T
Om jag skulle köra med spårad spånskiva och ett lager golvgips, skulle det räcka eller behövs två lager gips? Har tänkt kortla cc 300mm.
 
Vad ska du ha för ytskikt?
 
T
Klinkers stora plattor 600x600mm ca 1cm tjocka
 
Limma gips med s48 det håller med ett lager
 
Volymvikten för EPS betong är 480 kg/m3. Det är visserligen lite jämfört med vanlig betong som ligger på 2300 kg/m3, men inte försumbart. Flytspackel har en volymvikt på 2200 kg/m3 i färskt tillstånd. Klinker har samma volymvikt som betong. En 1 cm tjock platta väger alltså 23 kg/kvm. Summera alla vikterna per kvadratmeter med de aktuella tjocklekarna och se vad du kommer fram till. Lägg därtill en nyttig last på 200 kg/kvm.
 
T
Jag kör nog på ett lager gips. Ardex s48 är dock ganska dyrt. Är det någon som vet ifall det finns något billigare alternativ?
 
Redigerat:
Har aldrig använt nåt annat, aldrig haft en reklamation än så länge heller...

Men det finns säkert nästan lika bra kopior
 
T
Tror nu att jag har bestämt hur jag ska gå till väga:
Jag kortlar cc 300mm med 45x70mm, skruvlimmar 22mm spårad spånskiva.
Fäster ett lager golvgips med Bostik Rep & Fix (istället för ardex s48). Sedan på med klinkern.
Inga invändningar på detta, förenklingar/fel i mitt upplägg?


Jag tackar väldigt mycket för allas hjälpsamma svar, och för att ni lagt ner tiden att hjälpa mig!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Blir nog bra. Om du har extra utrymme öka på reglarna på höjden
 
T TechChad skrev:
Tror nu att jag har bestämt hur jag ska gå till väga:
Jag kortlar cc 300mm med 45x70mm, skruvlimmar 22mm spårad spånskiva.
Fäster ett lager golvgips med Bostik Rep & Fix (istället för ardex s48). Sedan på med klinkern.
Inga invändningar på detta, förenklingar/fel i mitt upplägg?


Jag tackar väldigt mycket för allas hjälpsamma svar, och för att ni lagt ner tiden att hjälpa mig!
Kiilto har en beskrivning där man använder deras flytfix istället, betydligt billigare än Bostik.
http://www.kiilto.se/files/attachme...uren_golvvarme_i_sparskiva_pa_trabjalklag.pdf
 
T
Ja, men man måste väl också ha deras fixbinder? 5liter fixbinder till 20kg ger väl ca 5kvm?
 
T TechChad skrev:
Ja, men man måste väl också ha deras fixbinder? 5liter fixbinder till 20kg ger väl ca 5kvm?
Missade det, ska du använda värmefördelningsplåtar? det behövs väl om man lägger slangen i spårad golvspån?
 
T
Japp, värmeplåtar ska jag köra med, skruva dom och tvätta med t-sprit
 
T TechChad skrev:
Jag kortlar cc 300mm med 45x70mm
Observera att kortlingar inte alls ökar bjälklagets bärförmåga. Det kan hjälpa till att minska effekten av punktlaster och öka bjälklagets styvhet.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
T
J justusandersson skrev:
Observera att kortlingar inte alls ökar bjälklagets bärförmåga. Det kan hjälpa till att minska effekten av punktlaster och öka bjälklagets styvhet.
Nej, men enligt tex länken Peter2400 länka till så är det ok med 600cc. Att jag kortlar är för jag ska öka att styvheten, samt försöka få golvet i nivå så mycket som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.