Hej alla glada.

Jag och flera med mig i vårat område råkade ut för en inte allt för glad gubbe.
Det va en granne som förstörde för många i området och alla har vi tyvärr gjort lite galet fast flera av oss utan vetskap.

Min fråga är.
Jag har ett växthus som bara kan stå på ett ställe på tomten.
Där står det och är jättefint.
Alla grannar gillar det och tycker det bör stå kvar.
Det som förstör för mig att även om grannarna gillar det så ligger det än liten skaftväg från huvudvägen som kommunen äger. Dom kan tyvärr inte ge sitt medgivande till tillstånd då det är närmare än 4.5 m.
Är det någon som har ett förslag hur jag kan få göra för att rädda det lilla växthuset.

Tacksam för svar.
 
Min kommun uttryckte det som att kommunen kan inte ge lov till byggnader närmre 4.5 m från kommunens mark, på annat sätt än via bygglov.
 
Tyvärr så är det prickmark så bygglov blir inte aktuellt.
 
Hemmakatten
På prickmark får man bygga både friggebod och Attefallshus. Men, som du skrev så ligger växthuset för nära tomtgränsen, så tyvärr ser jag ingen lösning. Kan du inte bara låta växthuset stå där tills kommunen klagar? Eller har de redan gjort det?
 
Som jag skrev så hade vi en riktig skitgubbe i området som satte dit alla som hade ett liten vedbod, växthus el förråd som va lite felplacerat.
Det som stör mest är att idioten flyttade 60 mil bort efter han gjort sin anmälan.
Men Google Earth är ju fantastiskt. Såg nämligen att idi_ten har en friggebod placerad precis längs sin nya kommuns väg. Så en anmälan lär ju absolut göras.
 
Du kan testa att hävda att det står där mer än 10år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.