Vi håller på och totalrenoverar vårt kök. Det kommer troligen bli en lösning med en inbyggnadsugn i ett högskåp. Undrar nu vad det är för skillnad mellan de olika ugnar som finns på marknaden. Själv har jag bara erfarenhet av vanlig ugn.
Fördelar och nackdelar med varmluft kontra ånga och vanlig ugn
Och även, är det, det bästa att ha ungnen i högskåp. Vår spishäll blir i en köksö vilket innebär att fläkten hamnar långt från ugnen.
Tacksam för synpumkter
Monica
 
Vi har köpt Ångugn från Husqvarna och ska koppla in den till helgen och kan senare nästa vecka komma med kommentar om den är bra.
Inte billig förstås.


Häls Niclas
 
Du funderade på att fläkten kommer en bit från ugnen och jag kan lugna dig med att dagens inbyggnadsugnar har en inbyggd fläkt så det är inget problem.

/FlitigaLisa
 
Vad jag hört är att du kan laga väldigt hälsosam mat med en ångugn, jag vill inte utveckla detta då matlagning inte är mitt storta kunskapsområde, tyvärr :(

Men, kolla in pyrolysfunktion, det har vi och det är underbart! Eftersom ugnen sitter i arbetshöjd och man ser rakt in i ugnen från matplatsen är det en fröjd att den alltid är ren!
/U
 
Vi köpte också den med ånga fast Electrolux (samma som Husqvarna). Som "micro" ovanför köpte vi en kompaktugn med microfunktion, dvs bred som en vanlig ugn, hög (låg?) som en micro. Har varmluft, grill och så (dock ingen under/övervärme) men sedan kan den micra också. Endast ett läge, 1000w.

Vi vägrade att köpa en inbyggnads micro för 5-6000 bara för att micra. Denna lösningen blev dock inte billigare men antagligen ack så mkt bättre. Skall monteras nästa vecka eller veckan efter det eller så...
 
Hej Monica,
Det finns inbyggnadsugnar idag som har så kallad fettkatalysator, dessa renar ugnsluften från os, så har ni en bit till fläkten så skulle jag rekomendera en ugn utrustad med detta. Sen när det gäller ånga, så har jag ingen erfarenhet av detta. Men varmluft är mycket bra till bullbaken samt man får kortare tillagningstid på övrig tillagning, inte mycket men.....

Mvh/ j-enson  
 
Hallå!
Jag och min fru installerade en Elektrolux ångugn i våras och är mkt nöjda med resultatet på det ånga är bra på, dvs fisk och grönsaker, men däremot går den bara till 230 grader så bullbaken blir inte bra, vet inte om vi missat nån funktion, det borde inte vara så på en ugn som kostar 10 k och mer därtill, men vi har inte hittat nån lösning på det, ännu iallafall. Nån som vet kanske?

// S&L
 
Skruvskalle skrev:
Hallå!
Jag och min fru installerade en Elektrolux ångugn i våras och är mkt nöjda med resultatet på det ånga är bra på, dvs fisk och grönsaker, men däremot går den bara till 230 grader så bullbaken blir inte bra, vet inte om vi missat nån funktion, det borde inte vara så på en ugn som kostar 10 k och mer därtill, men vi har inte hittat nån lösning på det, ännu iallafall. Nån som vet kanske?

// S&L
Vår ugn har mjukånga, fö är den konventionell med varmluftsfunktion. Bullbak blir bäst då vi använder just mjukångan så jag blev lite förvånad över att det inte fungerat bättre med ångugnen. Förvisso kan vi ha 275 grader med mjukånga (300 grader konv.)
/Ulle
 
Hmm, Ångugn låter lite kluvet. Vill inte ha en ugn som bara går upp till 230 grader. Men mjukånga låter intressant är det någon form av kombiugn?
Annars har jag inte fått någo riktig kläm på vad det är för fördelar med varmluftsugn förutom när man bakar mycket. Baka är inte min grej däremot tycker vi mycket om att laga mat.

Micro har jag redan bestämt vilken jag vill ha, en Wirepool med grill och crisp-funktion, har en sådan idag som är ca 15 år gammal, funkar utmärkt. Använder micron till mycket även att laga mat i.

Vad gäller fläkten så har vi löst det problemet. Vi kan koppla på ugnen på den "gamla" fläktkanalen.

Monica
 
Från att endast haft "vanlig" ugn till att idag ha en varmluftsugn så måste jag säga att jag är mycket nöjd. Jag bakar en del och resultaten blir bra i min nya ugn. Men det jag gillar bäst är när vi gör varma smörgåsar eller annat med ost på så får vi nu det resultat vi alltid velat ha med fin yta och "rätt" krisp.

När man använder varmluftsugn har man ofta lägre temperatur plus att det går fortare att baka/laga mat då värmen fördelas mer jämnt över hela ugnen.
 
Vi har varmluftsugn (i konventionell spis). Jag använder det framförallt till kyftpotatis och liknande potatisrätter.

Klyftpotatis blir färdigt på mindre än halva tiden i varmluft.
 
Finns det någon ugn som har både ånga och pyrolysrengöring?
 
Vi köpte Husqvarnas Ångugn och kombiugn.
Har inte haft några som helt problem med att baka (trots max 230 grader) och ångan fungerar bra. Gäller bara att komma ihåg att torka ur den efteråt med medföljande svamp för det blir mycket kvar i ånggeneratorn.

Kombiugnen är väl så där när det gäller microfunktionen. Ugnen blir lätt varm (antar att det har med metallgallret som sitter i att göra), och det finns ingen snabbfunktin för upptining utan man måste knappa en hel del för att minska effekten och ställa tiden. Krångligt:mad:. Dock är det toppen att ha två ugnar och en micro i två apparater istället för tre.

Är det någon som vet om touchknapparna ska lysa på kombinationsugnen? (det gör de på ångugnen) För det är svårt att se om det är skummt i rummet.
 
yps: Mieles värsting har både ånga och pyrolys. Kostar en bra slant dock.

Annars ska man nog inte förväxla den ångfunktion som finns till ugnar, främst för att förbättra bakresultat, med en separat ångkokare, som har en annan använding. Jag har nyligen köpt en separat ångkokare DG1050 från Miele, och det är snarare en universalpryl. Kan tina saker med perfekt resultat (ingen grå yta på köttfärsen), kan koka fisk, laga ris och koka krispiga grönsaker perfekt. Kan jäsa deg på exakt 40 grader och annat.
 
henke: Kan du förklara skillnade mellan en ångkokare och en vanlig ångugn?
Är inte riktigt med på noterna ännu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.