Behöver lite råd:
I föreningen där jag bor så har några boende önskat att föreningen ska vara behjälplig med att installera laddstationer till bilar.
Vi har 3x20A i varje garage med egen elmätare/abonnemang.
Problemet är bara att vi har gamla fläktar med elvärme som har 3x16A.
Jag gissar på att det bästa vore att skrota fläktarna och köpa nya som går på tex 1x16A så vi har 2 faser över till att kraftmata laddstationerna på?
Någon som har stött på liknande och hittat en lösning eller kanske någon som har lite goda råd att ge hur vi kan lösa detta på enklast/billigast sätt?
 
Beror ju helt på vad du menar med "laddstationer" och vilken effekt som skall vara möjlig att ta ut ur dessa.

Önskas det vanliga vägguttag med 16A säkring och folk bistår med sin egen sladd eller skall ni ha laddare med Typ 2 uttag?

Skall det vara mätning på dessa som kan loggas per användare för debitering osv?

Finns många frågor att svara på.

Ex:
En snabb laddstation med elmätare och fast Typ 2 kabel går lös på ca 16 000 kr inkl moms.
Denna matas med 32A trefas dvs 22 KW och kan då ladda en elbil med ca 10 mil per timme.

Finns även varianter på 16A 1-fas dvs 3,7 KW = ca 2 mil per timmes laddning.
Dessa är väl mer normala när man kör parkering över natten osv. Detta är väl mest aktuellt i ert fall.
 
Redigerat:
Vilken effekt behövs för elvärmen?
 
Finns några bra artiklar om ämnet på Tesla forumet. T.ex. http://teslaclubsweden.se/laddrekommendation/

Minns även att det finns en större Brf som beskrivet hela sin lyckade installation rätt detaljerat men hittade inte länken nu.
 
Finns inget behov av snabbladdning i hemgarage. En elbil laddar ca en mil per timme på ett vanligt schuko-uttag – hur många behöver mer än så per dygn?

Hur mycket drar fläktarna då? Att de är säkrade för 3*16 betyder ju inte att de normalt drar så mycket. Jag tror att det stora problemet är om många laddar samtidigt. För om tre bilar samtidigt laddar med 8 ampere på samma fas så är ni över taket på mätarsäkringen vare sig fläkten går eller ej. Om nu inte den gemensamma matningen till garagen är kraftigare än så, det är den säkert, men det är hur som helst där jag tror att ni har er trånga sektor.
 
Vi behöver inga snabb laddare i garagen iallafall. Lättast hade varit om vi hade kunna frigöra 1-fas fri för laddning, då skulle vi kunna tillåta 2st bilar laddas samtidigt på 10A vardera.

Fläktarna behöver jag lura igång då det är termostater som startar manövern till dom och dessutom så måste jag få tag på ägare till garaget så jag kan komma in till fläkten.
Därför har ingen mätning gjorts över hur många ampere dom drar.
Gissar på att dom drar en del med elstavarna då dom är säkert 30 år gamla.

Vi kommer att behöva sätta elmätare som är plomberade i ett separat skåp som bara vi som sitter i styrelsen kan komma åt så vi kan avläsa och debitera boende.
 
G gustavk skrev:
Finns några bra artiklar om ämnet på Tesla forumet. T.ex. [länk]

Minns även att det finns en större Brf som beskrivet hela sin lyckade installation rätt detaljerat men hittade inte länken nu.
Du får gärna försöka hitta länken
 
Hur många uttag för laddning vill du kunna använda samtidigt? Och vilken effekt är det på värmefläkten? Om fläkten verkligen drar 16A så blir det troligen problem om den startar när det är mycket laddning igång. Men 16A trefas innebär 11 kW. Frågan är ju om det behövs så mycket värme i garaget, om det är överdimensionerat för att värma upp snabbt eller om det bara är avsäkrat så och fläkten har en lägre effekt.

Ofta kan man köra för höga belastningar på säkringar utan problem eftersom de tål överlast under en viss tid. Men elvärme och elbilsladdning borde vara dåliga kandidater för att chansa på detta. Båda drar ofta sin märkeffekt under långa tider.

Så det borde dela upp sig i ett par frågor.
1. Hur hög effekt har verkligen värmefläkten?

2. Hur hög effekt måste värmefläkten ha för att hålla önskad temperatur i garaget? Den kanske kan bytas till en mindre.

3. Går det att säkra upp garaget? Troligen är det inga problem att säkra upp till 25A. Då finns det lite större effekt att tillgå.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vilken temperatur håller det i garaget, hur lågt ”får” det bli?
Hur stor volym är det i garaget?
Hur många bilplatser är det i varje garage?

Angående värmefläktarna, även om ni skulle byta till dagens värmefläktar istället för dom gamla så kommer det att förbrukas exakt lika mycket effekt.
En elvärmefläkt har 100% verkningsgrad, det enda som kan skilja mellan gamla och nya värmefläktar är hysteresen, alltså temperaturvariationen mellan tillslag och frånslag.

Om man jämför värmefläktar på tex 2kW, 6kW & 12kW, alla tre är monterade i rum som kräver 12kWh värmeenergi under ett dygn, då kommer fläktarna att gå följande totaltider:
2kW=> 6timmar
6kW=> 2timmar
12kW=> 1timme
Med en värmefläkten på högre effekt är det större risk att det blir större hysteres.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Angående värmefläktarna, även om ni skulle byta till dagens värmefläktar istället för dom gamla så kommer det att förbrukas exakt lika mycket effekt.
Det behöver det inte göra om den nya fläkten har en lägre effekt. Däremot kommer det att förbrukas lika mycket energi om den mindre fläkten kan hålla temperaturen. Men det är effekten som är begränsande när frågan är hur många elbilar man kan ladda samtidigt.
 
Apropå enkla lösningar så finns det väldigt avancerade laddsystem som mäter av förbrukning per användare och (tror jag) reglerar strömmen så att inte systemets maxkapacitet slår ut mätarsäkringarna. I vår förening har vi gått åt andra hållet: alla som vill ha elplatser betalar en schablon om 200 kr/månad för det och får tillgång till ett trefas-/schukouttag. Men då är det iofs ett stort relativt nybyggt flerbostadshus med rejält garage, så elmatningen till fastigheten är nog modell större. Har man en mindre anläggning kan nog totallasten vara värd att räkna på.
 
Med samtliga tillgängliga laddboxar på marknaden kan strömmen begränsas till max 4,6,10 osv, men det finns även vissa laddboxar som kan använda en central elmätare för att begränsa laddströmmen till max tillåtet.

Garo har en lösning med en elmätare för Modbus som mäter strömmen på huvudledningen till centralen, sen kommunicerar de internt mellan varandra för att säkerställa att maximal totalström inte överskrids för ledningen. Dessa kostar i storleksordningen 10 kkr styck, elmätaren runt 3 kkr. Med några sådana laddboxar och elmätaren kan man ladda maximalt under en lång period och om värmefläkten drar igång minskas laddströmmen automatiskt.

Det finns även rfid-tagg-läsare som komplement vilket möjliggör debiteringsmätning av individuella mätare och när en kabel kopplas ur krävs det en ny avläsning för att spänningen skall kopplas på. På det sättet kan man låta elbilsinnehavarna själva betala för den ström, och även fördela installationskostnaden, som används.

Jag håller med föregående talare om att ni nog dock bör titta på att säkra upp till minst 25 A, helst 35 A så att flera kan ladda samtidigt och så att ledningen verkligen klarar av den höga belastningen under lång tid. Det är inget användningssätt som funnits tidigare, eftersom det oftast fanns perioder då kablar kunde svalna där det var lite lägre belastning.

Att använda vanliga uttag och säkra dessa 16 A för att ladda är helt uteslutet, det är alldeles för stor brandrisk och de är inte gjorda för ändamålet. Det är hög risk för både dödsfall och för allvarlig sakskada.
 
En elektrisk värmefläkt är billig i inköp, Ja. Men i drift då?
Ni kanske borde byta till värmepump i garaget? Vid samma avgivna värmeeffekt som en elektrisk värmefläkt, förbrukar troligen värmepumpen bara ca 1/3-del till hälften av den eleffekt värmefläkten förbrukar.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
M Millox skrev:
Att använda vanliga uttag och säkra dessa 16 A för att ladda är helt uteslutet, det är alldeles för stor brandrisk och de är inte gjorda för ändamålet. Det är hög risk för både dödsfall och för allvarlig sakskada.
Många laddhybrider levereras endast med laddare med schuko-kontakt. Jag tycker i det läget att man kan förvänta sig någon form av sakligt stöd för skrikiga varningar likt denna.
 
  • Gilla
Nordostpassagen och 4 till
  • Laddar…
tommib
M Millox skrev:
Att använda vanliga uttag och säkra dessa 16 A för att ladda är helt uteslutet, det är alldeles för stor brandrisk och de är inte gjorda för ändamålet. Det är hög risk för både dödsfall och för allvarlig sakskada.
Referens tack. Att skrika på detta sätt är kontraproduktivt om man inte har något väldigt konkret att backa upp det med.
 
  • Gilla
Nordostpassagen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.