I vårt sällskapsrum/bar (inspirerat av vilda västerns salooner) kommer vi att ha en gjutjärnskamin. Bakom kaminen tänkte vi mura upp en tegelstensmur. Idag finns en halvrund betongpelare som håller uppe öppna spisen på övervåningen och vi tänkte mura in denna så den inte syns då den är rätt tråkig. I framkant på pelaren kommer teglet att gå så nära pelaren som möjligt, men vid sidorna kommer vi att bygga ut så att muren blir betydligt bredare än pelaren och ca 2200 hög. Golvet är trätiljor på träbjälklag från 1920. Håller golvet för en sådan mur eller måste det förstärkas? Hur gör man rent praktiskt, jag gissar att muren ska vila löst på golvet för att inte träts rörelser ska spräcka muren, men ska den göras fast i betongpelaren? Är inte direkt någon murarmästare och vågar inte chansa, någon som vet hur jag ska bära mig åt?

Har ritat en liten skiss, vet inte om den går att förstå, kan ta en bild om det hjälper...


__________ __________ Befintlig vägg
| (_) | Mur, pelare, mur
+---------+ Mur
 
Halloj, kul projekt. Jag skulle rekommendera dig att gjuta ett fundament. Har du en torpargrund under? Jag murade själv upp ett fundament av betonghålsten till min murspis. Vad står den befintliga betongpelaren på? Gällande att fästa muren i pelaren finns flera alternativ. du kan tex. borra och sätta in plugg. Gänga sedan fast ca 100mm bult som sticker ut och "muras in" i fogarna på muren. Sätt ett par plugg på varannat, var tredje skift ungefär.
Hoppas jag rätade ut något frågetecken.
Mvh Tommy
 
Tack för hjälpen!

Ja, det är torpargrund under. Betongpelaren står, så vitt jag kan se (det är väldigt lågt mellan mark och golv) direkt på berget.
 
Hej igen.
En mur blir väldigt tung så då skulle jag nog ställa även den på berget. Du kan ju mura med betonghålsten upp till golvnivå. Ett "lätt" alternativ som ej kräver håltagning i golv är att bygga upp din murform av gipsskiva som du sedan limmar fusktegel på med kakellim. Sedan "spritsas" fogbruk i utrymmena mellan fuskteglet. Jag har gjort en sådan vägg med mycket bra resultat. Det är enbart ytterhörn som avslöjar att det inte är en murad vägg. Numera finns även hörnstenar så det borde gå att lösa.

Jag bifogar ett foto för att visa hur en fusktegelvägg kan se ut.

Mvh Tommy
 
Äsch, lyckades inte få med bilden. Jag kan maila den om du ger mig adressen och är intresserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.