Min gissning är att den energiförbrukning som redovisas i artikeln endast avser "ren" uppvärmning,
och inte hushållsel och varmvatten.
Har jag rätt?
Och vad bidrar solcellerna till, jämfört med investeringskostnad?

Till slut: Var hittar jag originalrapporten från RISE?
 
Det är anmärkningsvärt att man i projektet inte instruerat försöksfamiljen mer noggrant från början. Naturligtvis bör alla tekniska stödsystem kring människor vara så idiotsäkra som möjligt men här har man misslyckats anser jag, om de bommat målet så hårt som med 50 % över.
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar vem som vädrar ett nybyggt hus med mekanisk ventilation? Finns ingen anledning enligt mig, luften känns alltid fräsch! (undantaget 5 min i sovrummet varje morgon)
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
OXYD
T tompaah7503 skrev:
Det är anmärkningsvärt att man i projektet inte instruerat försöksfamiljen mer noggrant från början. Naturligtvis bör alla tekniska stödsystem kring människor vara så idiotsäkra som möjligt men här har man misslyckats anser jag, om de bommat målet så hårt som med 50 % över.
Skoja. De borde fått sina forskningspengar indragna.
 
Vad är en simulerad familj?

Tom
 
T tompajo skrev:
Vad är en simulerad familj?
DEt är troligen en standardiserad "familj" där man bestämmer förbrukning av varmvatten, hushållsel och annat som är av intresse, för att kunna göra kontrollerade jämförelser när man ändrar de olika energiparametrarna, t.ex. isolering.

Att använda "riktiga" familjer skulle införa ett okontrollerat element, då varje familj är unik i sitt beteende.
Somliga duschar t.ex. en gång i veckan och äter färdigköpt mat,
andra badar varje dag och gör kälknöl och bakar bröd varje vecka.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
6000 timmar och vad kom dom fram till, vädra inte mycket ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Tack!

Någon som känner igen sig?
Screenshot av ett dokument som listar hushållsförbrukning av energi under ett år, däribland värme, varmvatten, belysning och elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tack!

Någon som känner igen sig?
[bild]
Inte riktigt. Jag hade inte klarat mig inom de gränserna. Dels är vi utanför huset mycket mer än vad som anges här. Dels förbrukar datorer mm mycket mer per dag, dels så går vitvarorna mer, dels så används belysningen mycket mer. Det känns verkligen inte som en normalfamilj...
...så det är inte konstigt att jämförelsefamiljen hade svårt att klara av detta...

Edit: Jag tror inte min familj klarar sig med så lite duschvatten heller. Jag tror inte ens vi är nära. Jag skulle behöva mäta på det, svårt att veta då det är utblandat, men frun och dottern har maxtemperatur ut från blandaren då de duschar...
 
pacman42 pacman42 skrev:
nte riktigt. Jag hade inte klarat mig inom de gränserna.
Men det är kul att se hur en "normalfamilj" lever.
Den gör alltså av med 7200 kWh/år förutom ren uppvärmning.

Vi är visserligen bara två, men är hemma "på heltid".
Totalt, inklusive allt, förbrukar vi 4800 kWh/år.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men det är kul att se hur en "normalfamilj" lever.
Den gör alltså av med 7200 kWh/år förutom ren uppvärmning.

Vi är visserligen bara två, men är hemma "på heltid".
Totalt, inklusive allt, förbrukar vi 4800 kWh/år.
Grymt imponerande! I min familj duschas det troligen bort mer energi än så...
...lite svårt att räkna på dock, då jag tillverkar duschvattenvärmen "gratis" via kompressor under tre fjärdedelar av året så syns denna inte så mycket i min förbrukning ändå...
 
60 kubikmeter varmvatten per år, är det färdigblandat vid kranen eller beredartempererat vatten?
Oavsett vilket är det ju hisnande mängder.

Tror inte vi duschar hemma mer än en gång i veckan. Däremellan "katt-tvätt" av särskilt utsatta delar av kroppen vilket kräver väldigt lite vatten.
 
T tompaah7503 skrev:
60 kubikmeter varmvatten per år, är det färdigblandat vid kranen eller beredartempererat vatten?
Oavsett vilket är det ju hisnande mängder.

Tror inte vi duschar hemma mer än en gång i veckan. Däremellan "katt-tvätt" av särskilt utsatta delar av kroppen vilket kräver väldigt lite vatten.
Och hos oss, tre duschar om dagen i snitt på fyra personer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.