S
Hejsan

Finns det några möjligheter att borra ett 10mm hål igenom en 150cm tjock grundmur av natursten/sprängsten? Grundmuren är dryga 100 år gammal, kan tilläggas.
 
Redigerat:
Det känns lite overkill med en sån borr för ett hål på 10mm... Går det inte att dra vad-det-nu-är nån annan väg än rakt genom muren?
 
A
Hyr bergborr på Cramo. De finns i långa längder i ganska små dimensioner.
 
H
useless useless skrev:
Det känns lite overkill med en sån borr för ett hål på 10mm... Går det inte att dra vad-det-nu-är nån annan väg än rakt genom muren?
haha tog tvärtom.
 
tommib
10 mm hål genom 150 cm blir nog lite svårt. Det är en väldigt lång och smal borr som ska till och risken är stor att man knäcker den. Jag skulle prata med en håltagningsfirma och se vad det finns för alternativ.
 
S
Kärnborr är ett väldigt mycket större projekt än "nödvändigt" (typ hammarborr) för ett 10mm hål, men visst går det. Har borrat större sådana hål i grunden där den "bara" är ca 100cm tjock.

Att dra fibern (som det är) andra vägar skulle gå, men det blir bökigt och obra.

Min tanke var att försöka hitta långa hammarborr, det längsta jag hittat är 1000mm. Men börjar så klart inte borra med ett sådant, utan börjar med ett vanligt kort, kör sen på med ett på 400 eller 600 och sedan det långa. Man får ta det i steg, så att det långa borret får stöd av väggarna i hålet, annars går det nog aldrig.

Men, tja, finns så långa borr, eller finns några andra alternativ som jag inte känner till eller tänkt på :)

Finns det förlängare till SDS-borr, som det gör till kärnborr, det hade ju varit käckt :) Kanske dags att uppfinna det :)
 
S
Bergborr har jag hittat så långa, men inte mindre än 33mm. Så det blir lite overkill. Jobbigt också att köra med en sådan borrmaskin helt vertikalt.
 
A
S Snickerick skrev:
Bergborr har jag hittat så långa, men inte mindre än 33mm. Så det blir lite overkill. Jobbigt också att köra med en sådan borrmaskin helt vertikalt.
Ja, runt 25-30mm verkar minimum. Men det går rätt fort med en liten borr. kanske 30-45 minuter att köra 1.5meter. MEN, det är tungt att köra horisontellt som du säger. Två personer som byter av varandra är nog lämpligt, annars ta flera pauser. Har borrat många hundra hål, så det är med lite erfarenhet jag säger detta. Kan du borra snett nedåt, kan det hjälpa till att avlasta en hel del.
 
S
Erik_Hansson skrev:
Ja, runt 25-30mm verkar minimum. Men det går rätt fort med en liten borr. kanske 30-45 minuter att köra 1.5meter. MEN, det är tungt att köra horisontellt som du säger. Två personer som byter av varandra är nog lämpligt, annars ta flera pauser. Har borrat många hundra hål, så det är med lite erfarenhet jag säger detta. Kan du borra snett nedåt, kan det hjälpa till att avlasta en hel del.
Vad är det för fäste på ett sådant borr? Vilken maskin borrar man lämpligen med?
 
Är du säker på att grunden är 160cm tjock då? Låter isåfall som ett större slott eller nåt?
 
S
Hultafors tumstockar brukar väl vara ganska pålitliga? ;)

Det är natursten på utsida och insida, så jag utgår från att det är det hela vägen igenom. Det har det i alla fall varit på alla andra ställen jag borrat, även om det "bara" varit 90-100cm tjockt där.
 
Jag ser bara ett dylikt stenblock framför mig, det är ju enormt.
 
Jag har förlängt borr genom att svetsa ihop delar. Det funkar säkerligen om det handlar om enstaka hål.
 
A
S Snickerick skrev:
Vad är det för fäste på ett sådant borr? Vilken maskin borrar man lämpligen med?
Du kör med bergborrmaskin, tryckluftsdriven med kompressor på släpkärra. Det går inte att köra med vanlig eldriven maskin. Det är 6-kant fäste.

Hittade bild på google:
Person använder en bergborrmaskin medan kompressor på släpkärra är i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.