Å
Hej. Jag har precis köpt ett sommarhus där det är glipor i panelen mellan varje planka och så är det runt om hela huset. Är det någon som vet varför man har byggt så och vad skall det vara bra för? Kan man sätta lockpanel över så man isolerar lite bättre och inte släpper in mössen. Huset är byggt 1979
Glipa mellan träplankor på panelen av ett hus byggt 1979.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipor mellan plankor på fasaden av ett sommarhus byggt 1979 med stuprör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av vertikal träpanel med glipor mellan plankorna på ett sommarhus byggt 1979.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ser ut som att lock saknas
 
  • Gilla
Åminne
  • Laddar…
Panelen (ser ut som fur vilket är ovanligt men tyder på viss satsning) är antagligen ursprungligen monterad kant i kant. Springorna har uppstått pga torkning med tiden.
 
  • Gilla
Åminne
  • Laddar…
Det ser nästan ut som bleknat tryckimpregnerat. Det är kanske bra att ta lös en bräda och se hur den ser ut på insidan där den har varit skyddad mot väder och vind.
 
  • Gilla
Åminne
  • Laddar…
Å
J justusandersson skrev:
Panelen (ser ut som fur vilket är ovanligt men tyder på viss satsning) är antagligen ursprungligen monterad kant i kant. Springorna har uppstått pga torkning med tiden.
Tror du att man kan sätta en lockpanel över springan eller finns det risk för att det är ventilation som stängs till?
 
Vad finns innanför de tryckade plankorna?
 
  • Gilla
Åminne
  • Laddar…
Ser hela huset ut så? Tycker det ser ut som ett helt normalt verandaräcke från 70-talet nämligen. Grannens "fulinglasade" altan ser ut så, täta spjälor, fula fönster som han fått gratis insatta lite hipp som happ, och blåser som sjutton i springorna, hustrun och jag har sagt att han måste sätta nån skiva på insidan iallafall.

Du kan inte lägga in bilder där man ser lite mer av huset?
 
  • Gilla
Åminne
  • Laddar…
Å
N Noseone skrev:
Vad finns innanför de tryckade plankorna?
En svart duk som jag tror heter något med asfalt/ asfaltborad?
 
Gissning, de som gjorde det utgick från utseende och det är spikat på läkt med luftspalt.
Och det svarta du ser är vindpapp eller asfabord, så det är bara att slå på lock som du drar med en spik i mellanrummet på panelen. Men innan du gör det så kolla hur skarven är gjord nedertill där panelbrädan är avslutad, ser ut som den liggande brädan är fasad mot stående panel. Stämmer det?
Däremot så krävs det lite mera arbete om du sedan vill ytbehandla panelen.
 
  • Gilla
Åminne
  • Laddar…
Å
Anna_H Anna_H skrev:
Ser hela huset ut så? Tycker det ser ut som ett helt normalt verandaräcke från 70-talet nämligen. Grannens "fulinglasade" altan ser ut så, täta spjälor, fula fönster som han fått gratis insatta lite hipp som happ, och blåser som sjutton i springorna, hustrun och jag har sagt att han måste sätta nån skiva på insidan iallafall.

Du kan inte lägga in bilder där man ser lite mer av huset?
Här kommer fler bilder
En vägg av lodräta, väderbitna, mörkgrå träplank med synliga knutar och spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand pekar på nedre delen av en väderbiten trävägg med synliga skruvhuvuden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg med oregelbunden mörk fläckning nära fönster, möjlig fuktskada eller smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett förfallet trähus med grenar framför, i behov av renovering, omgivet av träd och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avslutet längst ner ser inte så lyckat ut, jag saknar en avrinningsplåt.
 

Bästa svaret

Någon blev distraherad och glömde ribborna eller så var pengarna slut..... skulle jag tro.

Jag skulle spika 3/4x2" ribbor på springorna på vanligt vis. Man slår en fyratumsspik mitt i ribban och när den kommer igenom är det lått att känna efter om den går mitt i springan och vid behov flytta ribban i sidled så spiken går mitt i springan och ribban hamnar mitt över springan. Då behöver man inte mäta så mycket så arbetet går undan och bräderna är fria att röra sig med fukthalten.

Avslutningen nedtill rer egendomlig ut. Om överkanten på den vågräta plankan lutar utåt rejält så vattnet rinner av brukar det fungera någotsånär men om överkanten är plan måste du absolut såga av nedre ändan på bräderna snett med handcirkelsåg och trå in en plåt med ett litet uppvik bakom bräderna.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Å
H heimlaga skrev:
Någon blev distraherad och glömde ribborna eller så var pengarna slut..... skulle jag tro.

Jag skulle spika 3/4x2" ribbor på springorna på vanligt vis. Man slår en fyratumsspik mitt i ribban och när den kommer igenom är det lått att känna efter om den går mitt i springan och vid behov flytta ribban i sidled så spiken går mitt i springan och ribban hamnar mitt över springan. Då behöver man inte mäta så mycket så arbetet går undan och bräderna är fria att röra sig med fukthalten.

Avslutningen nedtill rer egendomlig ut. Om överkanten på den vågräta plankan lutar utåt rejält så vattnet rinner av brukar det fungera någotsånär men om överkanten är plan måste du absolut såga av nedre ändan på bräderna snett med handcirkelsåg och trå in en plåt med ett litet uppvik bakom bräderna.
Tack för det mest utförliga svaret hittills. Jag blir verkligen glad och kommer nog att göra som du skriver. Jag har frågat så många om det här, men fått lika många svar. Men det här känns mest logiskt. Tack. Nu skall jag bara försöka få reda på vad brädorna är behandlade med. Tjära, som har torkat ur, färg, impregnering eller något annat. :)
 
Håller med heimlaga, pengarna tog nog slut.
Ett litet tips om den nedre horisontella brädan, den skall kapas in, ett kapsnitt i överkanten, rätt igenom alla stående panelbitar.

Efter att det är kapat så skall en planka som är fasad i överkant (avrinning) och underkant (droppkant) fällas in horisontellt, denna skall vara dubbla tjockleken mot nuvarande.

Efter detta så sätter man lockläckten eller brädor som kapas med droppkant.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Åminne
  • Laddar…
De ser ut att vara obehandlade, eller möjligen bara järnvitriol. Det ser ju också ut att vara ohyvlat så du kan smälla på vanlig rödfärg, det är billigt och går snabbt. Gör isåfall det innan du sätter på lock, måla locklisterna en gång innan du sätter upp den, sedan målar du igen när allt är uppe.
 
  • Gilla
Åminne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.