Hej!
Kommer på mer och mer saker att fixa i köket när jag endå är igång. Det vi nu kollar på är om det är möjligt för oss att byta köksfläkten själva, då den vi har just nu är äcklig och fungerar inte som den skall.. den har helt enkelt gjort "sitt".

Så här ser det ut just nu (jag har tagit bort framsidan som är ett sådan "kryddhylla" som inte satt fast med fläkten, bara 4 skruvar in i skåpen):
Gammal köksfläkt med måttangivelser i ett köksskåp, redo för utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskåp öppna med borttagen frontpanel, exponering av gammal köksfläkt och rörarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade tänkt att byta till denna:
https://www.tretti.se/vitvaror/koks...kIPA-HGYNKfO0qd4nExjKnhxsXgXHaQhoCscsQAvD_BwE

Det snurrar bara när jag kollar på deras mått ritning.. men det jag kan utläsa är att jag måste använda mig av ett flexibelt rör enda uppifrån till vänster sida eftersom hålet sitter på vänster och inte på höger som det gör just nu.

Skulle det funka? Kan vi göra det själva?
Räknar med att montera det lite mer logiskt än vad det just nu är.. men låste veta först om det ens funkar att byra till den vi vill ha..

Tack på förhand!
 
Måtten på den nya fläkten stämmer med måtten ni har så monteringen är inte så komplicerad och det ni behöver är en ny anslutning till im kanalen.
Som denna (Finns i andra dimensioner beroende på vilken diam ni har på röret)
https://www.bauhaus.se/kok-ventilationsslang-105x1500.html
 
Mazen Mazen skrev:
Måtten på den nya fläkten stämmer med måtten ni har så monteringen är inte så komplicerad och det ni behöver är en ny anslutning till im kanalen.
Som denna (Finns i andra dimensioner beroende på vilken diam ni har på röret)
[länk]
Ja det enda som inte stämmer vad jag kan utläsa är att den inte blir helt gömd eftersom 1 cm kommer sticka ut när den är helt infälld. Men självaste "lådan" som jag antar är den man monterar mellan stommarna är 266mm djup så då bör det funka (... om jag nu kan utläsa ritningen normalt).

Men då är det som jag trodde att det inte är ett sådant gigantiskt arbete med att byta, hur gör man med röret? Är det bara att det skall vara kopplat och tätt både uppe i det fasta röret och fläkten i sig?
 
Ja lådan får plats innanför. Och den cm som fronten sticker ut från stommen kommer döljas av luckorna som också ligger utanför .

Flexslangen monterar du med slangklämma. Brukar följa i påsen, men alltid bra att köpa någon extra ifall det behövs två för att få det tätt. Så det är inga konstigheter. Viktigast att du får rätt dimension.
 
Mazen Mazen skrev:
Ja lådan får plats innanför. Och den cm som fronten sticker ut från stommen kommer döljas av luckorna som också ligger utanför .

Flexslangen monterar du med slangklämma. Brukar följa i påsen, men alltid bra att köpa någon extra ifall det behövs två för att få det tätt. Så det är inga konstigheter. Viktigast att du får rätt dimension.
Tack för svaren! Detta blir säkert jätte bra :)
 
Den kommer utan front FYI
 
Sen är frågan om din gamla har motor eller ej...
 
D DFYD123 skrev:
Den kommer utan front FYI
Märkte det, valde modellen innan istället där den ingick. Ingen skillnad mellan dem förutom ljudnivån som var extremt liten skillnad..

Motor eller ej?
Jag antar att alla fläktar har någon form av motor eller menar du om den öppnas med spjäll?
 
L
Syns inte på fotot , ( det svarta på högra sidan ) om det är bara är för lyse eller även fläkt
då hörs det om det suger
 
Fläkten har 3 olika hastigheter, det hörs när det suger och det låter som att det är en motor i allafall. Anledningen till att vi vill byta delvis är pga att den börjat låta väldigt mycket mera när den slås igång.
 
L
Då är det bara att byta när dom böjar låta illa , om det inte är en massa skit i den , klart trevligare att byte den ,än att försöka få till det med rengörning , mycket smetigt smack blir det .
Den är med stickpropp , bara få ihop det rören , den slangen ska du dumpa , troligtvis torr och skit i
Samt lite förnyelse på fläktsidan är estetiskt för ögat bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.