Hej,

Köpt ett hus som är utbyggt men de nya ytorna är inte isolerade i vägg och tak, vindduk (eller vad det heter) är monterat men inget mer.

Vilka material ska jag använda för att färdigställa detta och i vilken ordning ska det monteras? Tror jag vet men vill ha det bekräftat innan jag shoppar loss på Byggmax ;)

/Emssal
 
Ok, men börja med att berätta hur du tänkt så är det lite lättare att spinna vidare på det och förstå hur det ser ut?
 
Ja det är inte så mycket mer att berätta...
Träpanel på utsidan, vindduk innanför det, reglar (?) för luftspalt och inget mer. I taket är det iofs uppsatt skivor så luftspalten är fixad, men ingen isolering där heller.

Golven är isolerade och klara för ytskikt.

Kan ju kanske nämna att ett av de nya utrymmena ska bli badrum, men om jag inte tar alldeles fel ska det vara samma grejer i väggarna där?
 
Ska Du ha en badrumsvägg som yttervägg
så skippa plasten i den delen av väggen.
För har Du tätskickt får Du dubbel plast.
Inte bra.

Mvh Putte
 
Tack ByggPutte :)

Eftersom ingen svarade på hela min fråga får jag kanske ställa en mer specifik:

Fick ett tips om att det ska sitta oljehärdad board efter luftspalt och innan isolering (alltså sett utifrån). I en annan tråd här var det någon som fick tipset om ett finmaskigt nät man kunde sätta istället för boarden. Är det kanske t o m så att man inte behöver sätta något alls där? Snälla hjälp mig med detta, hade tänkt bli klar innan det blir för kallt ute...
 
Antar att det är en uteväggarna du vill isolera.
Vad är det för reglar du har? hur breda alltså. :-?

Luft fickan brukar finnas mellan fasaden & vindpappen/duken. I nederkant mot marken bör man sätta ett finmaskigt nät av metall så inte möss kan komma in i huset..

Isoleringen ska i mellan reglarna. Sätt dit Diff-plast. Sen ska du sätta isolering utan för reglarna också genom att regla igen vertikalt.

När du har isolerat klart bör du ha minst 200mm isolering i väggarna.! Det är minimum.

I Tak bör du ha 500mm tjock isolering. har du snetak är det kanske inte möjligt men gör så tjockt du kan.. här ska du ha en skiva som hindrar att isoleringen ligger direkt mot yttertaket. så det blir en luft ficka där med. :)

 
Tack för utförligt svar Per-Erik :)

Vindduken ligger direkt mot ytterpanelen, sedan kommer luftspalten. Måste jag då ha någon board eller annat på tvärreglarna som bildar luftspalten innan jag lägger dit isoleringen? Gissar att det är ganska bra att ha det eftersom isoleringen lätt fyller upp luftfickan annars? Skulle det isåfall fungera med ytterliggare ett lager vindduk? Slipper gärna handskas med stora boards om det inte är nödvändigt.

I taket är luftspalten som sagt redan fixad, tror att jag kanske max får in 350-400 mm isolering där.

Ska man verkligen ha plast mellan lager av isolering? Trodde att det skulle sitta längst in mot innerväggsskivorna?
 
Hejsan..

Du får ha plasten 1/3:e del in i isoleringen sett i från den varma sidan då.

Fördelen med att göra så är att du inte gör hål på plasten när du sätter upp hyllor, tavlor & allt annat skräp som frun beordrar en att sätta upp ;)

Luft spallt är som sagt var inte fel...

jag hade nog sattsat på nån skiva.. Men det finns kanske andra bra lösningar på detta.. så den frågan passar jag nog på.. ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.