F Erica Wyse skrev:
Jag är helt ny på det här med ventilation. Menar du att det alltid ska vara ett självdrag i fläkten i köket, ingen motor utan bara en öppen luft ventil. Och i ditt fall var filtret i den ventilen så lortig att ingen luft kunde gå ut den vägen?
Så jag förstår rätt, vad är det som drar ut luften om det inte finns någon motor?
OM jag tolkar det rätt så pratar han inte alls om köksfläkten. Vanligen är köksfläkten och ventilationen i huset helt separerade. Köksfläkten går vanligen rakt ut medans om man har mekanisk frånluft eller FTX så samlas alla ventilationskanaler ihop och går i slutändan till en fläkt som (tillsammans med fläktdonen) styr hur mycket ventilation du får.

I Suunto1s fall så var det filtret till VENTILATIONEN som var skitigt inte filtret till köksfläkten.
 
S Suunto1 skrev:
Jo en till burk gömd i isoleringen med ett filter i. Gissa om filtret var SKITIGT, helt svart och dammigt. Vilket drag jag fick i frånlufts ventilerna nu när jag gjorde rent det. Nu lärde man sig något nytt.
Bra att det löste sig!
Ni fick ingen bruksanvisning till huset när ni flyttade in i det nyabyggda huset? Om det sitter filter i fläktsystem brukar det finnas underhållsanvisningar oavsett om det är FTX, bilars ventilationssystem, köksfläktar etc.

Om luftflödet är dåligt vid ett fönster blir det kallras, dvs den kalla luften sjunker ner. Ju kallare luften blir desto mindre fukt kan den innehålla (typ tvättsvamp som kramas ur). Om innerluften är kallare vid nederdelen av fönstret är det ochså troligt att själva glaset är kallare och därför fälls fukt ut i nederdelen av fönstret. Väldigt vanligt problem.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Bra att det löste sig!
Ni fick ingen bruksanvisning till huset när ni flyttade in i det nyabyggda huset? Om det sitter filter i fläktsystem brukar det finnas underhållsanvisningar oavsett om det är FTX, bilars ventilationssystem, köksfläktar etc.

Om luftflödet är dåligt vid ett fönster blir det kallras, dvs den kalla luften sjunker ner. Ju kallare luften blir desto mindre fukt kan den innehålla (typ tvättsvamp som kramas ur). Om innerluften är kallare vid nederdelen av fönstret är det ochså troligt att själva glaset är kallare och därför fälls fukt ut i nederdelen av fönstret. Väldigt vanligt problem.
Varför filter på vanlig frånluft?
arneri68 arneri68 skrev:
Bra att det löste sig!
Ni fick ingen bruksanvisning till huset när ni flyttade in i det nyabyggda huset? Om det sitter filter i fläktsystem brukar det finnas underhållsanvisningar oavsett om det är FTX, bilars ventilationssystem, köksfläktar etc.

Om luftflödet är dåligt vid ett fönster blir det kallras, dvs den kalla luften sjunker ner. Ju kallare luften blir desto mindre fukt kan den innehålla (typ tvättsvamp som kramas ur). Om innerluften är kallare vid nederdelen av fönstret är det ochså troligt att själva glaset är kallare och därför fälls fukt ut i nederdelen av fönstret. Väldigt vanligt problem.
Filter på vanlig frånluft? skumt
 
Anledningen till filtret kan vara att slippa att fläkten blir för smutsig och för att förlänga livstiden på den. Med ett vanligt F-system så tycker jag du kan strunta i att sätta i ett filter i frånluften så slipper det bli samma problem i framtiden.

Gissningsvis så är det där originalfiltret sedan kåken var ny 2015, så det är dags för ett filterbyte :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.