Hej!
Min upphastighet, mätt på trådansluten stationär PC via bredbandskollen, ger bara en tredjedel av vad den gav för en tid sedan. Nerhastigheten är inga problem med. Comhem hjälpte mig att komma fram till att isolera problemet till den stationära datorn. De lämnar såklart ingen support på den.

Via bärbar dator, både trådansluten och via trådlöst får jag full upphastighet.

Jag har själv ingen aning om var jag ska börja felsöka. Något tips? Nån programvara som stryper upphastigheten? Luktar väl ominstallation tänker jag.
 
M
det finns ett antal felkällor, drivrutinen, förhandlingen av hastigheten eller att det är något tjall med hårddisken. Finns fler men de är mer långsökta.

Vad har du för operativsystem?
 
M Marcussjogren skrev:
det finns ett antal felkällor, drivrutinen, förhandlingen av hastigheten eller att det är något tjall med hårddisken. Finns fler men de är mer långsökta.

Vad har du för operativsystem?
Drivrutinen på nätverkskortet då?
Hårddisken är inte så bra, den arbetar rätt hårt och har gjort så en tid, påverkar det alltså upphastigheten? Intressant.
Kör Windows 10, men det är inte en ren installation utan en patchning av förinstallerad Windows 8.
 
M
Om du trycker ctrl+alt+del så kan du välja aktivitetshanteraten/task manager.

I det nya fönstret kan du trycka på en pil som heter ”mer information” eller liknande.

Du får då upp en lista över alla program. En av kolumnerna visar varje programs diskaktiviter. Tryck på rubriken så sorterar du efter diskanvändning.

Alla program som ligger under 10% ska vara rätt lugnt, över det så är något ovanligt.
Går du till nästa flik så får du grafer över disk, minne, CPU och nätverkskort. Dessa bör ligga under 50%.

Förresten - är du helt söker på att datorn inte är ansluten via trådlöst nätverk?
 
M Marcussjogren skrev:
Om du trycker ctrl+alt+del så kan du välja aktivitetshanteraten/task manager.

I det nya fönstret kan du trycka på en pil som heter ”mer information” eller liknande.

Du får då upp en lista över alla program. En av kolumnerna visar varje programs diskaktiviter. Tryck på rubriken så sorterar du efter diskanvändning.

Alla program som ligger under 10% ska vara rätt lugnt, över det så är något ovanligt.
Går du till nästa flik så får du grafer över disk, minne, CPU och nätverkskort. Dessa bör ligga under 50%.

Förresten - är du helt söker på att datorn inte är ansluten via trådlöst nätverk?

Ok! Perfekt, då ska jag kolla det. Jag är helt säker på att jag inte är ansluten till det trådlösa.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Sen har du en nätverksikon nere vid klockan, högerklicka på den och välj ”nätverks och delningscenter”.

I mitten till höger bör du ha en länk som heter ”Anslutningar: lokal nätverksanslutning”, tryck på den.
Där bör det stå vilken hastighet du är ansluten med, förmodligen 100Mbit eller 1Gbit. Jämför detta sedan med vilken hastighet portarna på din switch/router har, så att detta är samma.
 
M Marcussjogren skrev:
Sen har du en nätverksikon nere vid klockan, högerklicka på den och välj ”nätverks och delningscenter”.

I mitten till höger bör du ha en länk som heter ”Anslutningar: lokal nätverksanslutning”, tryck på den.
Där bör det stå vilken hastighet du är ansluten med, förmodligen 100Mbit eller 1Gbit. Jämför detta sedan med vilken hastighet portarna på din switch/router har, så att detta är samma.
Jag är ansluten till offentligt nätverk 2. Anledningen tror jag är att jag har jackat in datorn rätt in i fiberutrustningen som sitter på väggen. Jag har inte routern emellan. Alltså, fiber till koppar omvandlaren.

Processerna gav ingen nämnvärd indikation. Minnet är den som visar mest, ligger på 31 procent.
 
M
Din fiberutrustning bör ha portar med en hastighet av 1Gbit/s, säkerställ enligt tidigare inlägg att ditt nätverkskort är ansluten med den hastigheten.
 
M Marcussjogren skrev:
Din fiberutrustning bör ha portar med en hastighet av 1Gbit/s, säkerställ enligt tidigare inlägg att ditt nätverkskort är ansluten med den hastigheten.
Gick just igenom en väldigt stor uppdatering från Windows 10, nu ligger upp-hastigheten på rätt nivå igen.... Kommer förmodligen aldrig få reda på vad som blockade.
 
M
Jake123 Jake123 skrev:
Gick just igenom en väldigt stor uppdatering från Windows 10, nu ligger upp-hastigheten på rätt nivå igen.... Kommer förmodligen aldrig få reda på vad som blockade.
Kan ju vart en drivrutin som uppdaterades iofs - men bra att det funkar igen :)
 
M Marcussjogren skrev:
Kan ju vart en drivrutin som uppdaterades iofs - men bra att det funkar igen :)
Nej men Vafan, nu har den gått ner till 20-30 procent igen. Finns det ingen programvara som man kan köra för att se var flaskhalsen sitter?
 
Prova att ta bort och installera om drivrutinen till nätverkskortet se dock till att ladda ned den från nätet först så du kan installera den från din hårddisk.

Alternativt gör en systemåterställning av windows.
 
BirgitS
Pågår det någon nätverksaktivitet enligt Aktivitetshanteraren -> Prestanda -> ditt nätverkskort när du har startat webbläsaren men inte gör något i den?
 
L
Detta låter som ett problem som härstammar från mjukvara. Det kan vara allt ifrån virus där datorn belastas via uppkopplingen till windows interna problem. Säkerhetskopiera filer värda att spara och installera om windows 10 från grunden. Se även till att du har en SSD disk om du inte har det redan.
 
L Lenza skrev:
Detta låter som ett problem som härstammar från mjukvara. Det kan vara allt ifrån virus där datorn belastas via uppkopplingen till windows interna problem. Säkerhetskopiera filer värda att spara och installera om windows 10 från grunden. Se även till att du har en SSD disk om du inte har det redan.
Tror det ligger mkt i detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.