Har dumpat mitt gamla värmesystem som var vattenburen elvärme. Frös sönder så ofta när elen gick etc. Har nu tänkt ha direktverkande el istället. Finns det några tumregler för hur stora elradiatorer man bör skaffa i ett rum. Eller hur många kwh de skall vara på??? Jag förstår att detta givetvis kan ha att göra med hur väl isolerat rummet är osv, men som sagt - några tumregler?
::)
 
Hej,

jag rekommenderar LVI

http://www.lviprodukter.se/

Fungerar kanonbra!

Beträffande kilowatt: Gå in på "Effektberäkning" på ovannämnda site, så får du hjälp att dimensionera.

//KoW
 
Ett alternativ skulle ju kunna tänkas vara en luftvärmepump typ IVT nordic inverter beroende på hur stort det är.
 
Jag stängde av mina element i vintras och satte in en luftvärmepump (Panasonic CS E9). Fungerar mycket bättre tycker jag. Framför allt blev golven varmare (och Vattenfall lite mindre rika).

Inte blev det sämre av att jag kom på idag att den också går att använda som air-condition. ;D
 
Hur stor yta kör du luftvärmepumpen över? Har du stängt precis alla element? Vart bor du? Låter bra i alla fall! :)
 
Mitt hus är bara 45 kvadrat, så det är inte så mycket yta att värma upp (huset finns i Norrtäljetrakten). När det var som kallast (runt -15) hade jag två element på som stödvärme, annars räckte pumpen gott och väl. Nu har jag också möjlighet att elda i öppen spis, vilket gör att nyttan av pumpen blir ännu större. Den sprider ju ut värmen från spisen i huset på en gång.

En annan positiv bieffekt är att det går väldigt snabbt att torka tvätt på vintern. Det är bara att ställa om till avfuktning.
 
Ja just. Fint! 45kvm är det ungefär (knappt) det rör sig om för min del. Har inte fått upp pumpen att testa den (måste väl iofs vänta till vintern för att prova den ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.