Hej,

Jag har precis köpt ett hus med 3 lägenheter i där bottenvåningen idag inte används och där jag ska bygga lägenhet, övervåningen är idag 2 lägenheter som jag tänkt göra till en!

Bifogar planritning! Bästa förlag vinner två trisslotter!
PS. Mellanvåningen ska vara lite lyxigare för en familj/par.
 
  • Tvåvåningshus med tegeltak och tre lägenheter, snötäckt trädgård och angränsande gata i bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med stenfasad, omgiven av en snöbelagd trädgård och barträd, potentiell renoveringsprojektbostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med tre lägenheter, frostigt gräs och spegling i vattnet; planer för ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en källarvåning med garage, bastu, tvättstuga och arbetsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en våning i hus med vardagsrum, kök, sovrum och matsal/allrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en våning i ett hus med indelning för flera lägenheter, markerat med olika rum och entréer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellanvåningen ser väl redan rätt bra ut, planlösningsmässigt?

Vindspalnet har jag lite inledande tankar om, och lite frågor:

Hur höga är sidoväggarna mot garderoberna? Är de bärande eller inte?
Hallen ser ju tråkigt smal ut nämligen, så om det är normalhöga väggar skulle jag se om det är möjligt att flytta ut dem och bredda korridoren.

Även i rummen kan du vinna mycket utrymme på att flytta ut garderobsväggarna (och vindsväggarna), om de inte är bärande.

Kokvrå+tambur+toa i den nedre lägenheten blir bra badrum där du även får plats med tvättmaskin. Öppna en dörr mellan rummet och korridoren som ersättning för tamburen.
 
Tack för tipsen! Så som du beskriver som jag tänkt också.

Skulle vara uppskattat om du kan skissa lite och posta det här.

Allt gott.
 
Det är ett snyggt 1950-talshus med många kvalitéer som det gäller att vara rädd om. Jag håller med Anna_H:s synpunkter i mycket. Jag misstänker att takstolarnas stödben går ner i de längsgående väggarna som avgränsar garderoberna. De är svåra att ta bort utan omfattande konsekvenser. Ett stödben borde man kunna ta bort genom att avväxla det i yttertakets plan, så att det finns utrymme att ta upp en takkupa och få in lite ljus på mitten av våningen. Grannhuset har ju gjort så. Sedan skulle jag vilja rensa upp bland kokvrår och toaletter. Det hänger på hur mycket du kan tänka dig att stöka till. Det enda som man inte kan flytta på är murstocken och ventilationskanalerna intill det "övre" pentryt.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Exakt! Har en budget på ca 700.000 att röra mig på. Däremot kommer allt göras enligt konstens alla regler och återställas till den stil det en gång varit men med modern touch och finess.

Gällande ljusinsläpp så är det två små fönster gjorda i det avseendet redan. Tycker du man ska göra dom större för att få in ytterligare ljusinsläpp?
 
Jag tycker du skall göra en takkupa så du får full takhöjd och kan gå fram till fasaden. Med 700.000 kan du göra ganska mycket. Jag får fundera lite mera.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Du har inte en sektionsritning som du kan lägga ut?
 
Det är smart att ha en takkupa, som sagt. Eller ska man bygga en inbyggd terass eller kupa med terras istället?
 
  • Takfönster i takkupa visande utsikten och ökad ljusinsläpp i ett vitt inomhusutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Du har inte en sektionsritning som du kan lägga ut?
Tyvärr ingen sektionsritning. Hade du byggt kupan mot vägen eller trädgården?
 
Det beror lite på väderstrecken. Jag gissar att fasaden mot vägen vetter mot söder? I så fall är den lämpligast. Inbyggda terasser skapar bara problem. Jag tänkte mig en takkupa som också kan fungera som matplats.
 
  • Gilla
Bagaregårdens BK
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det beror lite på väderstrecken. Jag gissar att fasaden mot vägen vetter mot söder? I så fall är den lämpligast. Inbyggda terasser skapar bara problem. Jag tänkte mig en takkupa som också kan fungera som matplats.
Vad tänker du för storlek?
 
  • Man ler i ett nybyggt fönsterdormer på ett tegeltak, håller en kopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skrev i ett tidigare inlägg att en bredd på ca 2,4 meter borde vara möjlig att åstadkomma. Det räcker för en matplats vid fönstret, även om det blir lite tight.
 
  • Gilla
Bagaregårdens BK
  • Laddar…
Vad du än gör. Behåll garagen! Det är underbart att kunna ha ett garage tillgängligt för elcykel, motorcykel, som förråd etc.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad du än gör. Behåll garagen! Det är underbart att kunna ha ett garage tillgängligt för elcykel, motorcykel, som förråd etc.
Nja, yta för boende är bättre anser jag. Men jag förstår ändå dig!
 
Då anser du fel! Det är alldeles för många bostäder som saknar tillgång till garage. Visst kan man klämma in en extra lägenhet där men det skär i själen
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.