Hej allihopa,

jag har nyligen blivit utsatt för inbrott i vårt kontor med öppen planlösning. Förövarna använde sig ut av störsändare som slog ut min (leksaks-) kameraövervakning. Polisen var mindre imponerat över detta då det tydligen är ganska vanlig idag: "Det är enkelt att få tag i sådana hjälpmedel för en billig peng …" Själv hade jag ingen aning om detta sättet att lura övervakning och larm. :-/

Hursomhelst greps åtminstone en av förövaren med tekniskt hjälp (som jag inte vill avslöja här i detalj). Det visade sig alltså att inbrottstjuven var en påverkad, ung missbrukare som kommer ur ett helt vanligt Svensson hushåll nära dig. Ingen mastermind direkt, ingen utländskt "proffsliga" som citeras så gärna i många trådar runt säkerheten och inbrottslarm, men tillräckligt medvetet att använder sig av en störsändare. :p

Nu har jag läst i flera dagar och på flera olika forum och kommit fram till följande kravspecifikation för ett larm som jag skulle vilja installera själv (om det inte överstiger min kompetens).

Förutsättningar: Öppet 1-plans kontor på dryga 100 kvm som bara kan nås genom entredörren som har förstärks nu med dubbla lås och ett brytskydd. Vi är flera personer på kontoret som kommer och går så larmet ska vara enkelt att larma av och på.

Systemet ska bestå av ett trådad larm till mig och en (eller två) Inferno inomhus siren. Jag vill äger larmet själv och har fullt medvetet vald bort "hyr"larm med löpande kostnader. Så snälla respektera detta beslut och låt inte tråden driftar iväg med några övertalningsinlägg. :)

Skulle vara kul att kunna styra, ställer och övervaka med hjälp av hemautomation som HomeKit, Telldus, ifttt eller något liknande. Men bara om basfunktionen på viktiga sensorer & larmet inte kan slås ut genom en enkel störsändare. ;-)

Tacksam för tips och förslag. //Eban
 
RilleRock
SPC :ok:
 
  • Gilla
eban
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
SPC :ok:
Tack - RilleRock. Kikade in i din "SPC Larmskola"-tråd men fattar ganska snabbt att min kunskap/kompetens inte räcker till. Ingen chans att jag ens förstår vad ni pratar om i denna tråd. "Dubbelbalansera, NO/NC, osv. …" :worried:

Tror nog att jag skulle behöver ha ett mer eller mindre förkonfigurerad (larm)paket där jag kan komplettera med en Inferno. Iallfall mycket mer "plug & play" än vad det verkar vara i ditt förslag. Om det nu sådana lösningar överhuvudtaget finns… ;)
 
Dsc är mitt förslag. T.ex pc1616
 
  • Gilla
eban
  • Laddar…
DSC är inte helt lätta att sätta upp men de är ruggit stabila sen.
går att bygga ut med integrationer mot diverse olika hemautomatiseringslösningar.
 
  • Gilla
eban
  • Laddar…
RilleRock
E eban skrev:
Tack - RilleRock. Kikade in i din "SPC Larmskola"-tråd men fattar ganska snabbt att min kunskap/kompetens inte räcker till. Ingen chans att jag ens förstår vad ni pratar om i denna tråd. "Dubbelbalansera, NO/NC, osv. …" :worried:

Tror nog att jag skulle behöver ha ett mer eller mindre förkonfigurerad (larm)paket där jag kan komplettera med en Inferno. Iallfall mycket mer "plug & play" än vad det verkar vara i ditt förslag. Om det nu sådana lösningar överhuvudtaget finns… ;)
Då är det på tiden att du lär dig om du vill följa din kravlista med ett trådat system :ok:
 
M Mats skrev:
DSC är inte helt lätta att sätta upp men de är ruggit stabila sen. … .
Tack nimhed & Mats. Jag ska kika på det. :)

RilleRock RilleRock skrev:
Då är det på tiden att du lär dig om du vill följa din kravlista med ett trådat system :ok:
Tack för pepptalk. Men om det inte finns "nästan-plug & play" lösningar då är det nog läge att anlita någon som kanl. :D
 
D
Ett combus-baserat system är det närmaste du kommer P&P, men du kommer fortfarande behöva konfigurera larmet om du gör allt själv. Tror det bara är Paradox som har combus för alla enheter, medan andra tillverkare inte har busdetektorer utan kräver att man använder traditionella detektorer med balansering.
Eftersom du är företagare kan ni väl anlita en larminstallatör? Känns som en vettig investering.
 
  • Gilla
eban
  • Laddar…
Tack DMOL. Det lutar alltmer om att jag ska anlita någon proffs. Ibland måste man erkänner sina begränsningar … ;)
 
RilleRock
E eban skrev:
Tack DMOL. Det lutar alltmer om att jag ska anlita någon proffs. Ibland måste man erkänner sina begränsningar … ;)
Tills du fått offerten sen vill du göra det själv :cool:
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.