Har du koll på de kluriga orden som möbelsnickaren använder? Testa dina kuskaper!

Quiz: Vad snackar möbelsnickaren om? https://www.byggahus.se/quiz/101-Vad-snackar-möbelsnickaren-om

Tack Daniel_N för hjälpen att hyfsa till frågor och svar.

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och kommentera quizet.

Verktyg som används i möbelsnickeri inklusive en hyvel och flera huggjärn på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Trevligt quizz. Föll på träslagsfrågorna så jag fick bara 8/10...
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
9/10.. Stöp på hyveln. Får läsa mer trevliga trådar i ämnet :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Microkatten
9/10. Visade sig att @Ola C har använt fel träslag i sin fina möbel... :p
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
9/10. Visade sig att @Ola C har använt fel träslag i sin fina möbel... :p
Sorry. Den frågan va ju enklast av alla:rolleyes:

9/10, stöp på fluoronerna eller vad det stod. Jag tyckte kanelbelagda ryggstödspinnar lät bra men det va tydligen fel.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Alla rätt!:)
Men fick gissa på några frågor ändå.:cool:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tror faktiskt att detta var första gången jag hade alla rätt:)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag raderade just den sista frågan, som visst inte handlade om möbelsnickeri. Nu är det 9 för full pott som gäller.
 
Mest förvånad över 9/9. Måste varit för enkelt :whistle:.
Yrket är så varierat att det är omöjligt att kunna mer än en bråkdel av alla fackuttryck. Sedan så finns det dialektala varianter och nyheter. Samt en hel hög med fackslang som är så etablerat att det går att förväxla med riktiga termer.
Exempelvis "fiskar" eller "kex" som namn på Lamello-fogplattor. Prova och fråga efter en låda 20-fisk eller 20-kex hos er industriförnödenhetsleverantör så pekar de er till fogplattorna.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
9/9 men så har jag ju också läst några trådar här på forumet.

Ola C Ola C skrev:
...stöp på fluoronerna...
Du skulle gjort som jag och hållt dig vaken på fransklektionerna. Fleur = blomma och sedan kan jag nog en två-tre ord till som kanske kommer till nytta någon annan gång.
 
jac jac skrev:
9/9 men så har jag ju också läst några trådar här på forumet.


Du skulle gjort som jag och hållt dig vaken på fransklektionerna. Fleur = blomma och sedan kan jag nog en två-tre ord till som kanske kommer till nytta någon annan gång.
Läste tyska, men nu när du säger det är det rätt likt flower. Jag tänkte dock mest på fluorskjöljningstanten Rut.
 
Det gäller att skilja på latinets florem (blomma) och fluor (flytande, flöde). Det senare kommer sig visst av att de gamla romarna använde av fluor som flussmedel.
Själv var jag så dålig på tyska under högstadiet att jag inte kunde fortsätta med det under gymnasiet utan då fick det bli franska. Jag har alltså papper på att jag är helt kass på minst två språk. Men etymologi tycker jag är ganska kul.
 
H
9 rätt :ok:
 
8/9, även jag stöp på materialet i Olas fina bord. Får visst fokusera lite mer när jag läser projekttrådar i fortsättningen. ;)
 
Alla rätt, men visar väl mest att jag är en forumnörd. Att bli kallad möbelsnickare kändes som smicker. Inte helt rättvist mot riktiga möbelsnickare heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.