Vi har tänkt att bygga ett uterum på befintlig plintad altan (rejält med plintar, kortlad och cc60 med balkar på 170 mm x 45 mm. Tanken är att det blir som en vinterträdgård, dvs med riktig isolering, rejält tjocka väggar och välisolerat tegeltak. Dock ingen gjuten platta då huset i sig har krypgrund.

Ju mer vi tänker på detta är vi mer och mer sugna på att bygga 1 1/2 plan istället för bara 1 plan med öppet mot nock, för att få ett sovrum till på övervåningen. Det blir då vinterträdgård där nere och normalisolerat sovrum där uppe.

Frågan är hur detta ska hållas uppe. Befintlig altan är byggd med spikregel 45x170 som sitter fast i husets bjälklag med franska skruvar, sen sitter det balkskor skruvade i denna och sen rejält med plintar i mark, bärlina enligt ovan. Jag gissar att detta inte är tillräckligt för att orka hålla en sån konstruktion uppe, går det att lösa genom att gräva ner kompletterande plintar som blir nya "bärande" plintar som håller upp konstruktionens hörnstolpar etc? Eller måste man riva hela skiten och bygga en riktig krypgrund som huset har? Hade gärna sluppit detta då det är svårt att komma in med grävmaskiner etc på tomten, samt att altanen byggdes förra året, och är rejält konstruerad för en vinterträdgård, dock utan övervåning.

Förstår att man måste räkna på det, men hade gärna önskat info om vi helt kan överge snikvarianten eller om den är ok med lite komplettering, det kostar antagligen rejält mycket mer att bygga en riktig krypgrund + rivning av gamla altanen som är i princip nybyggd.

/HLH
 
Spontant är väl detta ett projekt som kräver bygglov (såvida det är inom detaljplanerat område). Jag har svårt att se att ni skulle få bygglov för denna stora förändring med en altanlösning som grund.
Oavsett, så hade jag med tanke på utbyggnadens storlek börjat från grunden.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Spontant är väl detta ett projekt som kräver bygglov (såvida det är inom detaljplanerat område). Jag har svårt att se att ni skulle få bygglov för denna stora förändring med en altanlösning som grund.
Oavsett, så hade jag med tanke på utbyggnadens storlek börjat från grunden.
Ja givetvis kommer vi att söka bygglov. Och jag misstänker nästan att man får riva altan och plintar om man vill bygga något större än en inglasad antal t.ex. Willab Garden med limträ. Kändes bara synd pga allt jobb som gjordes med altanen, det är ett betydligt större projekt att börja gräva, riva, mura krypgrund än att bara ta bort trall, ev ytterligare lite förstärkning i bjälklaget och sen bygga på det.

Suck, inget ska vara lätt :) HAr läst hur mycket som helst om utbyggnader men förstår inte skillnaden mellan att bygga en s.k. "vinterträdgård" och en vanlig utbyggnad. Glaspartierna till en vinterträdgård är ju minst lika dyra som vanliga 3-glasrutor. Och då kan man ju lika väl bygga en riktig utbyggnad som kan användas året om utan att ha altandörrar emellan, bara där är det en kostnadsbesparing på ca 40000 kr om man vill ha ett riktigt skjutparti.

Det är jobbigt när man vill vara smart och utnyttja ytorna till max. Vi behöver verkligen mera utrymme på övervåningen och det känns smartare att bygga på utbyggnaden än att bygga först en utbyggnad med vanligt 1-plans sadeltak och sen en takkupa som en separat konstruktion. Känns billigare och enklare att bygga allt i samma konstruktion. Men visst, då väger det ju en del... dock borde det inte ta mer än 2-3 dagar för en firma att mura upp en krypgrund med leca.

Jaja vi får se vart det landar.

/HLH
 
Jag förstår inte varför jag inte sett denna tråd förrän idag? Jag brukar spana efter inlägg från Blekinge.

Plintarna är nog inte det stora problemet, om de är ordentligt nergrävda eller gjutna. Däremot krävs säkert andra dimensioner på bärlinor. Det är alltid ett problem när man förankrar en tillbyggnad i ett befintligt hus. Det kan gå om huset är ordentligt grundlagt och marken är av en stabil sort, men ofta krävs att man gör en rörelsefog mellan hus och tillbyggnad. Om man skall ställa en normal tillbyggnad (övervåningen) på en stolpkonstruktion (uterummet) krävs lite särskilda åtgärder, men ingenting märkvärdigt.

Om ni vill ha mer input från mig skulle jag vilja veta hur husets krypgrund är uppbyggd, vad marken består av samt planmåttet på den tänkta utbyggnaden, inklusive avståndet mellan de befintliga plintarna. Gärna också något foto på den aktuella fasaddelen samt någon bild på en befintlig plint.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nyfiken på hur det gick med det här projektet eftersom jag går i liknande tankar. Jag är dock inställd på att riva altan och gjuta riktig platta
 
h-man h-man skrev:
Nyfiken på hur det gick med det här projektet eftersom jag går i liknande tankar. Jag är dock inställd på att riva altan och gjuta riktig platta
Jag ritar som hobby.
Vill Du ha en 3d skiss på tänkt bygge? Kostar inget just nu.
 
T ToreJ01 skrev:
Jag ritar som hobby.
Vill Du ha en 3d skiss på tänkt bygge? Kostar inget just nu.
Skickar pm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.