Är det inte så att infravärme sprids på ett mycket effektivare sätt en vanlig värmesystem
 
ArchiBeginner skrev:
Är det inte så att infravärme sprids på ett mycket effektivare sätt en vanlig värmesystem
Pratar du nu om att värmen sprids effektivare rent fysikaliskt? Eller är det radiatorerna som sprids effektivare tack vare smygreklam på forum och samvetslösa försäljare som ljuger om effektivitet?

Nu låter jag ganska hård, men du följer ett mönster som flera gånger gått igen på detta forum. Ny användare talar mer eller mindre direkt om hur fantastiska dessa bluffprodukter är.

IR-värmarna är direktverkande el. Varken mer eller mindre. Om det marknadsfördes som detta skulle jag inte bry mig ifall folk köpte deras produkter av designskäl. Men nu ljuger de om att det är ett effektivare sätt att värma, och det stör mig eftersom det kan lura folk som inte har så gedigna fysikkunskaper.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Ramlade över den här tråden då jag sökte på infravärme inomhus. Då tänkte jag inte som uppvärmningssystem utan som substitut/i väntan på den efterlängtade kaminen som kanske kommer installeras någon gång.
Om man kommer hem en ruskig höstdag och sätter sig framför en liten infravärmare, är känslan och punktvärmen på något sätt motsvarande en kamin då eller känner man sig mest dum i huvet?
 
Hej, är det någon som har installerat ett IR-element?
Jag har 2.10 i källaren och såg att byggdjupet för t.ex. en infracomfort var 15 mm plus installationen. Det innebär att skulle jag sätta en sådan i taket utanför duschen så skulle jag fortfarande kunna gå under den utan större besvär. Men jag hittar egentligen ingen relevant information så jag skulle gärna vilja höra från några "riktiga människor" som installerat hemma hos sig vad de tycker om elementet som element. Och gärna någon som satt dem i taket för att få känslan av att det är golvvärme (om än falsk sådan). Och jag bryr mig inte om verkningsgrad och sådant trams här utan jag är mer intresserad av om elementet fungerar bra som element.
Såg en annan tråd där någon skulle recensera sitt IR-element men sen glömde han väl bort det... :(
https://www.byggahus.se/forum/threads/element-i-taket.181321/
 
Vi har ett IR-element utanför duschen. Värmer tyvärr inte mycket, kanske för att takhöjden är nästan 3 meter. Golvet blir definitivt inte varmt. Vid nästa ombyggnad satsar vi på en radiator eller golvvärme. Kanske både och.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Vi har ett IR-element utanför duschen. Värmer tyvärr inte mycket, kanske för att takhöjden är nästan 3 meter. Golvet blir definitivt inte varmt. Vid nästa ombyggnad satsar vi på en radiator eller golvvärme. Kanske både och.
Mmm, vad har du för effekt där? Min tanke är 230 w på mina 2 kvm utanför duschen. Just nu är jag inne på att testa ett sådant för 3700 kr så får jag utvärdera om jag ska köpa ett till för 6 kkr till.. måste ju ha någon sorts värmekälla ändå och vore så himla smutt att kunna ha det i taket...
 
1 000 Watt till ~ 4 kvm
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
1 000 Watt till ~ 4 kvm
AJ då :(
Men då kör du inte den kontinuerligt? Annars kostar den ju 24 kr per dag vilket låter brutalt...
 
Har den kopplad till belysningen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ok, kan vara därför du inte märker av den över huvud taget. Läste att det tar ca 15 minuter innan den ens skickar ut några värmevågor. Själva elementet måste komma upp i arbetstemperatur innan metallen börjar emittera rätt ir-vågor. Sen tar det säkert ytterliggare en viss tid innan du märker av något på ytorna runt omkring... (Detta är min killgissning).
Min tanke är att koppla in en plejd puck i kopplingsdosan jag tänkt koppla mot och sedan styra den mot ett tidsschema.

Tack för input iaf immobil! (y)
 
Jag brukar tända en kvart till en halvtimme innan jag ska duscha. Satsar på redig värme i nästa duschrum! :cool:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.