Hej!
Har nyligen köpt en ny köksblandare och kvinnan i butiken kunde ej ge mig något råd på hur ja kopplar in den så tänkte ta forumet här till hjälp!:)

Den gamla satt med konade kopparkopplingar men denna ser ut på ett annat vis och med mjuka vattenrör för varmt och kallt.
Hur löser jag detta och vad behöver jag inhandla?
 
  • Mjukt vattenrör för köksblandare med metallflätning och mässingskoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal koppar koppling och en grön tätning ligger på ett smutsigt vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparvattenrör med konad koppling och mutter framför en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På inget sätt någon expert på ämnet, men jag skulle kapa det gamla röret strax under kopplingen. Om du kapar med bågfil kan det vara värt att grada av snittytan in och utvändigt. Köp ballofixventiler (kolla diametern på röret och på slangen från blandare, det finns t.ex. 10/12 ). På slangen från blandaren behöver du ingen stödhylsa, medan du ska ha det i kopparröret. Som en bonus behöver du bara stänga ballofixen nästa gång du ska byta blandare (jämfört med att göra hela huset vattenlöst som jag antar att du gjort nu.
 
Innan du sågar av röret skruva av nippeln den som sitter kvar och ta med till VVS butiken, så kan dom plocka ihop det som behövs för balofix-ventil + rätt koppling till köksblandaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.