Jag brände motorn på min 15 år gamla kap-/gersåg i helgen så nu är jag på jakt efter en ersättare som inte blir alltför dyr. Utmaningen är att jag helst vill ha sågkapacitet på typ 100x300 för att kunna såga 95-stolpar och göra diverse breda gerningar. Visst hade det varit kul med en Bosch GCM 12 men är lååångt över min budget. Ett pris runt ett par tusenlappar vore önskvärt.

Det enda jag hittat hittills som närmar sig specen är Julas Meec 2100-wattare artnr 242136 (pris 1999 kr):
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ar/elektriska-kap-gersagar/kap-gersag-242136/
Den har många positiva recensioner på Julas sajt.
Jag var och klämde på den i butik och den är ju lite klenare i upphängningen än finsågarna men det var hanterbart och är ok till det låga priset tycker jag. Däremot hakade jag upp mig på att basplattans vinkelinställning glappade så att inställd vinkel inte höll sig stilla. Kanske var detta bara ett fel på demoexet, någon som äger denna och vet om det är ett problem?

Några tips på andra sågar?

Och hur är det med skydd av motorn på dagens sågar; finns det modeller med nåt elektroniskt skydd eller är det lika lätt att bränna motorn på alla sågar om man misshandlar dem med extraknäck som vedkap? :)
 
A
Jag har haft ett par MEEC-sågar, den första var jättebra, höll länge, men gav till sist upp, nästa kraschade inom 24timmar, den nya jag fick på garantin glappar, kärvar och är allmänt kass. Jag hoppas på att kunna byta upp mig till en Makita LS1016L framöver, men vet inte hur jag ska få ihop den förhandlingen med min fru.

Jag anser att MEEC har sparat lite för mycket, så deras såg är kass idag.
 
Metabo 254 är en bra såg som jag använder till allt från grov bygg till lister. Har sågat både 90 stolpar och något grövre utan problem. Kostar ca 2200 utan bänk. Men köp en bänk. Den är ovärderlig :)

Köpte min i paket med bänk för 3200 på Bolist

Visst en Makita el Festool står högt på listan, men Metabon är den bättre av "lågpris sågar" jag använt.
 
Scouten skrev:
Jag hoppas på att kunna byta upp mig till en Makita LS1016L framöver, men vet inte hur jag ska få ihop den förhandlingen med min fru.
Du råkar inte ha kvar MEEC-kartongen? I så fall kan du kanske packa om Makitan innan du tar hem den. :cool:
 
Mazen Mazen skrev:
Metabo 254 är en bra såg som jag använder till allt från grov bygg till lister. Har sågat både 90 stolpar och något grövre utan problem. Kostar ca 2200 utan bänk. Men köp en bänk. Den är ovärderlig :)
Intressant, det står att maxgräns för kapning är 90 mm så jag antog att 4"-virke (95 mm) inte skulle funka, men det gör det alltså? Utan trixande?

Billigaste priset jag hittar på prisjakt är 2695:-, hittar du för 2200 nånstans idag?
(Det dyker också upp en version 2 "V2"-modell. Nån skillnad?)
 
Köpte på min lokala Bolist för lite mer än 1 år sedan, iof handlat en hel del på företaget där så det var kanske ett extra bra pris därför. Och att jag även köpte till ett bord. Men 2695:- känns även det som ett bra pris.

2 1/2 versionen kan jag inget säga om.

Ja jag har kapat 4"5 utan trix.
 
Låter intressant, ska försöka gå och klämma på den nånstans!
 
A
Något som jag funderar över kring kap-gersågar, är ljudvolymen. Min gamla MEEC låter ju så att man väcker döda, men jag har en kompis som har en relativt gammal DeWalt, vändbar kap-ger/bordssåg, den kan man utan problem ha i ett rum och såga utan hörselskydd och med prata samtidigt (jag vet, man borde nog ha hörselskydd ändå). Det är en egenskap som ju är fantastisk, är man inomhus, så stör man inte hela huset och om msn jobbar ute, så förstör man inte sommarfriden för hela grannskapet.

Finns det tips på bra tysta sågar? Boschs blå låter nästan som en MEEC.
 
Det är nog svårt med tysta kapsågar idag tyvärr. Ljudet har att göra med typen av motor, en vanlig 1-fas borstmotor låter helt enkelt högt och otrevligt. Den äldre dewalten och även vissa andra äldre kap/gersågar har istället en annan typ av motor (fortfarande 1-fas dock)som inte har borstar, vet ej vad motortypen heter dock. Dessa motorer är dock större och tyngre (vet ej hur prisskillnaden är) o därför inte så populära.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Jag tycker att kapex 120 är tyst.
Prisvärd?

Den kostar, men jag tycker den är värd sitt pris i tillräcklig mån för att jag kom att köpa den.
Jag tycker inte Metabom är så högljudd heller
 
Har inget tips på kap o ger såg men sågar du ved så är en mindre vedkap faktiskt inte så dyr. Jag köpte en billig för en många år sedan och den fungerar ännu trots flitigt användande. Det går också mycket fortare att såga ved med den. Dessutom så slipper man kladda ner kap o ger sågen
 
bulleribock bulleribock skrev:
Jag tycker att kapex 120 är tyst.
Prisvärd?

Den kostar, men jag tycker den är värd sitt pris i tillräcklig mån för att jag kom att köpa den.
Jag tycker inte Metabom är så högljudd heller
Ok, där har vi helt delade meningar. Kör du den utan hörselskydd?
 
Ja, om jag kör ett eller ett par snitt.
Är det fler kör jag hörselskydd.
Men den är tystare än tex. Slipmaskinerna.

Jag har en battericirkel som är magiskt tyst
 
Jag var iväg på byggvaruhusen en sväng igen och mätte lite och det verkar som att de flesta 254mm-sågar klarar 95-kapningar fastän de är specade till 90-91 mm kaphöjd, precis som Mazen skriver om sin Metabo!

Jag är nu inne på att välja någon mellanstor mellanklassmodell och har gjort en lista över de som verkar intressanta nedan. Det finns ju lite olika features som jag listat nedan, men det som verkligen är viktigt är ju kvaliteten och exaktheten i sågsnitten. Det är ju trist när snitten vinglar fram och tillbaka vid tiltning/gerning som på billigare sågar.

250-260 mm:
Makita LS1018L (1430W, tiltar både hö/vä, mjukstart), 3995:-
Metabo KGS 254 M (1800W, tiltar vä, ej mjukstart), 2695:-
Ryobi EMS 254L (2000W, kompakt glidmek, tiltar vä, ej mjukstart), 2800:- (idag på k-rauta)

305 mm:
Metabo KGS 305 M (2000W tiltar vä, mjukstart), 4295:-
Ryobi EMS 305RG (2200W, tiltar vä, ej mjukstart), 3600:- (idag på k-rauta)

Vore super att få höra jämförelser av kvalitet och exakthet på de här modellerna!? Jag har t ex svårt att hitta bra info om Ryobi; en del tycker de är ett halvproffsmärke medan andra tycker lika dåligt som noname...?

(Jag behöver inte sågen förrän till vårens uteprojekt så jag har ingen brådska och inväntar eventuella kampanjer.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.