A
har en Ankarsrum nr 75 i arbetsrummet
Den är direkt ansluten till murstocken (1dm stos)
Eldar jag så känns det som mycket av värmen knappt hinner komma ut i rummet
Funderar på att om man sätter på ett u-format rökrör o flyttar fram kaminen så hinner röken värma mer innan den försvinner in i murstocken
Är det en möjlig lösning eller finns det bättre varianter?
 
Har du nåt spjäll?
 
A
Ja så jag har provat att stänga det helt samt även minska spjället innan stosen för att minska förbränningen
Kaminen är väl egentligen för koks
 
Ok
om den är för koks så är det relativt stora eldstadsytor och små rökgasytor, så då kan det löna sig att förlänga rökröret och gärna flytta spjället.
Alternativt, elda med nåt som ger mycket glöd, typ briketter.
 
A
Tack
Har du något tips på att läsa mer
Antar att jag får be den lokala smen svetsa ihop något
 
Nja, tyvärr.
Koks och annat som ger mycket glöd avger direkt strålningsvärme och ska man kunna utnyttja det så behövs det mycket direkt strålningsyta.
Ved och andra liknande bränsle (tex olja) avger värme främst genom heta gaser och då behövs det mycket rökgasberörda ytor för att ta hand om det.
 
En charmig kamin men är värme en prioritet så passar den bättre som blomkruka på uterummet. Det går naturligtvis att med tillsatsmoduler få bättre utbyte genom rökgasväxlare av olika sort men kostnaden närmar sig snart vad en "bra" kamin, som drar hälften så mycket ved och har brinntider på flera timmar mellan vedinläggen,kostar.

magiclux.jpg
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.