Ska i samband med takbyte se över den bristfälliga ventilationen, har självdrag nu.
Var länge inne på FTX men det verkar som vi behöver lägga de slantarna på annat nu...

Vad behöver jag för grejer till 130m2+25m2 (källare) fördelat på 3 våningar.

Övervåningen är badrum med fuktstyrd Paxfläkt idag, hall samt 3 sovrum
Bottenvåningen är kök, vardagsrum, toalett och kontor.
Källare är tvättstuga, matkällare och biorum.

Var bör frånluftsventilerna placeras?
Badrum och hall uppe?
På bottenvåningen?
I källaren funderar jag på en egen fläkt i tvättstugan för att minska rördragningen, blir det tokigt?
 
Frånluft i badrum, toalett, kök och tvättstuga.
Tilluft i sovrum, kontor, vardagsrum och biorum.
Vad har ni för lösning i köket? Går det att montera en kanalfläkt/takfläkt som kan varvtalsstyras?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Frånluft i badrum, toalett, kök och tvättstuga.
Tilluft i sovrum, kontor, vardagsrum och biorum.
Vad har ni för lösning i köket? Går det att montera en kanalfläkt/takfläkt som kan varvtalsstyras?
Köksfläkt ansluten till en kanal i murstocken.
Allt är möjligt (y) hur ska man tänka vid val av takfläkt, ska man satsa på en som är till de m2 man har eller bör överdimensionera och köra på lägre fart?

Samtliga fönster har spaltventiler, utom i badrum.

Blir det knas om man tänker sig en egen fläkt i tvättstugan, för att slippa rördragning ner dit från vinden?

Huset värms med bergvärme. (golv)
Har kamin i vardagsrummet.
 
Jag konverterade vårt självdrag för några år sedan med en takfläkt ansluten till spiskåpan i köket. Varvtalsstyrd, så den går på lågfart konstant och sedan kan man öka när man står vid spisen.
Kompletterad med utdragsfläkt i badrum/toalett.
Fortfarande en panna kvar i källaren som sköter ventilationen där.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Följer. Vill göra samma sak på vårat hur i samma storlek och planlösning bortsett från källaren :)

När du säger takfläkt, menar du en allians fläkt då?
 
Aha! Är med på vad du menar nu :)

Jag har dock en fråga, som kanske är av intresse för dig med. Som jag förstår det så kör man dessa vanligtvis med en tyristor eller liknande, oftast från köket. Som en allians fläkt alltså.. Men är det möjligt att ha en hygrostat inkopplad också? Tänker att om man tex duschat så är det ju rätt skönt om den drar upp varvtalet för att suga ut fukten så snabbt som möjligt. Istället för att man ska komma ihåg att öka på tempot manuellt.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Sedan sitter det en kanalfläkt på vinden som drar ut luften från badrum och toalett.
Så du har separat ventilation för badrummet och toaletten alltså? Hur stor kanalfläkt har du ungefär? Och hur gick du till väga med ljuddämpare etc.?
 
J Jarlsgård skrev:
Så du har separat ventilation för badrummet och toaletten alltså? Hur stor kanalfläkt har du ungefär? Och hur gick du till väga med ljuddämpare etc.?
Där sitter en enkel 100mm kanalfläkt från Biltema
46344
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Ventilationsflakt-2000028257/
som är kopplad på båda rummen med varsin flexibel ljuddämpare
Ljudd%C3%A4mpare-flexibel-600_stor.png
https://www.soliduct.se/fl-100-600-alu/p-2098.htm
och utblås direkt till egen huv på taket.
Det är nog tredje eller fjärde ventilationslösningen för badrummen jag är inne på. Ursprungligen var det rör upp till skorstenen med självdrag, men det fungerade ju allt för dåligt. Fläktlösningar (badrumsfläkt i taket i badrummet) den vägen gav inte heller tillräcklig effekt och skapade kondensproblem. Så sen valde jag att sätta en ny huv och denna lösning. Styrs än så länge manuellt, men tanken är att det ska automatiseras på något sätt..
 
@GoForIt

Perfekt! Exakt någon sådan lösning jag kikat på till vårat badrum nu när jag täppt igen imkanalen in i murstocken :)

Hoppas detta kanske är till lite hjälp för TS också! :)
 
Ska kanske komplettera med att på kökslösningen med takfläkt så sitter det en rejäl, fast ljuddämpare (isolerad) på vinden.
 
J Jarlsgård skrev:
. Men är det möjligt att ha en hygrostat inkopplad också? Tänker att om man tex duschat så är det ju rätt skönt om den drar upp varvtalet för att suga ut fukten så snabbt som möjligt. Istället för att man ska komma ihåg att öka på tempot manuellt.
Jag tror det.
Varvtalsregleringens vred ändrar motståndet. Hackar du dig in i varvtalsstyrningen och låter hygrometerns relä styra tillslag/frånslag av parallellkopplat motstånd av lämplig storlek så kan du skapa en trappkopplingsliknande hemmabygge som gör att motståndet blir högre/lägre och därmed påverka varvtalet från en eller flera andra platser eller från hygrometer.
 
U utbygget skrev:
Jag tror det.
Varvtalsregleringens vred ändrar motståndet. Hackar du dig in i varvtalsstyrningen och låter hygrometerns relä styra tillslag/frånslag av parallellkopplat motstånd av lämplig storlek så kan du skapa en trappkopplingsliknande hemmabygge som gör att motståndet blir högre/lägre och därmed påverka varvtalet från en eller flera andra platser eller från hygrometer.
Bra att veta! :)

Har gått och grubblat lite på detta idag och kommer nog sätta en timer knapp istället som går till kanalfläkt samt handdukstork :)
 
GoForIt GoForIt skrev:
Där sitter en enkel 100mm kanalfläkt från Biltema
[bild]
[länk]
som är kopplad på båda rummen med varsin flexibel ljuddämpare
[bild]
[länk]
och utblås direkt till egen huv på taket.
Det är nog tredje eller fjärde ventilationslösningen för badrummen jag är inne på. Ursprungligen var det rör upp till skorstenen med självdrag, men det fungerade ju allt för dåligt. Fläktlösningar (badrumsfläkt i taket i badrummet) den vägen gav inte heller tillräcklig effekt och skapade kondensproblem. Så sen valde jag att sätta en ny huv och denna lösning. Styrs än så länge manuellt, men tanken är att det ska automatiseras på något sätt..
Denna är lämplig att automatisera med
Varvtalsstyrning MS EC steglös - Butiken för ventilation på nätet https://www.soliduct.se/varvtalsstyrning-ms-ec-steglos/p-2681.htm
De upplyser om att motståndet är 10 k ohm
Om ökat motstånd ger högre varvtal sätter du nya motstånd i serie, där det antingen är bypass eller över motstånd som gäller, och ör det minskat motstånd som ger högre flöde så sätter du dem parallellt då det är öppen krets eller parallellt som gäller.
Förresten är biltemafläkten bra? Hur mycket låter den i verkligheten
Edit. Jag hänvisade till fel varvttalsstyrning. Denna passar en annna betydligt dyrare fläkt från soliduct...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.