S SpackelFredrik skrev:
Och om du betalar, i vems knä sitter besiktningsmannen då?
I mitt.
 
  • Gilla
Per_Eriksson
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Byggledaren pratar strunt. Det finns tydliga tecken på sättning. De måste komma ut besikta och åtgärda på en gång. Ju mer dröjer det kan det resultera i allvarliga skador tex rör och avloppsledningar inte minst el ledningar.
Du måste tvinga de att skicka dit en besiktningsman eller kontakta försäkringsbolaget.
Hur ser det ut annars i huset ? kärrvar dörrar o fönster ? Finns det ojämna golv ? Badrumsgolvet då, rinner det åt rätt håll som det ska?
Tack för alla tips och svar, det hjälper mycket!

Vi beställde huset utan tapeter då Smålandsvillan inte erbjöd några tapeter som vi gillade och vi valde att måla alla väggar istället. Vi hade själva en målarfirma som gjorde både nedre plan och övre plan. Den personen säger dock som de andra att det är onormala rörelser i huset och att världens bästa målare skulle ha misslyckats med detta hus.

Balkongdörren på övervåningen kärvar även och går knappt att stänga. Min sambo får alltid be mig stänga den då den är så trög. Övervåningen levererades med enkelgipsväggar och enligt Smålandsvillan "hårdgips". Vi har dock lagt märke till att alla innerväggar på nedre plan saknar isolering men detta är tydligen standard från dem. Dock skulle jag aldrig valt detta själv om jag visste om det på förhand. Väldigt lyhört är det på nedre plan. Övre plan levererades med gips på väggar samt innerväggar och spånskiva på golv. Där har vi sedan isolerat dessa innerväggar och satt extra skivor osv.

Vi har Isolergrund (https://isolergrund.se/) och hade ett avtal med ett grundföretag och ett med Smålandsvillan. Ska kolla exakt vad det är för avtal men huset skulle vara inflyttningsklart bortsett från att det inte var tapetserat eller målat på nedre plan. Övre plan fick man göra själv med att dra el, vatten, element mm. Vi fick även på övre plan isolera sätta innertaket och sprutisolera vinden. Använde cellolosafibrer från iCell.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag känner att jag kanske inte var nog tydlig.

Utför en tvårsbesiktning! Boka och betala besiktningsmannen själv, anlita inte någon som entreprenören/hustillverkaren rekommenderar.

Man kan inte köpa något för flera miljoner och sen backa för en kostnad på 7 000 kr när det är dags att kontrollera om man fått det man betalat för. 25 000 kr vore kaffepengar i sammanhanget.
Smålandsvillan rekommenderar Garbo försäkringar då de gjort slutbesiktningen och byggledaren sa i mail idag till mig: "Mitt råd är då att du väljer en besiktningsman med kunskap om trähusvillor och som är godkänd av Garbo Försäkringsbolag där ditt hus är försäkrat. Vi kan då få en opartisk bedömning av sprickorna."

Jag vet inte om Garbo är bra om Smålandsvillan rekommenderar dem? Vad tycker ni ska jag ta tvåårsbesiktningen via Garbo eller ska jag ta någon annan? (https://www.gar-bo.se/)

Grundföretaget jag anlitade var säljarens tips. (mkt fel även där och saker som de fortfarande inte fixat) KA fick jag även tips från säljaren och besiktningsman var per automatik Garbo via Smålandsvillan. De gjorde slutbesiktningen.

Har nu en månad på mig att göra en "tvåårsbesiktning" eller garantibesiktning.

I övrigt så har vi haft en hel del problem med Smålandsvillan. Badrumsgolvet på nedre plan var dåligt gjort och även fogningen av kaklet i hallen. Detta åtgärdade dock firman som Smålandsvillan anlitat men inte så kul. Badrumsföretaget skyllde på personen som lagt golvet och att de gett honom sparken då de varit mkt problem.


Needas Needas skrev:
Min gissning är att virket varit rejält blött vid stomresningen, och att huskroppen dragit sig under efterhand virket torkar.

Ser ut på ritningen som att det endast är enkelgips mot ytterväggarna!
Stämmer det?
Jag var på byggföretaget som Smålandsvillan anlitat under "stormresningen" då de inte täckt ena sidan av taket med pressening och det regnade och de hade gått hem för dagen. De hade lämnat huset så från eftermidagen till nästa morgon. Även min granne ringde mig och sa detta till mig. Huset stod otäckt under regn vilket kanske inte var så bra. Jag vet dock inte hur blött det blivit då vi inte fick gå in i huset.
Så @Needas svar kan faktiskt stämma då det är främst på den otäckta sidan av huset och på övervåningen sprickorna är som värst.

Hoppas jag svarade på alla frågor ni hade ovan, annars säg gärna till om jag missat något.

Glömde skriva och sprickorna blir mer och mer och växer även.
 
Redigerat:
Jag hade aldrig anlitat en besiktningsman som har affärer ihop med de som ska betala ut pengar.

Vad menar man med "godkänd av"?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag hade aldrig anlitat en besiktningsman som har affärer ihop med de som ska betala ut pengar.

Vad menar man med "godkänd av"?
Jag har mailat byggledaren och frågat vad han menar. Tack!
 
L
Klart är att det är en byggmiss , och skulle näppeligen tro att oavsett var besiktningsmannen
kommer i från , släppa igenom något som ser så där , då ska den inte vara besiktningsman utan gräva med spade i en lerhög
Ge inte upp , men prova med att säga , vi tar hit en opartisk besiktningsman , hittar han inget fel , betalar vi , annars står ni för kostnaderna , undrar vad svaret blir då

Var i landet är huset , det finns opartiska lite överallt i landet
 
L Liteavvarje skrev:
Klart är att det är en byggmiss , och skulle näppeligen tro att oavsett var besiktningsmannen
kommer i från , släppa igenom något som ser så där , då ska den inte vara besiktningsman utan gräva med spade i en lerhög
Ge inte upp , men prova med att säga , vi tar hit en opartisk besiktningsman , hittar han inget fel , betalar vi , annars står ni för kostnaderna , undrar vad svaret blir då

Var i landet är huset , det finns opartiska lite överallt i landet
Ok tack, vi bor i norra Stockholm. Vågar man anlita Garbos besiktningsmän som Smålandsvillan vill? Jag känner att jag vill ta någon annan då de även är Garbo som står för husförsäkringen. Känns lite sådär med att de står på husförsäkrigen och har egna besiktningsmän eller vad tycker ni?
 
L
Hittade dom här , verkar vara seriösa ring och fråga , hur dom ställer sig till en besiktning
med de förutsättningar som är med betalning som jag sa förut och vad dom säger om Garbos
medverkan

www.besiktningsbyran.se/tjanster
 
C codesid skrev:
Ok tack, vi bor i norra Stockholm.
Ring Densia.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag hade aldrig anlitat en besiktningsman som har affärer ihop med de som ska betala ut pengar.

Vad menar man med "godkänd av"?
Hej, Jag fick nu svar från byggledaren och han skrver detta:

Du har en byggfelsförsäkring hos försäkringsbolaget Gar-Bo. Denna tecknade Smålandsvillan åt dig. Gar-Bo har ett antal besiktningsmän de godkänt. Kontakta Gar-Bo på 08 545 473 50 för vidare information.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ring Densia.
Jag ringde Densia och de blev i november uppköpta av Garbo och han jag pratade med där sa att det lät konstigt och inge vidare bra att ta en besiktningsman från samma företag som håller i husförsäkringen. Ringde därefter garbo och de sa: "vi har inga krav på att vi måste utse besiktningsman, för vår del får ni ta vilken ni vill"
 
Du kan alltid anlita 2 olika besiktningsmän, en som de vill och en som du vill, skulle det kosta dig 20.000 är det fortfarande ingenting mot vad det kommer kosta att fixa det i slutändan. Dokumentera allt!
 
Att ta in en besiktningsman som bar ger ett utlåtande om sprickorna borde inte vara så dyrt. Men å andra sidan så tyder ju sproikorna på att något annat är fel, så det är väl inte fel med en total genomgång.
 
L
Hoppas att inte klockan går ifrån med sista dag för besiktningen
Det är nog av intresse att veta lite , innan du har besiktning , det med sprickor ,dörrar och annat
Du vet ingen som kan ha en krysslaser att ställa upp och se om väggar , fönster , dörrar sitter i våg och lod , vid montaget har dom satts rätt , men något har nu av någon anledning förflyttats sig i någon riktning
Köksinredning sitter nog rätt , då den står på golvet och sätts i våg
Om det är differenser på våg lod , så ta foto med lasern lysande på stället så har du en dokumentation som håller i alla väder
 
  • Gilla
nameloser och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Hoppas att inte klockan går ifrån med sista dag för besiktningen
Det är nog av intresse att veta lite , innan du har besiktning , det med sprickor ,dörrar och annat
Du vet ingen som kan ha en krysslaser att ställa upp och se om väggar , fönster , dörrar sitter i våg och lod , vid montaget har dom satts rätt , men något har nu av någon anledning förflyttats sig i någon riktning
Köksinredning sitter nog rätt , då den står på golvet och sätts i våg
Om det är differenser på våg lod , så ta foto med lasern lysande på stället så har du en dokumentation som håller i alla väder
Tack det var ett bra tips, ska kolla om jag känner någon som har detta. Nu efter mycket vändor ska iaf byggledaren på Smålandsvillan komma ut på plats och titta på sprickorna i början på nästa vecka efter att hans kollegor sagt att han bör göra detta, men han säger fortfarande att han ser detta som normala sprickor och att han inte kommer ändra sig. Har även idag pratat med några besiktningsmän. En av de sa att de normalt inte dokumenterar eller kollar efter "konstruktionsfel" vid en tvåårsbesiktning utan att de bara kollar och dokumenterar platser för sprickorna och om vi har något som inte fungerar exempelvis en trasig blandare. Han sa att det brukar krävas en specialbesiktning om man ska kolla på dessa skador och konstruktionsfel men att man kanske kan lägga in sprickorna/ "konstruktionsfelet" som ett undantag och att man själv kan lägga med en egen bilaga till besiktningen. Han sa också att man enligt konsumentköpslagen har rätt till 3 års reklamationstid enligt § 23 och att vi egentligen själva kan reklamera detta direkt till Smålandsvillan och försäkringen vilket vi även bör göra.

De går åt mycket tid för detta för mig som egentligen behöver jobba men känns som att detta är viktigt så har fått lägga jobbet på sidan. Ska försöka få ut någon med krysslaser och hitta bra besiktningsman som inte är beroende av Garbo vilket tyvärr de flesta verkar vara.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Tycker du ska lägga upp det som en reklamation, det som är fördelen här är att bevisbördan ligger på Smålandsvillan eftersom reklamationen inkommer inom "rätt" tidpunkt. Dvs, dom ska bevisa att dom har ryggen fria. Då är frågan, kan man ta in kontrollplanen och kika ifall dom mätta fukthalten i virket innan det byggdes igen? Finns dokumentationen kvar från bygget så kan det vara en tanke att kika igenom.

Frågan är om du kan få med en snickare om du känner någon som kan vara med för att kunna vara support när dom kommer, bara för att kunna ha en som dom inte ser "ner" på kunskapsmässigt på mötet.

Skulle det vara så att dom har agerat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder så kan en reklamera det efter 10 år också, men det är orelevant då detta är innan 3års brytet.

Och det är §17 inte §23 i konsumenttjänstlagen, ifall du skulle skriva det vidare, kan vara bra att det blir rätt paragraf :)

Att hitta en besiktningsman utan att vara kopplad till Garbo borde inte vara någon större problem, men det är mycket som borde här i livet
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.