Jag har ett hus med källare byggt på 40-talet som står på berg och sprängsten.
I juni förra året grävde jag mig ner vid det hörn där jag ibland hade börjat se lite vatten på golvet efter att stora regnmängder hade fallit under några dagar. Jag har bott där i närmare 15 år och detta var ett nytt fenomen.

Det visade sig att vid tidigare dränering (gjord i slutet på 80-talet) så lades rören för högt - rörens underkant låg i höjd med sulans underkant - och det var det som jag först trodde var problemet när jag hade grävt mig ner.
Nu har gropen stått öppen sedan förra sommaren och vattennivån har aldrig kommit närmare sulans underkant än cirka en decimeter (jag har hållit järnkoll på nivån), vilket får mig att tro att den aldrig kommer att göra det heller - det regnade ju trots allt en hel del i Göteborgsområdet under förra året.

Eftersom de vid den förra dräneringen hade lagt sprängsten och jord rakt emot kallasfalten så tror jag helt enkelt att det är tätskiktet som är problemet, och jag betvivlar att de tegelrör som ligger där egentligen har gjort någon nytta - min teori är att allt vatten rinner vidare under huset i stället för via rören.

Nu till min fråga:
Vore det helt idiotiskt att inte lägga ner några dräneringsrör överhuvudtaget, utan enbart fixa ett nytt tätskikt + platonmatta + frigolit och sedan återfylla med makadam (och tätare material längst upp)? Är det något som jag inte har förstått?
 
L
Naturligtvis ska du lägga dränrör ( utsida , insida ) när det ändå är öppet , dom gamla tegelrören kanske är fyllda med lerslamm eller annat till hälften ( inget ovanligt )
Vad menar du med tätskikt + platonmatta + frigolit på insidan eller utsidan
 
Tegelrören ser ut som nya, med ytterst lite sand i botten på dem, vilken jag tror helt enkelt har följt med ner med markfukten genom åren. Jag är tveksam till att det någonsin har runnit något vatten i dem - nivån verkar aldrig nå så högt.

Jag tänkte mig (från väggen och utåt):
* Kallasfalt (eller liknande)
* Platonmatta
* Frigolit

Eftersom jag har en kraftig sluttning nära huset så vågar jag bara gräva upp lite i taget på den sidan med tanken på rasrisken,.Jag kan alltså inte få någon överblick över vart rören tar vägen innan jag börjar kleta på kallasfalt osv. Jag får alltså jobba lite i blindo.
 
L
Det med isolering utsida är ett myller av olika utformning enligt forumets diskutioner
Frigolit är av ondo och drar till sig vatten , asfalt Nja , det ska ventilera ut och det gör inte grunden med asfalt på , asfalt kan skydda mot inträngning av vatten
Platon lägger sig som en knottrig del mot grunden , det blir en spalt av kanaler mot grunden , där ska ev .kondens som blir mot den rinna ner mot botten.
Har själv dränerat ,
Krafsat bort asfalt , går bra att göra på grunden
Pordrän mot grunden som är genomsläpplig för fukt och andas samt isolerar
Utanför en platon som går ner under plattan , då kommer ev . kondens att bli på den sida mot muren och rinna ner där , samt att vatten från utsidan platon kan inte komma i närheten av grunden
Numera får jag nästan vattna insidan om jag ska måla , grunden är för torr , färgen nästan torkar direkt
 
Härligt att det funkade så bra för dig :)

Jag har velat fram och tillbaka när det kommer till om jag ska ha en diffusionsöppen källarvägg eller ej. En "öppen" vägg är väl egentligen bara en fördel så länge vägen ska torka ut - skulle man senare få en skada på sin platonmatta så är ju väggen helt oskyddad.

Jag vet verkligen inte vilken väg jag ska gå...
 
L
Du får fundera på det hur du kommer att göra det som jag skrev är bara min del av info för drän av grund , men det finns några här som anser detta fungerar bra
Men det finns många viljor i sverige
 
  • Gilla
magstorm
  • Laddar…
Sen var det ju det där med dränrörens vara eller icke vara. Det verkar ju som att allt vatten rinner under huset och sen vidare ner för tomten (det ligger väldigt mycket sprängsten på tomten, under markytan).
Men jag är ju egentligen inte helt hundra på vart det tar vägen - hmmm...
 
L
Att det rinner under huset är inga problem bara det inte kommer in , den stora frågan är hur det ser i mark utanför huset , en massa sprängsten där rinner vatten i mellan och till någonstans .
Finns det en botten som ligger lägre än plattan ( golvet ) inne , med för den tidens dränrör
( tegel ) var ingen som visste ,
Sen om det rinner bort , vart ??? Har du inte sjö eller kärr utanför eller i närheten av huset i samband med massor av regn , så drar det iväg .
Du sa lite blött i källaren , hur är det med stuprören , rakt ut på marken eller i rör ,
går dom rakt ut med mycket sten , så kan det komma in vid riktigt busväder , har du inte haft det förut , så börja med att leda bort stupen med rör förbi huset , gräver du upp och dränerar så kan du återvinna rören till stupen senare
 
Huset står på en sluttningstomt och vattnets "slutstation" är Göta Älv som ligger några hundra meter bort - men först skall det ta sig under Riksväg 45 :cool:

Stuprören är kopplade till rör i marken, men jag vet inte vart rören tar vägen. Jag har testat att koppla bort dem från rören och vidare bort från huset, men det gjorde ingen skillnad.

Sen jag grävde mig ner på det ställe där det tidigare kunde ligga vatten på källargolvet så har golvet varit torrt där och (vad jag antar är) grundvattennivån har konstant legat minst en decimeter under sulan. Om det inte rinner vidare under huset så vet jag inte vart det tar vägen

Det går också en "mystisk" kanal i bottenplattan, som ansluter till avloppsvattnet, där det rinner vatten om det regnar mycket. Den har säkert förhindrat några stopp genom att hålla rent i avloppskanalen. Jag funderar på att gräva mig ner där den går in i huset för att se hur det egentligen fungerar. Dessa beslut... :rolleyes:
 
L
Mystisk kanal , kommer det mycket i den när det regnar , kan du se rakt ner i den ? någon form av ytvatten eller grundvatten som kommer .den vägen ?
Du säger att det går till avloppet , då måste det lukta skit där , annars går röret ut i mark utdsida
 
Vid extrema skyfall så rinner det på bra i den kanalen, men vid vanligt regnande en liten rännil bara. Jag har satt ett litet "tittöga" i en av rensluckorna för att kunna se vad som händer utan att behöva skruva loss luckan. Det går avloppsvatten där i så det luktar inget vidare nej :p

På nåt vis har de lyckats leda en del av det vatten som kommer uppifrån berget ovanför huset in i den kanalen.
 
L
Är det kommunalt avlopp och kommunen godkänner dagvatten i det så OK , godkänner dom inte det , det så är det fusk på den högre nivån
Har du egen anläggning så är det en katastrof för infiltrationen
Angående utförandet så är det kanske som var på mitt torp , där det kom in och vart surt i källaren , det endast 20 cm mellan berg och grund , och högre på utsidan ,
Inte en sportslighet att dränera , det kom in vatten under grundmuren , där dom lagt en hängränna intill med lite betong som styrde vattnet till ett rör och ut , var en överraskning på det utförandet .
Jag grävde ur till berget och gjorde en liten betongkant ( ca 4 cm högt ) lite diagonalt fram till ett rör , samt la dränslang i solfjäderform mot röret , nu finns ingen väta i källaren .
Hur ser det ut i din källare , kommer berget in och lutar nedåt en bit in i källaren
 
L
PS om stupen är kopplade på det röret , så kan det ev . lukta skit vid stupen .
Du kan prova med att någon slår i en hink vatten i röret som stupen går till och titta i ditt öga
om det kommer något där
 
Röret som stuprännan är kopplad till går på utsidan av huset.
Jag har inget berg i källaren. Det är (än så länge, jag har ju inte grävt så mycket med tanke på rasrisken) varierande cirka 0,5 till 1,5 meter mellan källarvägg och berg - längre avstånd på långsidan än på gaveln.

Intressant lösning med dränrör i
solfjädermönster, och härligt att det funkar så bra
 
L
Japp , nu är det torrt och fint , bara en liten del som fick göras , berget kom in lite , så för att få plats ,gjöts en 5 cm högre del mot där vattnet kom in , dränen fick inte plats , men det vart en dusch och toa där , och en vägg som avgränsning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.