Har nyligen köpt ett hus från år 1948. Ytterväggarna är uppbyggda av

tretex-spontatvirke 45mm - vindpapp - 45 isolering- vinpapp- panel

2 av 4 ytterväggar är även tillägsisolerade med ytterligare 45mm isolering.

Jag planerar att i sommar tilläggsisolera de 2 andra väggarna utifrån och även byta panel på huset.

Till min fråga. Är det dumt att även tilläggisolera samtliga väggar med 45mm inifrån? Hade förenklat för elen som ska dras om i huset. Om detta rekommnderas bör jag sätta en åldersbeständigplast först?
 
T Tobbe123 skrev:
tretex-spontatvirke 45mm - vindpapp - 45 isolering- vinpapp- panel
Vad består den utvändiga isoleringen av? Hur är den fastsatt? Är den verkligen original? Finns det ingen papp på plankväggens insida? Plankstommen bör vara 50 mm, motsvarande 2 tum, men även 21/2 och 3 tum var vanliga tjocklekar. Hur högt är huset? De två ytterväggar som är tilläggsisolerade, var finns isoleringen och vad består den av?

Allmänt sett är inte 45 mm isolering särskilt mycket samtidigt som det är mycket arbete att få den på plats. Man måste göra en helhetsbedömning med avseende på hela huset.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
När det gäller plast är jag en av kättarna, som tillåter mig vara skeptisk. Hus byggda på den tiden var gjorda för att ”andas”. Sköter man dem rätt så har man inga problem med fukt. Börjar man däremot bygga efter dagens standard - där vi alla ska bo i plastpåsar - finns risk att fukten koncentreras till de platser man helt enkelt inte kan få det tätt, och då kan det bli lätt att hålla sig för skratt.
Jag föreslår att du använder en diffusionsöppen lösning med material som kan ”andas” fukt. Linisolering är t ex ett bra alternativ.
 
Hej Hallänning!
Om det finns plats, och inte blir för smått inne, så ser jag inget problem att isolera inåt också.
Och jag är inte lika rädd för plast, dvs att göra huset tätt, som Ricebridge är.
Det spelar ju egentligen ingen roll om huset är nytt eller gammalt, bara konstruktionen är vettigt uppbyggd.
Och jag förstår att ni ändå måste dit med nya invändiga ytskikt för att lösa de nya installationerna,
så go for it säger jag!

Vi har själv ett fritidshus vid havet mellan Falkenberg och Halmstad, byggt i slutet på 1950-talet, som har 70 mm isolering i ytterväggarna. Och där har vi bott tidvis även på vintrarna, utan problem.
Men storleken på den uppvärmda ytan/volymen spelar naturligtvis stor roll.

Var ungefär i vårt vackra Halland ligger huset?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
@KnockOnWood Som sagt, vi är i god gentlemannaanda överens om att inte vara överens :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Beroende på hur tjockt du tänkt isolera så kan det vara bra med en fuktspärr/broms. Eftersom du skall byta fasad gör du den med luftspalt mellan panel och tillägsisolering. Invändigt är det dessutom en god ide att säkerställa att ventilationen är tillräcklig. Isolerar du med mineralull kör plast. Annars går det också bra med cellulosa och fuktbroms.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Att tänka på är ju också att en ångspärr inte får sitta för långt ut i isoleringen.
Jag har för mig att minst 2/3 av isoleringen skall vara utanför, annars kan det bli kondensation och fukt innanför plastfolien, vilket kan leda till mögel och röta.

Men det bör väl den tänkta konstruktionen klara med 45 mm innanför och 2x45 mm utanför.
 
Precis även hört det med ångspärr och att minst 2/3 delar skall vara på utsidan:)) tänk n är att samtliga ytterväggar skall bestå av

gips-45mm isolering-ångspärr-spåntad plankvägh 50mm- 45mm isolering-vindpapp-45mm isolering-vindpapp- luftspalt-panel
 
Det kommer att fungera.

Fundera även på att lägga tjockare isolering när du ändå gör om utsidan. T.ex. hade 80mm fasadskiva gett ännu lite extra eller till och med slå på reglar med extra. T.ex. 45+70. Om utseendet tillåter förståss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.