Jag har köpt 20-talsvilla med källare som har synligt berg i pannrummet. Problemet är att med synligt berg kommer också lite vatten in när det regnar kraftigt.

För detta har jag nu låtit en firma fixa lite, de har bilat och skapat en ränna till en sluten brunn i betonggolvet, men dimensionerna har blivit rätt små, ca 14,5cm i diameter och 27cm i höjd. Efter detta skulle de kontakta en rörmokare som skulle installera pump och sedan har jag inte hört av dem alls.

Så jag tänkte fixa detta själv istället. Problemet är dimensionen i brunnen. Har letat med ljus och lykta efter en dränkbar pump med inbyggd nivåvakt som skulle passa men de minsta jag kan hitta kommer ta upp mer än 15cm i diameter. Normalt sett har de också flottör istället för inbyggd nivåvakt vilket inte skulle funka med tanke på dimensionerna.

Ett alternativ skulle kunna vara en billig 12V-länspump med inbyggd nivåvakt kopplad till transformator, men den kommer i så fall ligga ner på snedden pga slangen som ska kopplas till avloppet.

Har ni något annat tips så att denna installation skulle se lite mer professionell ut? Extern pump med slang som suger upp vattnet?
 
Hej, och välkommen..
J JockeHX skrev:
Extern pump med slang som suger upp vattnet?
Låter ju som en vettig väg att gå med dessa förutsättningar.
Det kanske blir svårt att hitta något färdigtillverkat som fungerar. Ex. Conrad har ju ett hyfsat utbud av flottörer.
 

Bästa svaret

Jag kör båtlänspump av minsta modell från biltema sedan många år i mina ena källardränering. Start med flottörgivare från Kjell och sedan går den med hjälp av tidrelä en utprovad tid som nästan tömmer gropen helt. För att lösa böjen på slangen så stack jag i en böjd bit 15mm kopparrör i slangen som tvingar den att gå en i snäv böj uppåt så pumpen kan stå rak.

Härom veckan installerade jag pumpgrop nummer 2. Nu blev det en annan båtpump från drev.se istället. Den har inbyggd flottör och har hittills fungerat bra. Och så slapp jag bygga automatiken själv.
http://www.drev.se/produkter/t10011?ref=3912
Utloppsröret fick jag dock modifiera till en 90 grader vinkel istället för 45 grader som följer med. Bra med kompis med plastskrivare...

Båda pumpgroparna består av 160mm avloppsrör som står upp, så innerdiametern är väll ungefär 150mm.
 
Tack för svaren!

Om ni har tips på vilken extern pump som skulle funka bra så får ni gärna säga till.

Har efter lite googling också hittat att husbilar brukar ha 12V dränkbara pumpar som ser ut att vara betydligt mindre i diameter med anslutning till slang som pekar rakt upp. De ser inte särskilt robusta ut dock och specarna är otroligt sparsmakade på detaljer. Även manualerna är obefintliga...
 
L
J JockeHX skrev:
Tack för svaren!

Om ni har tips på vilken extern pump som skulle funka bra så får ni gärna säga till.

Har efter lite googling också hittat att husbilar brukar ha 12V dränkbara pumpar som ser ut att vara betydligt mindre i diameter med anslutning till slang som pekar rakt upp. De ser inte särskilt robusta ut dock och specarna är otroligt sparsmakade på detaljer. Även manualerna är obefintliga...
Husvagnspumpar tål inte att gå så mycket , dom ska bara gå lite då och då
Däremot båtpumpar brukar klara sig bra , annars något större
 
Jag tror jag bestämt mig för att köra på en automatisk länspump för båtar från biltema. Det ser ändå ut som om den skulle kunna gå ner med lite tur, i värsta fall kommer den sitta något på snedden.

Dock kvarstår problem med att koppla denna till en 12V -> 230V adapter, den har tre kablar varav två är för att koppla till tredelad strömbrytare där röd kabel är för automatik och gul kabel för att köra pumpen manuellt. Kan jag skarva denna till valfri nätadapter som motsvarar 2,5A-säkring men helt enkelt plombera den gula kabeln då jag alltid ska ha igång denna med automatisk nivåvakt?
 
  • Gilla
majsanivxl
  • Laddar…
L
Kolla in vad den drar för Amp , du kan ha ett 12V batteri och sätta en s.k hängsäkring mellan
Ha även en strömbrtytare med två knappar en in och två ut , då kan du ha auomatik eller provköra den någon gång , så du vet att den fungerar som den ska
 
L Liteavvarje skrev:
Kolla in vad den drar för Amp , du kan ha ett 12V batteri och sätta en s.k hängsäkring mellan
Ha även en strömbrtytare med två knappar en in och två ut , då kan du ha auomatik eller provköra den någon gång , så du vet att den fungerar som den ska
Den kräver en 2,5A-säkring, så då antar jag att en adapter specad till 30W eller 2,5A är det jag ska ha? Strömbrytaren är en bra idé men jag kan också testa den genom att bara hälla ner lite vatten i den bilade brunnen. :)
 
L
Var inte för snål på den , ta gärna en som är på 4-5 amp och säkra 3,5amp , ingenting ska gå på maxgräns , då är sannolikheten större att den blir varm och bränner , eftersom den ligger exakt på data och inget mer finns att ta av
Vet inte om pumpen tar lite mer i starten , men inte ovanligt , blir en kortis så åker säkringen
sin väg iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.