Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Sweet jeezus.... Det är tur att det redan finns ett bostadsbestånd i innerstan. Annars skulle det aldrig gå att bygga något rimligt med nuvarande regler.
I know! Det finns en hel del fastigheter, min egen inkluderad, som är som danska ålar på många punkter - HELT RÖKTA. Jag har bara en bilplats och ingen särskild handikappanpassning någonstans, trappa till entrén och sånt där. Man får hoppas att de inte lagstiftar om påtvingad ombyggnation... :)

Jag har cykelförråd. Där förvaras även ungarnas pulkor, grillen och i framtiden min rollator.
 
De stora byggföretagen beklagar sig över att alla kommuner tolkar lagen olika vilket försvårar byggandet.. Här har vi ett tydligt exempel. Dock undrar jag om det hamnar så att olika handläggare tolkar olika...
 
  • Gilla
Rebsve
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Sweet jeezus.... Det är tur att det redan finns ett bostadsbestånd i innerstan. Annars skulle det aldrig gå att bygga något rimligt med nuvarande regler. Ok för handikappanpassning, det kan jag till nöds gå med på i nybyggnation. Men "förråd för säsongsutrusning"? Man får väl för fasen välja själv om man vill ha sånt eller inte. Både förråd och utrustning alltså. Varför ska kommun lägga sig i hur man vill planera den typen av detaljer i sitt hus?
Ja, det undrar vi med! Vi har fortfarande inte fått svar på om garaget duger som förråd eller inte...
 
B Byggdjuret skrev:
De stora byggföretagen beklagar sig över att alla kommuner tolkar lagen olika vilket försvårar byggandet.. Här har vi ett tydligt exempel. Dock undrar jag om det hamnar så att olika handläggare tolkar olika...
Så är det! Grannarna, som byggde för ett halvår sedan behövde inte lämna in separata ritningar på sina takkupor. Men vi måste först lämna in bygglov utan takkupor och sedan separata ritningar. Dessutom måste våra takkupor vara indragna, vilket inte grannarna behövde göra. Så SURT! Bara för att vi är i beroendeställning....
 
Hemmakatten
Jag tycker att de regler som finns för en lättare/måttlig handikappanpassning vid ny/ombyggnation är helt rimlig. Samhällets, dvs våra skattepengar, minskas och kostnaden för ett tillräckligt stort badrum och entré är marginellt större för en husbyggare.

Vi själva hade samma krav när vi byggde. Vi byggde ett enplanshus så det var väldigt enkelt att göra det tillgängligt för tex rullstolsburna.

Hade god nytta av det i april förra året när jag gjorde en större ryggoperation med allt vad det innebar av kryckor, plats för duschstol mm.

Att däremot kräva utomhusplats för rullator mm har jag aldrig hört talas om. Verkar lite absurt
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag tycker att de regler som finns för en lättare/måttlig handikappanpassning vid ny/ombyggnation är helt rimlig. Samhällets, dvs våra skattepengar, minskas och kostnaden för ett tillräckligt stort badrum och entré är marginellt större för en husbyggare.

Vi själva hade samma krav när vi byggde. Vi byggde ett enplanshus så det var väldigt enkelt att göra det tillgängligt för tex rullstolsburna.

Hade god nytta av det i april förra året när jag gjorde en större ryggoperation med allt vad det innebar av kryckor, plats för duschstol mm.

Att däremot kräva utomhusplats för rullator mm har jag aldrig hört talas om. Verkar lite absurt
Jag är med dig fullständigt när det gäller tillgänglighetskraven. Du själv är ett bra exempel på att det inte bara bara handlar om när man hamnar i rullstol. Utan det handlar om så mycket mer. Du har kunnat under din konvalescens har då kunnat bo kvar hemma utan några jätte problem. Jag hoppas att du mår bättre nu efter operation.

Man vet aldrig vad som händer. Det kan bara vara så "enkelt" som ett brutet ben. Då är det skönt om man kan hålla sig på bottenvåningnen.

Men som det handlar om här, bråk om parkering för en rullstol? Då börjar det hela gå utför.
 
R Rebsve skrev:
Så är det! Grannarna, som byggde för ett halvår sedan behövde inte lämna in separata ritningar på sina takkupor. Men vi måste först lämna in bygglov utan takkupor och sedan separata ritningar. Dessutom måste våra takkupor vara indragna, vilket inte grannarna behövde göra. Så SURT! Bara för att vi är i beroendeställning....
Har du råkat ut för en handläggare som är avundsjuk "på att alla andra får bygga men inte jag"
 
Ni skall ha låsbart förråd på 4 kvm om ni har 4 bäddar i bostadshuset. Förrådet skall vara tillgängligt, alltså man skall kunna ta sig dit med rullstol eller liknande.
Om det går att ta sig till garaget utan socklar och liknande som hindrar en rullstol kan ni rita in en del av garaget som förråd, tex sätta upp väggar och en dörr därinne som är tillgänglig ( tex M10 dörr för utomhusrullstol). Det skall vara tillgängligt att ta sig mellan bostadshuset och garaget (max 1:12 lutning eller ramp korrekt utformad).

I min kommun där jag jobbar tillåter vi att man bara skriver garage/förråd på handlingarna då garaget går att låsa men om det är en paragrafryttare så kan man alltid rita in extra väggar och dörr. Lagkrav skärps med olika mellanrum då BBR och PBL/PBF uppdateras, även domslut kan göra att tolkningar ändras. Det kan därför ibland bli stora skillnader i krav och vad man får göra en månad till en annan.
 
Berätta gärna hur den rullstolsburne på ett vettigt sätt ska ta sig från förrådet i garaget när hen låst in sin rullstol där....
Rullstol förvaras i hallen, ingen annanstans.

Helt orimliga krav, dessa handläggare är bara paragrafryttare, som inte har någon aning om hur det faktiskt funkar i praktiken för den som faktiskt använder dessa funktioner.
 
  • Gilla
Rebsve och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Men "förråd för säsongsutrusning"?
Vad är egentligen säsongsutrustning?
Husvagn, surfingbräda, ultralätt glider, partytält, studsmatta, swimmingpool?

Det finns väl annars knappt ett garage som inte har plats för två par skidor, ett par cyklar och en rullstol,
förutom en bil?
 
  • Gilla
Rebsve och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är egentligen säsongsutrustning?
Husvagn, surfingbräda, ultralätt glider, partytält, studsmatta, swimmingpool?

Det finns väl annars knappt ett garage som inte har plats för två par skidor, ett par cyklar och en rullstol,
förutom en bil?
Ytterkläder, skor, skidor, badgrejer, julsaker. Det är en KLK det handlar om, inget annat, som jag ser det.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kristian242 skrev:
Ni skall ha låsbart förråd på 4 kvm om ni har 4 bäddar i bostadshuset. Förrådet skall vara tillgängligt, alltså man skall kunna ta sig dit med rullstol eller liknande.
Om det går att ta sig till garaget utan socklar och liknande som hindrar en rullstol kan ni rita in en del av garaget som förråd, tex sätta upp väggar och en dörr därinne som är tillgänglig ( tex M10 dörr för utomhusrullstol). Det skall vara tillgängligt att ta sig mellan bostadshuset och garaget (max 1:12 lutning eller ramp korrekt utformad).

I min kommun där jag jobbar tillåter vi att man bara skriver garage/förråd på handlingarna då garaget går att låsa men om det är en paragrafryttare så kan man alltid rita in extra väggar och dörr. Lagkrav skärps med olika mellanrum då BBR och PBL/PBF uppdateras, även domslut kan göra att tolkningar ändras. Det kan därför ibland bli stora skillnader i krav och vad man får göra en månad till en annan.
Var står det att förrådet skall vara 4kvm? Och finns det någon dom på att 3:23 gäller villor? Eftersom du verkar jobba med bygglov så borde du veta :) Med tanke på formuleringen så låter det som flerbostadshus. För om den gäller då behöver jag inte bygga en tvättstuga inomhus. Hur passar det med tillgänglighetskraven? Eftersom det står 25m från entrén så behöver det inte vara nära...

Man kan skriva förråd istället för garage så behöver man inte fundera så innerväggar och liknande. Det är dessutom väldigt nära sanningen... De flesta använder garaget ändå mest som förråd. Att man ritar in garageportar? Det är stor skit som ska in. Dessutom är det väldigt handikappvänligt.

Du skrev att regler ändras och så, men PBL uppdateras inte speciellt ofta, nästan aldrig skulle jag vilja säga. BBR vet jag inte hur ofta den uppdateras men det lär inte vara mer än 1ggr år.
Nya domar? De flesta kommuner värkar inte bry sig om dessa :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är egentligen säsongsutrustning?
Husvagn, surfingbräda, ultralätt glider, partytält, studsmatta, swimmingpool?

Det finns väl annars knappt ett garage som inte har plats för två par skidor, ett par cyklar och en rullstol,
förutom en bil?
Det är väl lugnt, bilen får ändå inte plats i garaget.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är egentligen säsongsutrustning?
Husvagn, surfingbräda, ultralätt glider, partytält, studsmatta, swimmingpool?

Det finns väl annars knappt ett garage som inte har plats för två par skidor, ett par cyklar och en rullstol,
förutom en bil?
Båt, snövessla, segelflygplan...
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Tänk att byggnadsnämnden vill bestämma hur jag parkerar min bil!
Om man inte har bil då?

Men tänk på att i många bilförsäkringar får man ange om man har bilen i garage eller ute,
vilket påverkar premien lite grand.

Är det samma med rullstolen tro :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.