Hej, jag har detta läge med Purusplatta, hade tänkt lägga en enkel plastmatta på golvet.

Nu ändrat mig och vill lägga klinker med golvvärme istället.

Hur gör jag då med/runt golvbrunnen?

Tack för svar!
 
Du använder den sidan uppåt som är avsedd för plastmatta, men ska hela golvet flytspacklas så använder du dig av ringen, eller tassarna som följer med
 
D Dr.L skrev:
Du använder den sidan uppåt som är avsedd för plastmatta, men ska hela golvet flytspacklas så använder du dig av ringen, eller tassarna som följer med
Detta är lite luddigt men man ska veta att det finns 3 olika purusplattor..
 
Vilken av Purus plattor gäller det? En variant ska ju vändas, för en varians ska hela plattan höjas, och för en monteras plattan i nivå med golvspånet, och sen sätter man i en förhöjningsring i golvbrunnen som gör att själva brunnen sticker upp på lagom nivå för spacklet.
 
Ok, hittat en förhöjningarna 13mm som borde funka. Men ingen instruktion som gör att jag förstår hur den skall användas med flytspackling och klinkerram.
Spacklas ringen in i spacklet eller hur funkar det? Vill att det sluta med en fyrkantig klinkernas typ denna som man klinkar runt. http://www.purus.se/produkter/produkt/klinkerram-sr-150-uu-h6/
 

Bästa svaret

I slutet av den här tråden hittar du en bra bild på hur det ska se ut i genomskärning (för en av plattorna):

https://www.byggahus.se/forum/threads/purus-300-monteringsplatta-hur-spackla.60219/

Spacklet kommer gå fram till och i jämnhöjd med förhöjningsringen. Sen kommer tätskiktet gå ner i brunnen och klämmas fast med klämringen. Klinkerramen sätts dit med fixet samtidigt som du lägger klinkersen. Beroende på ram så kan den vara lite större än brunnen så att du får lite justermån och kan anpassa placeringen mot plattorna bättre. Vissa av Purus ramar går ner lite i brunnen och måste sitta centrerade. Tänker själv köra med en så; Purus Square med klinkerinsats.

Men kör du en 150 ram på en 150 brun måste du nog ha den ganska centrerat vilket som, det måste ju gå att få upp insatsen i brunnen vid rengöring.
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
Tack Henrik för ett utmärkt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.