Har en värmebaronen från -05, el/pellets i ett enplans LB-hus. Huset kommer stå tomt några månader men med tillsyn ett par gånger i månaden. Hur ställer jag in pannan lämpligast för att hålla en sisådär 15 grader i huset. Min tanke är att helt sonika sänka panntemp till kanske 40-50 grader oberoende av vad kurva och annat står på, eller ger det fel signaler? man vill ju att elpatronen ska jobba så lite som möjligt. Ska jag även sänka elementen kanske? Tacksam för all hjälp.
 
Vad har du för typ av reglering i dagsläget?
 
  • Gilla
LeAnSuMa
  • Laddar…
Värmesystemets kontrollpanel med inställningsrattar för värme, kurva och panntemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här är den inställd idag, panntemp på 80-90. Jag fick ett råd att vrida ner kurvan och även finjustera värme. Visste dock inte om kurvan står på 3 eller 1,25 . Provade vrida till 2 och där var det stopp så den stod alltså på 1,25. Ställde även värme på -5 och efter ett dygn var det kokhett på elementen. Trodde det var så att jag sänkte innetemperaturen med fem grader men det kanske var så att jag talade om för pannan att det var -5 grader ute? Har noll koll på sånt här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.