Jag håller på att skissa på ett mkt litet badrum (1,3x1,4m) till en mkt liten (24m[sup]2[/sup]) fritidsstuga.  För att få något mindre synlig rördragning funderar jag på att ha rör till duschblandaren som kommer underifrån, dock verkar nyare standard vara rören ska komma ovanifrån till duschblandaren. Får man bygga nytt med rör som underfrån till blandaren? Se även skiss nedan. Tar tacksamt emot åsikter!
(I köket har jag tänkt att dra rören igenom 1 skåp + diskbänksskåpet)
 
  • ror_smallsize.jpg
Planlösningen på badrummet om ngn är nyfiken.

 
  • DelPlanlosning_smallsize.jpg
Visst får du det.
Hade det varit mitt hus hade jag istället kört med dold rördragning via golv och väggar.
Koppla ihop vattnet ovan golv vid VV och dra separata heldragna rör till varje installation.
Du kan placera en spygatt vid VV (om du inte redan har en brunn där) som tar hand om eventuellt läckage från kopplingspunkten.
 
Tack för tipset med spygatt eller golvbrunn under VV, hade inte tänkt på det men det bör det ju vara en.
Min tanke med synliga rör är om värme dippar under frysp. inomhus under vintern p.g.a. långt elavbrott eller dyl. så bör man åtmistone se ev. skador på rör.
 
Tycker att detta ser ut att vara en rak och inte till krånglad dragning. Visst är man allergisk mot synliga rör så nyser man ju endel. Tycker oxå att din poäng med att ha rören synliga för att ev se skador från minusgrader är lysande. Själv har jag agg mot att hysteridskt dölja ledningar och rör då skador är svåra att upptäcka och det är lätt att skada dem utan att veta om dem vid ev framtida byggnationer.
 
När du drar dem så tänk på att dra rören så att du kan tappa hur HELA systemet inför vintern. Även om du nu har ambitionen att hålla huset på plussgrader så är det inte säkert att det blir hållbart med framtida energipriser.

Då är det lätt hänt att det finns någon rörkrök någonstans där det blir vatten stående. Och fryser sönder.
 
Tackar för tipset det ska jag ta med mig! :)
 
Ur städningssynpunkt är rör kommande från taket att föredra. Har du rören nära golvet kommer du alltid emot dem när du svabbar golvet. Rören skall också fästas i väggen och då är det bättre att nte ha en massa hål i kaklen nere vid golvet dit ju vattnet har en tendens att rinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.