Jag vet inte om du har ett fräsbord redan, men typ där skulle jag placera ett personligen, integrerat i bordssågen. Under kunde man bygga förvar för fräsgrejer och sågklingor och sågens anhåll kan användas till fräsbordet.
 
  • Gilla
Ivar Nelson
  • Laddar…
Jag håller med heimlaga, skulle nog försökt få tag på en ny profil innan jag gav mig på att kapa den som fanns. Nu framgår det ju inte av bilden hur profilen ser ut. Är det en väldigt enkel standardprofil spelar det kanske inte så stor roll, men är det något special är det ju tråkigt om man en dag behöver ångra sitt beslut.
Du skriver att du ändå kommer kapa ner stor skivor med en Anna såg så den behövs inte. Men använder du aldrig anhållet som längdstopp för upprepade kap av flera bitar till samma längd? Det skulle jag personligen se som ett större användningsområde.
 
Bilderna syns tyvärr inte!?
 
pools skrev:
Mycket intressant tråd det här! Jag köpte en byggsåg för 6 år sedan för att bygga en bastu åt dottern till deras sommarstuga. En sån här: (ingen bra bild, men det är den enda jag har)

[bild]


Den funkade bra till det grovbygge som skulle göras. Men när jag sedan började "finsnickra" upptäkte jag ganska snart att den inte räckte till. Anhållet låste bara på "framsidan" och flexade alldeles för mycket. (c:a 2 mm.) Så jag sålde den på Blocket och köpte en ny. En Bosch PTS 10. Ingen precisionssåg precis, jag fick göra flera justeringar och t.o.m. fila lite på detaljer, för att den skulle såga exakt. Men min tanke var att bygga om den. Och nu, nästan exakt ett år senare har jag hittat lösningen till ett underrede. Det här:

[bild]

Så det blir mitt närmaste stora projekt. Med ett bord för handöverfräsen till höger med eget anhåll. Kommer även att bygga nytt anhåll för hela sågbordet enligt John Heisz: [länk]

/P-O

Nytt försök med bilder.


Synd att jag inte kom på att fota från början, men nu är första delen klar. Den som blir underredet till bordsågen.

Framifrån
Hantverksprojekt av ett träunderrede till en bordsåg, tillverkat av ljus plywood på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakifrån
Träunderrede till bordsåg med installerat spånutsugsrör i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppifrån
Hemmagjort underrede till bordsåg med spånutsug och uppkapad stuprör för anpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret är en bit stuprör som kapats till i rätt längd och fläkts ut för att bilda en botten i spånutsuget.
 
  • Gilla
Murkenlurk och 4 till
  • Laddar…
Jag är inte så kunnig på maskiner så en begagnad är inget jag är sugen på att köpa. Jag har inte heller kraven på superprecision.
Mina tankar går ikring en lite större maskin med induktionsmotor typ denna
Stationär bordscirkelsåg med induktionsmotor och förlängningsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller duger en Dewalt 744/745? Nästan samma pris och jag har inget behov av mobilitet..
 
DUAB sågen såg väldigt bra ut tills jag kom till motorn 230 volt....
Den sågen borde ha en 3-fasmotor.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
DUAB sågen såg väldigt bra ut tills jag kom till motorn 230 volt....
Den sågen borde ha en 3-fasmotor.

Protte
Ok trefas har jag i ladan. Jo den ger ju mer kraft ivf.
 
Är den här bättre då?
Hur bred blir en såg med alla dessa bord?
 
Eller dessa från Swedendro
 
Det är väl mer eller mindre samma såg, alla från Kina, försedda med olika dekaler och färger beroende på vem som säljer.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Såg att alla de uppräknade "bara" har klinga med 254 mm diameter.
Som småjobbsmaskin och man har en större också må det vara.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Såg att alla de uppräknade "bara" har klinga med 254 mm diameter.
Som småjobbsmaskin och man har en större också må det vara.
Ja man måste ju bestämma sig. Vill man ha en byggsåg eller en snickerimaskin? Kanske en av varje eller klarar man sig med en kompromiss som tex Bosch GTS 10 XC?
 
Nåja, min såg tar 300mm klingor men jag kör på 250/254mm exklusivt nuförtiden, det räcker till för mig mer än väl.
 
För finsnickeri så är det ytterst sällan jag har behov av större klinga än 250mm. Har man dessutom en bandsåg så blir behovet ännu mindre.

Sågen jag precis (nästan) färdigrenoverat tar också 300mm klingor men jag har redan en uppsättning bra 250mm klingor så jag kommer troligen köra med dem!
 
De ytterst få gångerna jag behöver klyva mer än vad sågen tar så kör jag två gånger, det funkar bra eftersom det är så pass bra precision i anhållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.