Hej,

Vi håller på att river innertaket i köket nu och det visade sig att bjälkarna i bjälklaget är gamla timmerstockar. Vi tror att det blir kanonsnyggt att låta dem vara synliga efter att vi fixat till dem lite.

Jag har sett en massa exempel på helt öppnade bjälklag i inredningstidningar och kökskataloger. Det passar perfekt in i ett modernt kök med lant-känsla. Man får även 25 cm takhöjd till, vilket ökar känslan av rymd i rummet.

Dock blir man ju lite fundersam på saker som:

* isolering; ljudnivå från allrummet ovanför köket
* hur sätter man in spottar i taket (försänka dem i bjälkarna/bygga en sockel i taket där man monterar spottar, utanpåliggande spottar som skruvas i golvplankornas undersida) ?
* brandsäkerhet ?

Finns det någon här som har praktiska erfarenheter av en sådan lösning ?

Ett alternativ till att låta bjälklaget vara helt öppet är att bygga innertak i facken mellan bjälkarna. Då borde man ju kunna isolera och dra elkablar där...

Hur tjockt måste bjälklaget vara för att man skall kunna sätta spottar i det, med tanke på värmeutvecklingen ?

/Tommy
 
Fredrik,

Tack för ditt svar. Jag skall se om jag kan hitta några snygga utanpåliggande spottar (typ Puck). Om jag fattat saken rätt så skall det bå att fälla in dem också. Nackdelen är att det kanske inte blir så bra ljus - jag har bara hittat 10W med G4 lanpor.
Det kanske bara duger till allmän-belysning i rummet. Jag kommer ju sätta spottar under väggskåpen i köket så det kanske inte är ett så stort problem.

Funkar inte detta så får jag satsa på infällda spottar istället. Då får det nog bli skyddskåpor och 10 cm monteringsdjup. Jag har hittat ett par spottar på Biltema som kräver 30+60 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.