Hej, har i förra veckan skickat in bygglovshandlingar för mitt nybygge i Skåne. Huset blir ett vinkelhus i lättbetong. Jag tror jag har fått till en fin planlösning för tomten, där huset vätter mot en gröning och närmsta husen på det hållet kommer först efter 50m.

Det jag funderar på just nu, och som jag gärna skulle vilja ha er input på är följande:
  • Har vi för mycket fönster i sovrummen?
  • Har vi för många öppningsbara fönster?
  • Borde vi ha bröstning på de fasta fönstren i vardagsrummet?
  • Borde vi ha parket i Hall 3?
  • Ska vi ha en altandörr i Allrummet?
  • Ska vi ta bort altandörrar sovrum 3 och 4?
  • Borde fönstren i Sovrum 1 ha en lägre bröstning?
  • Ska vi ha gråbruten vit eller gulbruten vit? Just nu lutar vi åt gråbruten då det känns fräschast.
  • Ska vi verkligen ha innerväggar i lättbetong? Prio här är så lite organiskt material som möjligt så det kanske är värt nackdelarna med upphängning av saker samt ljudmiljö.

Samt en del kring förrådet. Läget på förrådet blev en kompromiss. Vi ville att Sovrum 2 skulle ha en fin utsikt, och la vi det där fick vi lov att ha det i tomtgräns för grannen. Att lägga det vid sidan om Sovrum 4 hade gett en längre uppfart (Vi älskar trädgård och äger en bil, så ska det förbli), men hoppas i gjorde rätt väl. Carport kommer hamna framför förrådet mot vägen i ett senare skede.

Tack för att ni tittar, återkom gärna med feedback om ni har möjlighet!

Arkitektritning av ett vinkelhus med detaljerade mått, rumsuppdelning, och fönsterplaceringar för ett nybygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av ett vinkelhus med måttsatta fasader och sektioner, inkluderar detaljerade fönster- och dörrplaceringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över tomtplan för nytt vinkelhus med måttangivelser och förrådsplacering markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Silfverlod
  • Laddar…
harry73
Några funderingar:
- Öppningsbara fönster underlätta vid fönsterputsning. Man kommer att reta sig på de föntrar som inte går att öppna.
- öppningsbara fönster har större karm och blir därmed mindre, så det blir mörkare
- altandörrar är alltid trevligt.
-öppningsbara fönster och dörrar är känsligare för inbrott.
- Man behöver väggyta för tv, målning, bokhylla, mm
- moderna fönster har ofta solskyddsfilm och släpper igenom mindre ljus än man tror. Kolla noga vad ni vill ha innan ni bestämmer er för föntertyp.
I övrigt tycker jag att det ser genomtänkt ut
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Hemmakatten
Man måste ha minst ett tillräckligt stort öppningsbart fönster i varje rum pga utrymningsskäl. Vi har bara två öppningsbara fönster, men vi har sex dörrar. Inga problem alls med fönsterputsning utifrån så länge man har ett enplanshus.

Diskmaskinen bör stå till höger om diskhon om man är högerhänt.
 
I ett enplanshus tycker jag man ska ha så få öppningsbara fönster som möjligt, dvs bara ett i varje rum för utrymning vid brand (alternativt altandörr). Man kan inte ha för många altandörrar, det är främst kostnaden som begränsar. Bröstning är bara en smaksak. Jag gillar fönster ner till golvet.

Hall H3 bör ha samma golv som allrummet.

Vindsluckan: om det är möjligt skulle jag vända den 90 grader. Om ni tänkt använda vinden till förvaring är det mycket lättare att få upp långa saker på vinden om den är vänd i hallens längsriktning. Dessutom kan ni då flytta ut dörren till tvättstugan vilket ger en "renare" hall, samt möjlighet att sätta en vägghylla för förvaring bakom dörren inne i tvättstugan.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
I bottenvåningen har jag inga öppningsbara fönster och fönstren är stora dvs från golv till strax under tak - inte högre än att jag kan tvätta dem på bägge sidor utan att stå på stege. Varje rum har vid sidan om det stora fönstret låsbar terrassdörr med samma höjd. (Ett väsentligt krav när huset ritades. Det går snabbt att tvätta samtliga fönster.)
 
F f91jsw skrev:
I ett enplanshus ...
Menade Hall H2, inte H3. Tack för tipset med vindsluckan, ska höra med konstruktören. Vad gäller fönstren vill ja i alla fall ha ett för att slippa att djur smiter in, sen känns det tryggare när man sover också.

Altandörrar verkar trevligt, kul att höra att även du gillar dem!
 
Tack för all feedback! Följande frågot återstår

  1. Har vi för mycket fönster i sovrum 4?
  2. Borde vi ha bröstning på de fasta fönstren i vardagsrummet som vetter mot söder? 20x21F fönstren på gaveln i vardagsrummet..
  3. Borde fönstren i Sovrum 1 ha samma bröstning som de andra sovrummen? Ska vi då ändra fönstret i Vardagsrummet till 13 höjd också? Eller ett annat mått?
  4. Ska vi ha gråbruten vit eller gulbruten vit? Just nu lutar vi åt gråbruten då det känns fräschast.
  5. Finns det andra kombinationer av fönsterfärg/dörrfärg som fungerar bättre, eller tror du detta blir bra? Taket vill vi ha tegelrött och hängrännor i silver. Färger på vindskivor och plåt har vi inte bestämt än.
  6. Går det ett vrida vindstrappan 90 grader för att få en rak hall?
  7. Fönstren i vardagsrum och matplats, samspelar de bra?
  8. Vad händer med ångan från inbyggnadsugnen om den inte sitter under en fläkt?
 
Dags att uppdatera tråden. Tack för tipsen! Bygglovet är godkänt och ritningar ritas för fullt. Hoppas vi kan sätta plattan på plats innan sommaren. Köket börjar vi jobba på under torsdagen!

Planlösning
Arkitektonisk ritning av en planlösning för ett hus med markerade rum som kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad
Arkitektritningar av en enplansvilla med flera fasadvyer och sektionssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markplanering
Arkitektritning av en fastighetsplan med måttangivelser, inklusive gråskalad plattläggning och områdesindelningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arthursundqvist
  • Laddar…
harry73
Får du in stora möbler i sovrum 2 och 3?
Får du de genom hallen?
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Sovrum 3,4 borde vi kunna använda altandörren, 90cm bred i värsta fall.
Annars tror jag det går att vända sig om man håller de andra dörrarna öppna, dvs man går in i sovrum 3 och vänder och går in i Sovrum 2
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
M maximm skrev:
Dags att uppdatera tråden. Tack för tipsen! Bygglovet är godkänt och ritningar ritas för fullt. Hoppas vi kan sätta plattan på plats innan sommaren. Köket börjar vi jobba på under torsdagen!

Planlösning
[bild]

Fasad
[bild]

Markplanering
[bild]
Vilken bra och praktiskt plan. Var kommer huset ifrån?
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Bra gjort!
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Och nu är vi äntligen igång och bygger. Bygglovet är godkänt och i Juni har vi tekniskt samråd.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Hur gick/har det gått såhär ett år senare? Är ni färdiga? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.