Jag har precis byggt färdigt mitt "relax-badrum" i källaren. Jag har lite funderingar dock så här i efterhand om ventilationen. I den byggbeskrivning jag använde så stod det att friskluft in under aggregatet och luftspalt under dörren. Ventil högt upp på väggen alt. upp i taket. Den fick inte blåsas ut, utan skulle gå ut i badrummet.
Jag har på samma vägg som aggregatet sitter (där tillluft till bastun är!) satt en fuktstyrd fläkt som evakuerar ut ur huset.
Jag har ingen tilluft in i relaxen, borde jag ha det? Den tilluftsventil som var i rummet fungerar nu som evakuering och är dessutom inbyggd bakom bastun och jag har lett fram stålrör ovanför taket.
Eller ska jag ha den kanalen öppen och ta upp ett nytt hål där jag evakuerar luften, den grå/bruna väggen är yttervägg?
Märkt att det lätt blir fuktigt i rummet utanför bastun och mycket fukt på väggarna. Taket och väggar är målade med våtrumsfärg på väv och ytterväggen är vanlig väggfärg för att hålla det diffusionsöppet.
Kan säga att jag dessutom har ett kombiaggregat för både torr- och ångbastu(våtbastu)
Dum fråga som jag egentligen vet svaret på, för det är logiskt, men jag ska väl inte stänga frånluftsventilen inifrån bastun och ut till relaxen vid bad och uppvärmning?
 
  • Nybyggt relax-badrum i källare med bastudörr till vänster och handdukshängare till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit badrumsventil på vägg ovanför svart vägglampa, med lucka och rör synliga ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilgaller vid golvet för luftflöde i ett nybyggt relax-badrum med frågor om ventilationssystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett badrum med fuktspår på en grå panelvägg, en handdukshängare och en ventilkåpa högt upp på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett relax-badrum med grå vägg, vita detaljer, en stol, ett bord och en värmefläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Doc inte svar på din fråga men.
Du har bra kvalite på ditt jobb. Det ska du vara stolt över.
 

Bästa svaret

Här mina tips:

Först basturummet: Från- och tilluft måste absolut komma från och gå till samma "luftvolym". Tar man tex. tilluft utifrån (utomhus) och frånluft till badrummet blir det lätt kalldrag genom bastun, som förstör det hela. Standardprincipen för bra bastuventilation tror jag är: tilluft så nära aggregat som möjligt, frånluft direkt under översta laven i bortre diagonalen från aggregatet sett, vädringslucka högt. Vädringsluckan är stängd under bad, och används för att lufta ut efteråt. Den vanliga "spalten" under dörr är ett alternativ för tilluft - har du separat tilluft tex bakom aggregatet, bör du låta dörren gå ned till golvet och sluta tätt.

För badrummet så byggs nya hus normalt med mekanisk frånluft från bad och kök och tilluft i sovrum. Principen blir då frisk luft in i sovrum, "dålig" luft ut ur badrum.
 
N Nikorasu skrev:
Här mina tips:

Först basturummet: Från- och tilluft måste absolut komma från och gå till samma "luftvolym". Tar man tex. tilluft utifrån (utomhus) och frånluft till badrummet blir det lätt kalldrag genom bastun, som förstör det hela. Standardprincipen för bra bastuventilation tror jag är: tilluft så nära aggregat som möjligt, frånluft direkt under översta laven i bortre diagonalen från aggregatet sett, vädringslucka högt. Vädringsluckan är stängd under bad, och används för att lufta ut efteråt. Den vanliga "spalten" under dörr är ett alternativ för tilluft - har du separat tilluft tex bakom aggregatet, bör du låta dörren gå ned till golvet och sluta tätt.

För badrummet så byggs nya hus normalt med mekanisk frånluft från bad och kök och tilluft i sovrum. Principen blir då frisk luft in i sovrum, "dålig" luft ut ur badrum.
Då borde det inte vara allt för svårt att göra om så att det blir en frånluftventil under översta laven och sen ha kvar den nuvarande frånluftsventilen som vädringsventil. Sen är springan under dörren ca 10 mm. Sen tolkar jag att en tilluftsventil inte är nödvändig? Normalt sett är ju dörren öppen ut till de andra rummen när vi inte använder relaxrummet, dock inte direkt efter bad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.