Jag sitter och försöker dimensionera ventilation. Ska bygga ut huset med 60m2 och tänkte ta tillvara lite av energin i luften med ett ftx aggregat. Tillbyggnaden har ett badrum samt 3 sovrum/allrum. Då gamla huset är riktigt gammalt lyckas jag bara få till en tilluft (ett sovrum på öv.) men jag tänkte ta frånluft från tvättstuga, badrum (nv) och wc(öv). I dagsläget har jag mekanisk frånluft från tvättstuga, badrum, wc.
Det gör ju att det blir ganska stor skillnad på till resp frånluft, har räknat med ca 57l/s frånluft och 30 l/s tilluft som går via ftx:en Tillbyggnaden blir ganska balanserad medan gamla huset till största del tas frånluft till ftx-aggregatet. Spontant känns det inte borde vara ett problem? eller?
I nästa steg har jag försökt räkna tryckfall i de olika grenarna. Då det är ganska korta avstånd blir det väldigt låga tryckfall, ungefär 20 Pa från aggregat till donet längst bort vid ett sovrum. Ska jag då få planerade 5l/s i det sovrummet måste donet strypas maximalt och bidrar då med ytterligare ca 20 Pa. Är detta tillräckligt? har sett att det kan bli instabilt om tryckfallet är för lågt.

Hur dimensionerar jag övriga grenar? så tryckfallet blir samma i alla grenar?

När jag ska titta i graferna för aggregatet, vad ska jag då ange det statiska trycket som för att få lite ljuddata och driftkurvor? Summan av alla ingående delar i tilluft och frånluft?
 
Det låter som det blir ganska stort undertryck i gamla huset, men om du har kvar ventiler som kan ta in kall uteluft så går det säkert, dock förlorar du väl en hel del värme på det. Finns det inget vardagsrum/allrum du också kan ha tilluft till?

Var är kanalerna dragna? Om inte man kommer åt ovanifrån (vinden t.ex.) så kanske du kan dra ett rör inomhus längs taket från där du har tilluften, till rummet intill. Röret täcker du med gipsskivor, spackel och färg. I annat fall kan du kanske pumpa ut betydligt mer luft i det sovrum du har. Det blir kanske lite kallare dock.
 
Det gamla huset är ett rätt otätt timmerhus och i dagsläget har vi en frånluftsfläkt som suger ut från badrum, tvättstuga och wc. Har dessutom kamin i vardagsrum och köksspis som ger självdrag. Så skillnaden för det gamla blir eg. att frånluften går via FTX aggregatet istället för frånluftsfläkten samt att det tillkommer en tilluft till ett sovrum på övervåningen. På övervåningen finns ett sovrum till, men finns inget bra sätt att komma dit med kanal så det får klara sig med befintliga spaltventiler.
För att komma med tilluft till vardagsrummet måste jag dra en synlig kanal genom köket och badrummet. Det är bara 2.1m i takhöjd så blir inte så bra. Samma sak på övrevåningen för att komma till det andra sovrummet, men där är det 2m och väldigt mycket snedtak.

Men åter till grundfrågan, dimensionering av kanalarna. Hittade en annan tråd om samma sak, men fattade inte hur totala trycket skall beräknas. Summan av alla tryckfall i alla ingående delar?
 
största tryckfallet utanför aggregatet har du i ventilerna,inte så mycket i kanalerna. Ska du tex ta ut 15l/s i ett 100 mm don så bromsar bara det mer än 20pa ,vilket iofs är en nödvändighet för att vara säker på att kunna justera in anläggningen.
 
Tyvärr kan jag inte matematiken när det kommer till tryckfall, men att minska flödet till 5 l/s borde inte vara något problem. Om inte ventilerna tillåter det så kan du stoppa in en sån där ljuddämparinsats i donet. https://www.ventilation.se/inno-125-ljuddamparinsats/p-2826.htm Här kan du kolla tryckfallet, beroende på antal hål man öppnar... https://www.delat.ws/download/Inno.pdf

I övrigt är det väl alltid bäst att ta så stora kanaler som man har plats för och råd med, så kan man i efterhand justera direkt på donet efter hur mycket man behöver.

En enkel hemmabyggd luftflödesmätare kan du få till med en sopsäck och en kakburk eller liknande som man tar ut botten på och tejpar fast påsen i. Sedan kollar man hur många sekunder det tar att fylla/tömma x antal liter luft. Inte speciellt exakt, men det behöver inte vara så exakt.

Att kalkylera det exakta tryckfallet från aggregat till don måste vara en väldigt avancerad vetenskap, och blir förmodligen inte så exakt även om man gör det rätt. Själv använde jag av ekonomiska skäl böjliga (utdragbara rör). Att kalkylera då är bara att glömma. Mycket enklare att satsa på att justera det med aggregatets och donen när allt är på plats.

Ett annat tips som du säkert redan känner till är att ha ett ftx aggregat som klarar mer en vad du ska ha den till. Om den jobbar på max så låter den mer och återvinner mindre värme.
 
Tack för din input! Jag har senaste dagarna lutat åt att köra 125mm från aggregatet och sen 100mm på de sträcker som jag har lägre flöden. Tänkte använda 4 st flex-dämpare närmast aggregatet och flex-dämpare vid anslutning till donen. Är det overkill? Är ju ganska trevlig med flexibel anslutning i början/slut på kanaler.
Tittar på Heru 100T EC som borde vara rätt så överdimensionerat?
Tanken är att ta in nån vent-tekniker som får justera in efter installation.
 
S swirve skrev:
Tack för din input! Jag har senaste dagarna lutat åt att köra 125mm från aggregatet och sen 100mm på de sträcker som jag har lägre flöden. Tänkte använda 4 st flex-dämpare närmast aggregatet och flex-dämpare vid anslutning till donen. Är det overkill? Är ju ganska trevlig med flexibel anslutning i början/slut på kanaler.
Tittar på Heru 100T EC som borde vara rätt så överdimensionerat?
Tanken är att ta in nån vent-tekniker som får justera in efter installation.
Jag använder ett Flexit aggregat UNI 2 och jag blev verkligen förvånad över hur tyst det blev utan någon verklig dämpare alls. Har endast en flexibel dämpare 60 cm kopplat mellan kanaler och don. Det är allt och jag hör närmast ingenting från aggregatet. Här bör dock tilläggas att mitt aggregat ska kunna räcka till 180 m2, själv har jag endast 65 m2 och kör på halv kraft. Maxar jag så hörs det.

Kanske hjälper det även med dämpning att mina kanaler är inbakade i vindens isolering och har tjockt med glasull runt om sig (vet ej). Ska du ha spirorör som till och frånluftskanaler? Kvalitén är säkerligen bättre än böjliga utdragbara, men de borde leda ljud bättre också, så det kan säkert spela in.

Hur tänker du med 4 flex-dämpare intill aggregtet? Brukar väl bli en på tilluften och en på frånluften, eller tänkte du två efter varandra på till och frånluft? En idé kan ju vara att du testar att endast ha vid donen, ser efter hur mycket det låter och köper till mer om det behövs. Ska du köra hög effekt på aggregatet behöver du säkert en på till- och en på frånluft vid aggregatet också. Frånluft låter dock mindre, och man ska ju inte sova i kök och badrum, så där kan man ju evenuelt ha mindre dämpning.
 
Nej jag tänkte att det likaväl kunde sitta flex-dämpare även på avluft och uteluft. Det kommer vara rätt tight intill aggregatet så någon form av flexibel anslutning mot aggregatet lär underlätta. Och då kan jag likaväl lägga på några hundringar och ta flex-dämpar på alla fyra kanaler så kanske det blir tyst utomhus också.
Låter ju bra att det är tyst, jag kommer också ligga på ganska lågt utnyttjande av aggregatet så det kanske blir overkill. Men som vanligt brukar det löna sig att lägga några kr extra vid installation än att sen gå o störa sig på att det låter lite mycket.
Kanalerna kommer vara spiro och dras uppe i isoleringen, utbyggnaden får ett låglutande parallel-tak.
 
S swirve skrev:
Nej jag tänkte att det likaväl kunde sitta flex-dämpare även på avluft och uteluft. Det kommer vara rätt tight intill aggregatet så någon form av flexibel anslutning mot aggregatet lär underlätta. Och då kan jag likaväl lägga på några hundringar och ta flex-dämpar på alla fyra kanaler så kanske det blir tyst utomhus också.
Låter ju bra att det är tyst, jag kommer också ligga på ganska lågt utnyttjande av aggregatet så det kanske blir overkill. Men som vanligt brukar det löna sig att lägga några kr extra vid installation än att sen gå o störa sig på att det låter lite mycket.
Kanalerna kommer vara spiro och dras uppe i isoleringen, utbyggnaden får ett låglutande parallel-tak.
Jaha, tja en flexibel 60cm kostar ju ändå bara 150 kr, så då kan du säkert göra det så. Det skadar ju knappast att det blir för tyst. Avluften kommer dock att produceta en mindre mängd vatten som också kommer att frysa till is vid minusgrader. Vet inte om en böjlig dämpare tål det (obs. spekulerar bara, kanske går utmärkt). Själv har jag flexibla i all till och frånluft, men spirorör till avluft och uteluft. Har en 90 böj och en liten bit spirorör fäst till aggregatet och sedan långa spirorör till ventilerna till uteluft/avluft. Spirorören måste också ha ett visst lutande så vatten inte kan rinna tillbaka till aggregatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.