Hej!

Håller på att bygga en köksö som ska ha hjul. Dock vill jag att den ska stå stadigt när man ska använda den.
Jag kommer ihåg från gympan i skolan när man skulle flytta plintar så fanns det en pedal man tryckte på med foten och kunde låsas nere så trycktes hjul ner och man kunde rulla plinten. Skulle gärna velat ha en sån funktion. Vet nån vad denna typ av konstruktion heter? Eller finns det en liknande konstruktion?

Tack!
 
Visst finns det låsbara hjul. Jag har sett dom på t.ex. IKEA.
 
Jag har läst en del på detta forum, tänk på att en köksö framförallt med onbugg förvaring kan bli tungt. Det finns post/er där det blivit märken i golvet när för smala hjul använts.

Ett annat tips på säljare av hjul,
http://www.tellus.se/produkt-kategori/hjul-7/
 
Köksön rullas ju i köket. Har man trägolv eller laminat så är hjultrycket ett tema. Bauhaus har dubbelhjul. Ju större hjuldiameter ju mindre risk för intryckningar.
Gör ett prov: har du en bit golv av det aktuella slaget, ta några olika hjul och trycka ned dom med rätt kraft en viss tid.
 
D Deathtrip2000 skrev:
Hjul med nedsänkbar fot?
[länk]
Dessa är för utrustning som flyttas väldigt sällan. Du behöver verktyg för att låsa/låsa upp.
 
2000039858
Biltema
 
Sådana hjul har glapp. Det vill jag inte ha. Vill ha en stadig bänk...
 
Det kan kanske vara dags att tänka om?
Varför skall du flytta köksön? Och vart skall den flyttas?

Vore det inte vettigare att hitta ett ställe, där den inte är i vägen alls, utan kan stå kontinuerligt?

PS
Det slår mig nu att den funktion du efterfrågar finns på sjukhussängar.
Man trampar på en pedal, och fyra ben fälls ned.
Så trampar man igen, och benen åker upp och sängen står på hjulen.
Gå till närmaste sjukhus och kolla!
Men var man skaffar ett sådant chassi vet jag dock inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Keibo och 1 till
  • Laddar…
Detta, min vän, är vad du skall ha:

https://m.clasohlson.com/se/Länkhjul bromsat/Pr309172000

Jag använder 100mm-versionen till casear för musikutrustning, som både ska tåla mycket stryk och vara närmast terränggående. Funkar alldeles utmärkt. Fyra rejäla ankarskruvar på varje hjul, så är problemet löst sen.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Detta, min vän, är vad du skall ha:

[länk] bromsat/Pr309172000

Jag använder 100mm-versionen till casear för musikutrustning, som både ska tåla mycket stryk och vara närmast terränggående. Funkar alldeles utmärkt. Fyra rejäla ankarskruvar på varje hjul, så är problemet löst sen.
Återigen är det glapp i den typen av transporthjul..
 
Det var glapp i hjulen till plintarna i gymnastiksalen också men tyngden och användningsområdet gjorde att det inte märktes.
 
Jag vet vad du menar för typ av hjul, minns dem också :).

Men såvitt jag kan minnas var det en mekanisk konstruktion inne i den nedersta delen av plinten med "vanliga" pivot-hjul som satt fast på en rörlig stålram som höjdes och sänktes mha pedalen.

Gammal plint från gymnastiksal med synliga hjul, föreslagna som modell för köksbänksmobilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vore det inte enklare att montera hjul på en benpar som bara kommer i kontakt med golvet när din köksbänk ska flyttas? Det är både stabilt och enkelt, typ som dessa hjul (för att fortsätta med gymnastikredskap :))

121-8507
 
P polarsson skrev:
Återigen är det glapp i den typen av transporthjul..
Ehhh?? Vad är det för glapp du talar om? Det har jag sannerligen aldrig märkt.
Använder dem som sagt till förstärkarcase - alltihopa sammanlagt väger ca 50 kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.