Nja...
Vinkelslipen med diamant trissa är bra
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Visst, det går, men det tar tid. Det finns särskilda sågblad för kakel ock klinker som passar i bågfil. Men har du bara lite som ska sågas är det OK.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…

Bästa svaret

Det ska va jäkligt lite om du tänkt såga för hand......
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det ska va jäkligt lite om du tänkt såga för hand......
En platta är det lite nog ;)?
 
Om du ändå behöver skaffa trådblad till bågfilen titta efter motsvarande diamantblad till sticksågen istället om du har en sådan. Mindre ansträngande.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nja...
Vinkelslipen med diamant trissa är bra
Jag vet att det är bra. Men tror du att jag skulle övervägt att prova en bågfil om jag hadde haft tillgång till en vinkelslip med diamant trissa? ;)
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Exakt hur långt är det då behöver såga? Jag gav mig på övningen att handsåga klinkers för hand med ett blad anpassat klinkers för några år sedan. Jag vill minnas att jag hade ca 40 cm totalt jag behövde såga. Efter 3cm gav jag upp och åkte och hyrde en kakelsåg (vattenkyld med diamantklinga). Tror jag sparade ett antal timmar totalt, resorna till hyrfirman inräknat.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
P pyro skrev:
Exakt hur långt är det då behöver såga? Jag gav mig på övningen att handsåga klinkers för hand med ett blad anpassat klinkers för några år sedan. Jag vill minnas att jag hade ca 40 cm totalt jag behövde såga. Efter 3cm gav jag upp och åkte och hyrde en kakelsåg (vattenkyld med diamantklinga). Tror jag sparade ett antal timmar totalt, resorna till hyrfirman inräknat.
Strax under en meter har jag tänkt mig att försöka såga. Det är väll i och för sig inte särskilt dyrt att hyra en vinkelslip, och jag hyrde en förra gången jag var i farten med någott liknande.

Det är lördag i morgon och jag har hela helgen på mig att såga. Är jag inte färdig till på måndag så ska jag överväga tanken att hyra en vinkelslip.

God natt gott folk
 
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
Hoppas du har armar som Karl-Alfred om du ska såga 1M i klinker, det kommer bli tufft.
 
tommib
Jag skulle nog ha köpt en vinkelslip. De kostar runt 300 kr för en lagom stor. Diamanttrissa kostar kanske lika mycket till. Åtminstone för mig är en helg värd mer än så.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ni har rätt en meter är för långt att såga.

Men jag kom på ett trick nämligen att knippsa av en bit i taget med sidoavbitaren.

Det går fortare med en vinkelslip men på detta sätt så går det fort nog tycker jag. Och jag sätter givetvis sidan som jag har knippsat i ner mot golvet in i väggen.
 
För bättre resultat kan du skaffa en papegojtång och ritsa innan du naggar kanten.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.