Hej. Jag har en ALKO 620e II som är köpt för någon månad sedan. Igår lyckades jag få in plast från vår pelletspall i matarsnäckan och lyckades inte i tid stänga av driften vilket resulterade i att själva sången som matarsnäckorna sitter på hoppade ur. Problemet är att jag inte lyckas få tillbaka den eftersom det inte finns plats att få in själva "sockeln" eller vad man ska kalla det.

den här filmen beskriver exakt mitt problem ca 30 sekunder in:

Behöver jag montera lös hela främre delen eller finns det något enklare sätt? Någon som har tillgång till instruktioner hur man ska gå till väga skulle uppskattas mycket.. har kommit massor av blötsnö här under dagen och skulle vilja få igång den. Eller är det inlämning för reparation som gäller?
 
L
Om jag uppfattat det rätt , så axeln som matardelen sitter på gått ur på ena sidan . Går inta få tillbaka det , då det inte finns plats
Kanske det går om du lossar på andra sidan och dra ut allt , sätter på lagerdelarna och skjuter
in hela paketet med alla delar på och drar fast det
 
precis så var min plan, men jag vet inte vad jag behöver lossa för att få ut hela paketet. Jag har lossat på andra sidan men den sitter ju fast med steg 2 i slungan. På själva "växeln" sitter ju massa skruvar, men har inte vågat skruva i dessa då jag inte vet om det är rätt. Om jag kan dra ut den så är det ju enkelt fixat, sen får jag hoppas att inget är böjt...
 
L
Var ut och tittade på min , principen är detsamma på alla slungor , det sitter en snäckväxel där
och är ihoppskruvad ( två halvor ) med bultar eller skruvar , tar du bort dom så faller sidorna ut
och du kan dra ut hela paketet , det har ingen betydelse hur snäckan kommer in sen , den ska bara ligga mot delen sen
Ser ut så här invädigt
 
  • Snäckväxel med synliga bultar, två ihopskruvade halvor och snäckan som berör en kugghjulsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en slunga med fokus på de markerade bultarna som ska skruvas isär för demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är inte min slunga men ser ju ungefär likadan ut. Du menar alltså att jag ska skruva isär de bultarna som sitter där och sedan faller den isär och jag kan dra ut den och montera "fästet och sedan styra in den, skruva på bultarna och tuta och köra? :)
 
L
Exakt bra bild vi är sams:) lycka till att få bort snön :)

Edit passa på att ha lite fett i växeln när den ändå är i bitar
 
Gick förbi och köpte en fettspruta på vägen hem. Återkommer om resultat :)
 
Fått tillbaka allt nu men ingenting snurrar, det beror inte på bryt pinnarna, det sitter innanför steg 2. Kanske är någon rem som lossnat eller gått av, jag hoppas då det. Ska bara lista ut vad jag ska skruva lös för att hitta åt remmen :(
 
L
Koppla bort tändstiftet innan du gör enligt nedan
Vad händer om du kör in armen och snurrar på axeln innanför inmatningen , den sitter fast på impellerfläkten , börjar inmatningen röra på sig har du felet längre in ,
Handtagen ska ju tryckas ner , om du trycker ner slungans handtag ( du får ha hjälp )
försöker snurra på axeln ska det bli stopp , eftersom motorn är inkopplad då
Går det att köra den framåt och backa med den , det jag tänker på som även du gör en rem som hoppat
Brytpinnar sitter kanske på varje matningsvinge , dom ska inte gå att snurra runt , alla kan inte ha gått av , men kan glappa rätt bra
 
Det är remmen som lossnat från det stora hjulet, trångt som satan att komma åt och jag orkar inte mer ikväll. Jag förstår inte varför jag ska koppla bort tändstift? jag jobbar ju inte när den är igång direkt.
 
L
Säkerhet bara , så inget kan hända , tänk på Tage Danielson och Harrisburg , det hände men skulle inte kunna hända :)
 
hehe, jag ska överväga saken :)
Får se om jag måste skruva ner hela underdelen imorgon, kommer ju fan inte åt att spänna på remmen annars :(
 
nu fungerar den som den ska! Tack för hjälpen Liteavvarje :)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.