Hallå!

Jag har upptäckt fuktfläckar i vår källare på ett ställe. Det blev påtagligt när snön smälte. Så här ser det ut:

E2_C818_D2-1_C72-4_A48-_AB72-_BA341_B3_EC19_C.jpg

På utsidan, högst upp till höger i bild, där vattnet troligtvis kommit i kontakt med väggen ser ut så här:

44_CB2_ABE-0_FB4-415_C-9854-62_A69_DCCDCD1.png

Vi skalade av gräsmatta, växtlighet osv i höstas men hann inte rulla ut gräs. Kanske tur. Möjligtvis har fallet på jorden påverkat vattnet.

Andra faktorer kan vara den icke så geniala presenningen som ligger över förvarade källargrejer. Dessutom är stupröret illa placerat med enbart en spik som får den att rikta rätt.

Vad tror ni? Måste jag dränera den sidan av huset som får in fukt mot källarväggen eller kan jag komma undan med att bara bygga en stenkista och leda vattnet dit?

Förstår att det kan vara svårt att avgöra på enbart bilder men gissningar mottages gärna!
 
Dagvattenröret som stupröret går ner i ser misstänkt ut! Allmänt dålig dränering brukar inte ge den effekten. Kolla röret.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Dagvattenröret som stupröret går ner i ser misstänkt ut! Allmänt dålig dränering brukar inte ge den effekten. Kolla röret.
Här är en lite bättre bild:
J justusandersson skrev:
Dagvattenröret som stupröret går ner i ser misstänkt ut! Allmänt dålig dränering brukar inte ge den effekten. Kolla röret.
här är en liten bättre bild:

A51_E65_F6-8_F50-4324-9_EED-600_CBF44_A1_C7.jpg

Ett alternativ kanske är att leda vattnet direkt till en stenkista?
 
Fulkemisten
Ja. Kolla röret. Kolla också vart det går. Vid oklarheter så dra om det till en dagvattenkassett en bit bort. Det är ju en rätt enkel installation som gör att man vet att det inte är dagvattnet. Om du måste dränera om ändå i framtiden så är ju stenkistan aldrig onödig.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Du måste kolla röret, det finns inget alternativ till det.
 
J justusandersson skrev:
Du måste kolla röret, det finns inget alternativ till det.
Och röret kollar jag genom att gräva ner en bit runt det?
 
Ja, gräv tills du hittar brottet. Hur du gör sedan beror på hur det ser ut.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Fulkemisten
Alternaivt bara kollar i röret med en stark lampa först. Jag tycker det verkar som om det sitter ett brott och/eller stopp i första bästa krök. Påskjutsröret och lövsilen är bara att dra bort nedåt respektive uppåt. Om ingen satt fast dem förstås...
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag tycker det verkar som om det sitter ett brott och/eller stopp i första bästa krök.
Fuktfläcken på insidan talar för det. Det viktigaste är att du identifierar felet.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Alternaivt bara kollar i röret med en stark lampa först. Jag tycker det verkar som om det sitter ett brott och/eller stopp i första bästa krök. Påskjutsröret och lövsilen är bara att dra bort nedåt respektive uppåt. Om ingen satt fast dem förstås...
Ska kolla imorgon bitti. Ett brott är när röret gått av antar jag?
 
Det ser du när du ser det.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Ett brott är när röret gått av. Eller när en koppling glidit isär. Det kan vara svårt att se på håll så kanske lika bra att grävar opp runt. Prova också att hälla i typ 100 liter vatten på kort tid för att simulera snösmältning. Om det ska läcka sådär vid ett brott tillräckligt för att blöta ned källarväggen på insidan så måste det nog nästan stå vatten över brottet.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Ett brott är när röret gått av. Eller när en koppling glidit isär. Det kan vara svårt att se på håll så kanske lika bra att grävar opp runt. Prova också att hälla i typ 100 liter vatten på kort tid för att simulera snösmältning. Om det ska läcka sådär vid ett brott tillräckligt för att blöta ned källarväggen på insidan så måste det nog nästan stå vatten över brottet.
Tog loss filtret nu och och upptäckte att det har samlats vatten i röret. Förmodligen är det stopp någonstans och när snön smälte fylldes hela röret och det har runnit över. Så här såg det ut:

69_CD35_C8-09_A0-4_FB1-8935-3773_C7_AD9190.jpg

Vattnet är ca 20 cm från markhöjd. Ca 40 cm ner kröker sig röret. Förmodligen är det stopp i röret någonstans. Gräva eller köra med en piprensare XXL? :)
 
Fulkemisten
Var sitter stoppet? En halvmeter efter kröken eller 15 meter bort? Det vet vi inte. Man kan köra ned vattenslangen med full sprut och se hur långt man kommer. Men man vet fortfarande inte hur stoppet ser ut, en propp med löv och barr, en rörkoppling som glidit isär och förskjutits eller ett helt kollapsat rör...
Vart tar vattnet vägen? Till kommunala avloppet eller dagvattnet? Till en stenkista på tomten som kan vara 50 år gammal och helt full i jord/slam? Till ett dike någonstans?
Det finns flera sätt att lösa det. Jag hade gjort så att jag nu hade köpt några 2 meters 110 mm avloppsrör och några böjar och provisoriskt lett vattnet bort från huset med röret på marken med fall, minst 4-5 meter bort. Sedan hade jag i vår grävt ned ett par dagvattenkasetter 5-8 meter från grunden minst. Det här fixar två personer med spadar på en arbetsdag. Moderna kasetter är ungefär 0,5 x 0,5 x 0,5 m och avvattnar 25-30 kvm takyta. När man ändå gräver hade jag stoppat ned 4 kasetter så att hela takets dagvatten kan tas om hand genom att koppla in alla stuprör i framtiden. En sådan grop blir ungefär 1×1 meter i fyrkant och man bör ha 0,3-0,5 meter fyllnad ovan kasetterna så räkna på en meter djup knappt. Rännan för röret bör grävas med minst 0,3-0,5 meters djup den med, glöm inte fallet och att slå in kassetterna i markduk. Helst bör man lägga en sandfångsbrunn också så att systemet inte slammar igen. Den gör man lätt av en snutt vägtrumma och en rörböj. Kan rota fram en bild senare. Amitiöst förslag, jag vet, det går säkert att rensa stoppet men min farhåga är att det kan bli jättekrångligt och framförallt bara en tillfällig och oviss lösning. Min åsikt är att det är bättre att satsa sin energi på en bra och hållbar lösning.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Fulkemisten
Kom på att eftersom ni inte har någon gräsmatta där så blir den ju dessutom inte förstörd. Massorna som blir över om ni gräver är ju bara att kratta ut och sedan sår/rullar ni gräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.