L
60 C/C och dubbel gips under klinker , den riskan skulle inte jag ta , en stum botten spån 22 och en rotgips på det för hålla ner måtten är nog det bästa för klinker
 
Tja, om jag får hänvisa till en annan tråd, så skrev AndersA i denna tråd... https://www.byggahus.se/forum/threa...lvspanskiva-foer-klinker-pa-cc450-600.133031/

...att "Med glespanel 22mm och 2st golvgips får du en golvtjocklek på 45-50mm och det blir riktigt stabilt, speciellt om du då också limmar mellan gipsskivorna."

"Varför lägga golvvärmeslangen mellan bjälkarna och sedan spånskiva ovanpå?
Om du istället lägger lägger glespanel på bjälkarna med plåt så får du samma resultat utan golvspåneskiva, sedan lägger du dit golvgipsskivorna.

Om duhar CC 600 och inte vill flytspackla skulle jag göra:
Klinker
Dubbla golvgipslager som limmas
Glespanel med plåtar och värmeslang
Bjälklag."

-- Menar du att det ändå blir för svajigt?? Och om så, kan 45mm tjock glespanel lösa det problemet??

Jag vill gärna slippa spån över glesen då det kommer sakta ner värmens väg till ytan och kostar en slant mer.
 
AndersS, menar jag...
 
L
Vilken slang har du tänkt dig 16 eller 20
 
L
Klart det går att få till det , om du reglar upp , och tänker dig som så
Plåtarna är om jag inte missminner mig , kan inte se mina nu 300 mm breda , varför då ha ett
600 C/C , bara att lägga tätare på plåtarna , så dom går över på reglarna , det blir då dubbel plåt på dom , det med C/C måtten är inget heligt , det ska bara fungera
 

Bästa svaret

Jag gjorde misstaget att vara överambitiös och började med 21-22 mm glespanel för plåtar och värmeslang, sedan golvspån och dubbla lager gips. Golvfirman som satte kakel/klinkers tyckte att det räckt med max dubbelt golvgips ovanpå. Hade jag gjort det idag hade jag inte lagt lagret med golvspånskiva.
Men golvet är ju stabilt med nackdelen att det blir temperaturtrögt.;)
Som jag noterat i ett annat inlägg får man en "kaka" på 45-50 mm, är det då inte stabilt har man större problem med själva bjällaget.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Jag gjorde misstaget att vara överambitiös och började med 21-22 mm glespanel för plåtar och värmeslang, sedan golvspån och dubbla lager gips. Golvfirman som satte kakel/klinkers tyckte att det räckt med max dubbelt golvgips ovanpå. Hade jag gjort det idag hade jag inte lagt lagret med golvspånskiva.
Men golvet är ju stabilt med nackdelen att det blir temperaturtrögt.;)
Som jag noterat i ett annat inlägg får man en "kaka" på 45-50 mm, är det då inte stabilt har man större problem med själva bjällaget.
Intressant, tackar för svaret! Min tanke med att ha 45x70-reglar som glespanel, är det bara onönödigt mycket levande trä som ev. kommer trycka mot gipset om det böjer sig? (jag lägger ner idén med bara ha ett lager gips till det)
 
Risken med ett lager gips är att om det finns rörelser i bjälklaget så skulle det kunna röra sig i ytskiktet. Med två lager gips som ligger förskjutna och limmade så får du en mera sammanhängande yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.