Hej,

Jag undrar om någon har bra inspiration på ett dubbelgarage med förråd, som har ett inrett loft ovanpå. Typ gästrum eller kontor. Inte nödvändigtvis hel "lägenhet". Dessutom vill vi ha portarna på kortsidan och dubbel carport framför. Lägenheten behöver inte vara så stor att den går över carporten.

Typ garagedelen, fast denna är nog för bred https://www.mellbygarage.se/sv/priv...e-med-overvaning-15plan/index1,223.htm?id=565

Typ carport fast med lägre takvinkel https://www.mellbygarage.se/sv/privat/villagarage/carport/carport-for-tva-bilar/index1,36.htm?id=85

Har någon här byggt något sådant heller tips på bild på hur det skulle se ut.

Tack på förhand.

/Ola
 
Jag hade lite halva skisser som jag yxade ihop i Sketchup. Eftersom jag hatar Sketchup passionerat så orkar jag inte snygga till detaljer men det här är det iallfall ungefär vad jag har fått till i huvudet. Bättre förslag mottages tacksamt.

/O

Grundläggande Sketchup-modell av ett rödmålat hus med sadeltak, bil i carport och intilliggande byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bättre än så behövs inte för att kunna kommunicera!

Jag tycker carporten skulle behöva ha ett snyggare utförande om det är det första du ser när du går ut genom dörren. Kanske ett sadeltak istället och en vägg (med öppning) mot huvudbyggnaden? För en mer utförlig diskussion om placeringen av garage+carport behövs en tomtkarta med väderstreck. Men det kanske inte finns några alternativ?
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
Jag får starta en ny tråd med en vidare frågeställning och tomtkarta helt enkelt.
 
Varför kan du inte fortsätta här? Håller helt med om att sadeltak vore snyggare.
 
Fortsätt helst här.
Känner du att tråden ligger fel för dina behov så säg till så flyttar vi den
/Mats
Moderator
 
Skiss över en tomt med hus, planerat garage norr om huset och angiven infart i nordväst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ så här. Garaget är planerat norr om huset och den extra rektangeln är ungefär så nuvarande parkeringen är. Infarten är i nordvästra hörnet av tomten.

Det är en tomt åt norr. Deras hus ligger långt från tomtgränsen så vi kan mycket möjligt bygga ganska nära tomtgränsen. Däremot är det ganska bran slänt ungefär sista två metrarna.

Dörren på östsidan är från tvättstugan och där skulle vi kunna överväga en utbyggnad av huset och då bygga ett mindre garage som inte har verkstads/förråd-del.

/Ola
 
Jag får inte riktigt ihop din första perspektivbild med situationsplanen. Är hela den övre blå rektangeln det tänkta garaget+carporten eller är det den nuvarande parkeringen? Oberoende av det måste det ju vara rätt placering. Att bygga garaget öster om huset är ju mindre lyckat.
 
På perspektivbilden kan jag tänka att carporten ligger minst halvvägs i rekangeln på tomtkartan, som är nuvarande parkering. Garaget på perspektivbilden är alltså öster om rektangeln.

Utbyggnaden till öster om huset menar jag som helt fristående från garaget. Förråd/verkstad sammanhängande med huset, men som då skulle kunna "avlasta" garaget så att det kan vara mindre. Garaget ska givetvis ligga norr om huset.
 
Ska försöka komma ihåg att ta ett foto när det är ljust imorgon så ser man tydligare hur parkeringen ligger i nuläget.
 
Ta gärna en bild på husets östra fasad också när du ändå är igång.

Rent generellt, utan att veta hur det faktiskt ser ut, tycker jag att din första idé är bäst. Har man en tomt som ser ut som din, skall man lägga så mycket man kan på norrsidan. Där finns ingen sol, men säkert kalla vindar även i Stockholmstrakten. Jag tycker att du skall tänka på att det ser trevligt ut när du öppnar dörren.
 
Här är motsvarande som perspektivskissen.

Röd husgavel med dörr och fönster på en snöig tomt, föreslagen utbyggnadsplats till höger om dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är östra gaveln. Tanken skulle vara att bygga ut från och med dörren och till knuten till höger i en våning. Skulle samtidigt ge insynsskydd åt badet.

Östra gaveln på ett rött hus med en dörr och fönster, planerat för en utbyggnad till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker du skall spara östersidan åt framtiden. Badbaljan kan du skymma på annat sätt. Norrläget är bäst. Jag har kluddat lite på din bild. Jag föreslår en snyggare carport som har en vägg mot huset, med en öppning närmast garaget. 3D-skiss över röda hus med föreslagen carportstruktur markerad i rött och bil inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.