hej jag fick idag offert på mitt tak till mitt nya hus med valmat tak. Jag bygger själv så är bara materialet jag betalar för men fick pris på 220 tusen kr för takpannorna med tillbehör.
Benders candor betong pannor skulle kosta 70 tusen kr.
Det är randers matt glaserade panna jag fick pris på. Fick också pris på Monier Hollander men den va ännu dyrare.

Någon som lagt glaserat tegel tak och hittat bra pris? Importera?
 
Det kan nog löna sig att kolla priserna i Danmark/Tyskland/Holland. Tänk på att glaserat tegel kan ligga i 100 år, betongpannor i 40 år.
 
Något tils på hemsida?
 
Tips
 
L
T Toddep skrev:
hej jag fick idag offert på mitt tak till mitt nya hus med valmat tak. Jag bygger själv så är bara materialet jag betalar för men fick pris på 220 tusen kr för takpannorna med tillbehör.
Benders candor betong pannor skulle kosta 70 tusen kr.
Det är randers matt glaserade panna jag fick pris på. Fick också pris på Monier Hollander men den va ännu dyrare.

Någon som lagt glaserat tegel tak och hittat bra pris? Importera?
Vad blev det per kvadrat ??
 
L
Tomture61
Redigerat:
Staffans2000
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför ska man ha glasering på lertegel ?
För att det är förbaskat snyggt! Men dyrt!
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]

100 kvm för 19.000:- (enbart pannor ej nockpannor mm)

[länk]

104 kvm för 15.610:- (2 kupig helpall)

Vet inte om Vittinge är ett dåligt fabrikat , men är ej glaserade .
Varför ska man ha glasering på lertegel ?

Vittinge är tyvärr den sämsta pannan jag sett och jobbat med så den blir det inte. Den ligger inte bra hur man än gör.

Jag ska kolla dom andra länkarna. Tack för tips!
 
L Liteavvarje skrev:
Vad blev det per kvadrat ??
Det blev 350kr kvm om man räknade med nockar och avslutningsnocken och dom nockarna som binder ihop 3 pannor i valmade övergångar. Där kostar pannorna 1500kr per st iaf ;)
 
L Liteavvarje skrev:
Inte säker på var dom är ifrån , tror Polen , finns fraktpriser ,titta på den gröna texten upptill

www.byggbay.se/takpannor-creaton-premion.html
Jag har hört talas om byggbay. Någon som handlat där som kan dela med sig?
 
Vittinge är bra kvalité. Prisvärt lertegel tack vare att det tillverkas just i Vittinge.

Glaserade pannor är import därav dyrt. Det är också en produkt man har hög marginal på, jag vet själv efter 8 år i bygghandeln. Vanliga standardpannor går man nästan back på efter transport. :)

Förutom Monier och Benders finns även S:t Eriks och Wienerberger som har glaserat.

Mvh
 
Jag köpte Candor till mina valmade tak på Hornbach. Tror det blev ca 32 000kr ink frakt. 110m2 hus och ca 70m2 garage. Det var alla pannor. Tillkom tätningar, spik, lim mm.
 
Den stora poängen med glaserat tegel är att all smuts rinner av direkt. Med bra underarbete, bra papp, rätt dimensioner på läkt, syrafast spik, kan ett sådant tak ligga väldigt länge. Att det också är snyggt, är en bonus men också ett resultat av att det håller sig fräscht länge.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Tomture61
J justusandersson skrev:
Den stora poängen med glaserat tegel är att all smuts rinner av direkt. Med bra underarbete, bra papp, rätt dimensioner på läkt, syrafast spik, kan ett sådant tak ligga väldigt länge. Att det också är snyggt, är en bonus men också ett resultat av att det håller sig fräscht länge.
Nu har jag själv i mitt hem glaserade blomkrukor som utsätts för vatten / fukt . Ibland har glasyren fått fina sprickor tycker jag mig komma ihåg.
Glas och tegel uppför sig lite olika när det utsätts för fukt.
Takpannor får utstå ett mycket hårdare klimat , men belagda tegelpannor kanske fixar detta !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.