Hej,

Håller på med badrummet, och har kaklat väggarna, och nu skulle det var dax o börja klinkra.
Märkte att jag har liten bakfall i våtzon 1, alltså, som helhet har jag fall men har liten område där jag har en grop, vatten kommer stanna där och inte rinna i brunnen.
Tänkte om jag skulle lägga ett litet lager tätmembran som fyllnad så att det blir jämt fall, har också tänkt att skulle kunna sätta membran på hela våtzon 1, bara för säkerhets skull?
Har använt Kiilto duk och deras tätmembran K2 som det heter, den borde väl fästa bra mot duken?

Vad säger ni ? Finns det några risker på att göra så?
 
L
Var är badrummet , källare med betonggolv utan värme och isolering under
Du kan bygga upp med duk och rolla på så den fastnar , till rätt nivå , men då är det nog lämpligt att täta till det andra med , så det inte stannar vatten under plattorna
Är det som ovan smörj upp i gropen , jämna ut till nivå eller spackla upp , det är enklast och fungerar
 
L Liteavvarje skrev:
Var är badrummet , källare med betonggolv utan värme och isolering under
Du kan bygga upp med duk och rolla på så den fastnar , till rätt nivå , men då är det nog lämpligt att täta till det andra med , så det inte stannar vatten under plattorna
Är det som ovan smörj upp i gropen , jämna ut till nivå eller spackla upp , det är enklast och fungerar
Nej, det är på andra våningen, cc30 bjälkar, 22 skiva 5 cm avjämningsmassa och med vattenburen golvvärme.
Det som jag funderar om det finns risk att vatten hamnar mellan duk och tätmembran?
Vad menar du med "täta till det andra med" ?
 
LarsSvensson80
Kanske kan leveratörens instruktioner för lagning hjälpa dig

Handlar det om en liten yta borde det rimligen låta sig göras med våtrumsfolie och Kerasafe. Utgår ifrån att hela ytan redan är täckt med våtrumsfolie.

Det kommer ju mestadels av tiden vara rejält blött i fästmassa så frågan är om en liten grop har så stor inverkan förutsatt att du har erforderligt fall i övrigt.
 
Redigerat:
L
2 på tråden

På övre våningen , träbjälklag , då finns ingen pardon , det med det andra är hela golvet .
Ska tätas enligt konstens alla regler om du inte i framtiden ska få problem , går utmärkt att lägga tätskiktet på flyten , det kommer närmast undersida klinker , hur du gjort med väggarna vet jag inte , men tätskikt golv ska gå upp vägg och ansluta mot tätskikt som finns inom våtzonen
Tätskikt vägg ska sättas en meter ut på vägg från duschutrymmet
 
LarsSvensson80
Läste lite mer detaljerat ang dina planer för golvet. Min rekommendation är att du lusläser Kiiltos instruktioner finns på nätet.
 
LarsSvensson80 LarsSvensson80 skrev:
Läste lite mer detaljerat ang dina planer för golvet. Min rekommendation är att du lusläser Kiiltos instruktioner finns på nätet.
Jag har läst, men tänkte "fuska" lite, borde fungera att bara sätta membran över duken.
 
L
Upp till dig att fuska , men det kan straffa sig framöver , vad händer om du helt plötsligt vill sälja och flytta till nytt hus som det kommer att bli någon gång , så kommer en vattenskada , tror
att du kommer ifrån att betala då , tveksamt eftersom det kommer att räknas som dolt fel ,
upplyser du om det , så blir det nog inget bra pris på det huset
 
LarsSvensson80
Jag rekommenderar starkt att du följer Kiilto instruktionen. Det kommer kännas bättre den dagen du ställer dig i duschen.


Gällande;
"tänkt att skulle kunna sätta membran på hela våtzon 1, bara för säkerhets skull?"

Det kommer skapa dig rejält mycket huvudvärk.
 
Det är väldigt mycket "det går aldrig" "gör om allt" etc på forumet.
Du har ju redan duk som du ska överallt. varför inte bara spackla upp med fix om det bara är en liten fläck ? Det är ju duk under. Det kan inte bli en fuktskada av det i framtiden.
Att det är blött under hela tiden tror jag inte ett dyft på. Med golvvärme så torkar golvet säkert 90% av all tid, blött på ovansidan övriga 10%.
Men om du ska göra helt rätt så fräs bort all duk och flytspackla rätt från början. Men det känns väldigt onödigt. Det viktiga är att det är fall på klinkersen så vattnet rinner till brunn och inte blir stående i hörn eller hamnar på helt fel ställen. Lokalt fall inunder kan inte ha någon större betydelse. Det är ju fyllt med fix så där "rinner" inget vatten. Möjligen vara fuktigt, men då är det fuktigt oavsett fall.
 
L
L largab skrev:
Det är väldigt mycket "det går aldrig" "gör om allt" etc på forumet.
Du har ju redan duk som du ska överallt. varför inte bara spackla upp med fix om det bara är en liten fläck ? Det är ju duk under. Det kan inte bli en fuktskada av det i framtiden.
Att det är blött under hela tiden tror jag inte ett dyft på. Med golvvärme så torkar golvet säkert 90% av all tid, blött på ovansidan övriga 10%.
Men om du ska göra helt rätt så fräs bort all duk och flytspackla rätt från början. Men det känns väldigt onödigt. Det viktiga är att det är fall på klinkersen så vattnet rinner till brunn och inte blir stående i hörn eller hamnar på helt fel ställen. Lokalt fall inunder kan inte ha någon större betydelse. Det är ju fyllt med fix så där "rinner" inget vatten. Möjligen vara fuktigt, men då är det fuktigt oavsett fall.
Det med "" att gör inte så eller gör om allt """ ska vi nog inte gå in närmare på , eller ha åsikter om i en del fall .
TS har inte sagt något om att han har duk och smörja eller så på golvet i klartext , därav kommer svaren att bli
Det har varit lite otydligt med info och kan bli det i bland , Varför tror du att de på forumet frågar så mycket , jo för att få en klar bild på det som finns , all info måste till från ruta ett , annars blir det fel i svaren
 
TS har klart och tydligen i 1a inlägget skrivit att han redan har lagt folie
”Har använt Kiilto duk och deras tätmembran K2 ”
Om det inte varit monterat så skulle han väl aldrig frågat om det vore ok att spackla upp med membran på folien.

Att spackla upp med membran kan vara vanskligt då det suger åt sig vatten och troligen expanderar. Kommer nog knäcka plattorna ovan. Bättre att spackla m fix så åtminstone klinkers får fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.