaren att chansa i och hoppas att de får ut motsvarande eller mer från en annan köpare om ett par månader.
 
Det är bättre för er att få nedsättning än att kräva att säljaren åtgärdar eftersom ni då får nya badrummet precis som ni vill. Nedsättning med minst 200 000, dvs vad det kostar att blåsa ut och renovera badrummet, plus eventuella övriga skador.

Dock ska det ju som påpekats troligen gå på säljarens försäkring, vilket gör att det kanske inte går, det kan hända att säljarens försäkringsbolag kräver att få ta renoveringen, vilket som vi sett av andra liknande fall kan ta ett halvår.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
H
T Polos skrev:
Bkr eller gvk är lite viktigare säkert vatten är inget krav.
BBV och GVK är inte heller krav
 
  • Gilla
Lars Melin och 1 till
  • Laddar…
Jobbigt läge för både er och säljaren.

Det var klokt att låta en besiktningsman gå igenom hela huset. Då bör ni kunna få ett bra svar på hur skicket i övrigt är.

Sedan handlar det om vad ni tycker, vad säljaren tycker och vad säljarens försäkringsbolag säger.

Hur mycket drömhus detta än är, så skriv inte på någonting innan det finns en lösning på detta problem som ni är nöjda med. Se till att lösningen står med i kontraktet. Hur mycket säljare och mäklare än försöker dribbla så har de en lång och mödosam ny försäljningsprocess att gå igenom med ett känt läckande badrum om ni hoppar av. Kanske också med ett trilskande försäkringsbolag som inte vill ersätta icke fackmannamässigt badrumsbygge.
 
En annan fördel med att göra det själv är att då vet ni exakt hur det blir. Säljaren av huset kanske hade kunnat återgärda det, men då det är en utgift dem inte är villiga att ta egentligen så kan kvaliten på arbetet bli därefter..
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
K Kane skrev:
Inte jag, minus 200.000 kr skulle jag sätta.
Det beror ju på felet. Om de tex öppnar takety det badrummet och kommer fram till att ett avloppsrör gått sönder/släppt whatever och det hände ungefär vid testet är kanske nästan inget skadat och lätt att reparera underifrån. Men jag hade krävt att isåfall få se hur det ser ut innan det repareras. Om det är ett gammalt avlopp de kopplat på kan det ju vara så att det inte är hantverkarens fel. Sedan är det som sagt gjort utan papper så kan absolut vara värt noll. Men tanke på att det droppar måste det ju i princip vara något med avloppet. Så snabbt går det ju inte genom tätskikt etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.