2 340 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Fel vara från IKEA- Vad kan man kräva?
Vi har köpt vårt kök från IKEA och allt kom som det skulle. Vi packade upp köket och satte igång att montera. Rörmokaren kom hit och vi la då på den måttbeställda bänkskivan med kantlist. Rörmokaren och elektrikern gjorde sina jobb och sen var det dags för oss att börja sätta luckorna. Upptäcker då att färgen på luckorna (Bok) skiljer sig avsevärt från kantlisten på bänkskivan (som enl beställningen är en boklist). Ringer till IKEA och de skall ringa åter under fredagen men hör ej av sig. Vi ringde igen i dag men fick ej tala med rätt person, de kommer ej förrän på månd. Kvinnan vi pratade med menade att det måste vara en boklist eftersom det står så i beställningen men jag förklarade att det snarare liknar körsbär. Omöjligt säger IKEA för såna lister har dom inte...Färgerna skiljer sig alltså mycket åt och dessutom skär sig färgen på kantlisten mot färgen på golvet, det ser hemskt ut.
Någon som har tips på vad vi skall göra, bänkskivan sitter alltså redan monterad & klar... ???
Någon som har tips på vad vi skall göra, bänkskivan sitter alltså redan monterad & klar... ???
Hej,
Har själv monterat två IKEA kök de senaste 4 åren och tyvärr är min erfarenhet att det alltid strular sig. I ditt fall så är det ju solklart att IKEA skall fixa problemet. Dom får avgöra hur de skall fixa dit nya lister (om det går). Troligtvis vill dom ej det (för mycket strul) så du kan begära 15% i avdrag på bänkskivorna eller den kostnad som du uppskattar att det kostar att byta dem (dom kommer att kräva kvitto från hantverkare så att du vet).
Har själv som sagt haft problem med IKEA och fått just 15% i avdrag på defekt bänkskiva vilket enligt "säker källa" är en maxgräns för IKEA.
Har själv monterat två IKEA kök de senaste 4 åren och tyvärr är min erfarenhet att det alltid strular sig. I ditt fall så är det ju solklart att IKEA skall fixa problemet. Dom får avgöra hur de skall fixa dit nya lister (om det går). Troligtvis vill dom ej det (för mycket strul) så du kan begära 15% i avdrag på bänkskivorna eller den kostnad som du uppskattar att det kostar att byta dem (dom kommer att kräva kvitto från hantverkare så att du vet).
Har själv som sagt haft problem med IKEA och fått just 15% i avdrag på defekt bänkskiva vilket enligt "säker källa" är en maxgräns för IKEA.
Detta är just ett av problemen med att köpa ifrån IKEA.djpa skrev:
Och även om du får tillbaka lite pengar, så tycker jag inte det motsvarar den "sveda och värk" man tvingas leva med under kökets livstid :'(
Liknande trådar
-
Vad kan vara fel: brunt varmvatten från 5 år gammal Nibe VVM225-Cu
Vatten & Avlopp -
Fel vara i rätt paket från bauhaus.
Belysning -
Drar kallt från skorstenen - Kan det vara fel isolerat?
Isolering -
Röklukt i bostaden från pelletspannan. Vad kan vara felet?
Ved, Pellets, Flis -
Hur kinkig ska man vara med fel i nytt kök från dyr leverantör?
Kök